HR 442 SC eller Terhi 475 Twin C - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

HR 442 SC eller Terhi 475 Twin C

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• HR 442 SC eller Terhi 475 Twin C

Jag planerar köpa båt och väljer mellan en HR 442 SC eller en Terhi 475 Twin C.
    Är det någon som har erfarenhet av dessa två båtar?
    Båda levereras med 50hästars motor (Mercury eller Honda).
    Vi använder båten mestadels till göstrolling i en insjö.
    Jag är intresserad av erfarenheter rörande kvalitet och hur dom uppför sig i lite gropig sjö (stabilitet)

Suvi?

Modell 4650 fick mkt goda vitsord för flera år sedan dessutom väldigt billig då... Sen köpte Yamarin upp dem (jobbigt billiga?) och vad som hände med priset efter det vet jag inte... Läs testen här:

Bror har en HR 442 SC och den gör ca 30 knop med en Yamaha 50 hk, kanske lite mer med optimal propeller. 3 vuxna, 2 yngre tonårsbarn och lite fiskeutrustning så max 24-25knop, bra värde tycker jag. Funkade helt Ok när jag var med ut, stabil nog, går bra i sjön. Har inte detaljstuderat båten men den ser "bra" ut.

Twin/DC tar (för) mkt plats i en fiskebåt på 4,75 meter anser jag och 475:an har en "lång" motorbrunn/förvaring som gör att aktertoften hamnar långt fram fast den är å andra sidan lite längre än 442, så invändigt mått kan vara lika.

Terhi är av ABS och HR glasfiber... HR har sidoförvaring, vet inte om man kan klämma in delade spön där men om det går så är det en fördel vid transport. (aktertoften är ofta full av annat...)

Jag skulle kolla paketpriser/bilder på en Suvi 46/4650 innan jag slog till på en HR 442/Terhi 475 twin, t ex

Den borde klara 50hk, hör med dem om pris...

Det bästa är naturligtvis att åka och titta på samtliga för att bilda sig en egen uppfattning om inredning, förvaring och detaljkvalitet om du inte redan gjort det.
    Senast ändrad av anteman; 2017-11-06, 21:52.

Kommentera

Tittade på bägge två när jag i år bytte båt, tittade även på Suvin....både suvin och 442:an gick bort på grund av för stor styrpulpet och "rörstaketet" runt båtarna.....gillar det INTE....Terhin gick bort för att det är ABS i den...men vi tycker alla olika och alla dessa tre båtar har nog nöjda kunder, som Anders påpekar
      åk runt och titta lite och försök få provköra innan du bestämmer dig, att se båten och få känna och klämma lite är helt annat än att bara se dom på bild eller på håll i sjön.Själv blir jag alltid lite överraskad hur trånga båtar i denna storlek är invändigt när man väl får se dom live...men det beror som sagt en hel del på vad
      man är ute efter för egenskaper och utrymmen....skroven i dessa båtar klarar sig nog ganska väl i sjön för båtar i denna klass...
      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
      18 svar
      5 825 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Lärka
      av Lärka