Första båt, elmotor + spöhållare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Första båt, elmotor + spöhållare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Första båt, elmotor + spöhållare

Tjena
    Jag har precis införskaffat mig min första båt, närmare bestämt en silver fox avant.
    Det jag undrar är, vad ska man tänka på när man köper en elmotor? Passar alla? Har sett att många har byggt egna fästen, kan man inte köpa redan färdiga?
    Sedan har ni några tips på bra spöhållare ämnade för transport?

Tack på förhand!
    /Daniel

Edit:
    Tittat lite på olika hemmabyggen av fästen för elmotorer, verkar som att det blir tajt att försöka ha en elmotor i fören på en Silver fox?
    Länkar en bild på hur det ser ut, går det ändå tror ni? Eller är det helt kört?
    Senast ändrad av Danieliranpour; 2017-11-18, 13:47.

Har en spöhållare som är väldigt lik den här. Länk

Funkar suveränt för att hålla koll på spöna när man flyttar sig, väldigt lätt att få ut dom ur hållaren när det är dags att börja fiska. Borde inte vara nå problem för dig att använda den eftersom du har en rak "vägg" i båten, blir nog riktigt nice. Nackdelen med den är ju att det inte riktigt är det snyggaste men för det priset så kan jag inte klaga.

Riktigt fin båt förresten! Du kommer nog ha mycket kul med den.

Edit: Hittade den jag kör på. Länk
    Senast ändrad av simonoscekman; 2017-11-17, 00:14.

Kommentera

Tack för tipset!
      Nu dök det genast upp en annan fråga, när man ska sälja båten, hur pass kinkiga är folk med borrade hål i båten? Tänkte eftersom att man blir illa tvungen att skruva dit spöhållarna?
      Tack! Det hoppas jag!

Kommentera

Det har jag tyvärr ingen aning om faktiskt, skulle kunna tänka mig att vissa blir lite oroliga av det.

Eftersom du har räcke på båten så hade du möjligen kunnat köra på en variant som man skruvar fast i räcket med en bricka utan att skada materialet. Då fäster du den precis som en åra med en pinne som går ner i ett hål i brickan. Dessa är mera anpassade för trolling men funkar bra att ha för vanlig transport men det beror lite på vilken modell du väljer.

Den här kan du vinkla nästan rakt upp så den funkar bra till transport. Är inte helt 100 men tror att det var såna vi hade i butiken där jag jobbade tidigare. Det du måste göra är att mäta diametern på räcket så du vet ifall du kan använda det fästet.

Här har du en video på hur det funkar. Den vinklade inte lika mycket som den vi hade i butiken men du förstår principen bakom den. Ska leta efter den vi hade så att du får rätt pryl för ditt behov.

Edit: Här har du annars en som du "klämmer" fast i relingen, då kan du justera den efter den vinkeln du vill ha och den lämpar sig bättre till transport än den jag tidigare länkade som man också fäster i relingen. Dom här passar in lite bättre än dom i svart plast också
        Senast ändrad av simonoscekman; 2017-11-17, 01:00.

Kommentera

Ursprungligen postat av Danieliranpour Visa inlägg
          Tjena
          Jag har precis införskaffat mig min första båt, närmare bestämt en silver fox avant.
          Det jag undrar är, vad ska man tänka på när man köper en elmotor? Passar alla? Har sett att många har byggt egna fästen, kan man inte köpa redan färdiga?
          Sedan har ni några tips på bra spöhållare ämnade för transport?

Tack på förhand!
          /Daniel

Hej Daniel;

jag hade Scotty Striker spöhållare i mina tidigare Silver Hawk och nuvarande Buster Magnum som du hittar här.. https://www.google.se/search?q=Scott...He8kCL8QsAQIMQ Fördelarna med Scotty Striker är att de kan vridas i olika lägen och snabbt monteras bort efter avslutat fiske....

http://www.trumman.com/fisketips.htm
          Old Firehand

Kommentera

Skulle köpt horisontell spöhållare. Liggande spön är mycket mindre i vägen är stående.
            I och med att dina väggar är rak så blir det perfekt att montera så

Kommentera

När det gäller elmotor och dess installation...Om inte tillverkaren själv tänkt på detta så lär det inte finnas ett färdigt fäste. Elmotorn levereras ofta med ett "snabbfäste", men det är bara för att kunna lyfta loss motorn snabbt från båten. Detta fäste (som egentligen bara är en sorts platta med en massa hål i) måste skruvas fast i båten på en tillräckligt stor, stabil och horisontell yta. Det är här dom hemmasnickrade lösningarna kommer in i bilden...

Kommentera

Du sier elmotor, men sier ikke om du skal ha den aktermontert eller frontmontert.
                Du sier stangholdere, og der nevner du transport. Da er det enten liggende eller stående. Rekkemonterte rørholdere fungerer, eller så finner du en loddrett flate i båten og monterer der. Liggende er også en mulighet, da langsmed eksisterende rekke/ rails. Hva ønsker du?

Uten den informasjonen er det rett og slett umulig å anbefale deg noe som helst, så fint om du fyller på med nødvendig informasjon.
                Team Colibri

Kommentera

Den sista varianten du skickade ser riktigt bra ut, då slipper jag borra några hål. Ursäkta att jag ställer många frågor, men finns det någon risk för att spöt skulle hoppa ur spöhållaren? Tänkte på den som man klämmer fast i relingen.
                  Tack för hjälpen, det uppskattas verkligen!

Kommentera

Tack! Såg också riktigt fina och smidiga ut!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 825 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka