Mindre fiskebåt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mindre fiskebåt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mindre fiskebåt

Hej!

Jag söker en ny fiskebåt eftersom min förra har en torrvikt på cirka 225 kg och är alltför klumpig att ta upp och sjösätta. Budgeten är runt 20 000. Båten ska vara under 5 meter och väga max 150 kg. Inom dessa ramar vill jag att båten ska vara så stor och rymlig som det bara går. Fiskar i en insjö som inte är så stor.

Har ni något att rekommendera så kom med förslag. Båten kommer att vara utomhus hela året och kan komma att få ta emot stötar från stenar och klipphäll mellan varven. Dessutom får den inte vara alltför attraktiv för tjuvar. Jag har sneglat på modeller som Terhi 400/Saiman /440. Men är dessa skrov i ABS plast lika tåliga som skrovar i trä? Jag fiskar mest ensam men ibland följer någon kamrat med.

Tack på förhand.

Hr 430s

Kommentera

Satsa på en alu-båt. Lätt och tålig! En Linder 400 Sportsman väger bara 125 kg tom och en 355 väger 86 kilo. P
      Åtminstone 400 är mycket stabil att fiska från och lätthanterlif. Går att få tag på begagnad inom din budget och ger dig betydligt färre bekymmer än en plastbalja... Och det finns betydligt fler fabrikat än Linder att kolla på, men det märket har jag egen erfarenhet av. Gick från en plastroddbåt av okänt fabrikat till en 400 Sportsman och skillnaden är enorm!
      Skit fiske!
      Gösta

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
        Satsa på en alu-båt. Lätt och tålig! En Linder 400 Sportsman väger bara 125 kg tom och en 355 väger 86 kilo. P
        Åtminstone 400 är mycket stabil att fiska från och lätthanterlif. Går att få tag på begagnad inom din budget och ger dig betydligt färre bekymmer än en plastbalja... Och det finns betydligt fler fabrikat än Linder att kolla på, men det märket har jag egen erfarenhet av. Gick från en plastroddbåt av okänt fabrikat till en 400 Sportsman och skillnaden är enorm!
        Skit fiske!
        Gösta
        Nackdelen är ju att dom driver som höstlöv på vattnet :p
        Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Jag har ingen riktig båtplats utan jag ställer båten vid en brygga där det rör sig många människor. Min enda möjlighet att skydda båten är därför att kedja fast det runt ett träd med en grov kätting. Inbjuder man inte till stöld att ha en så pass dyr aluminium båt stående där?

Det är bara för tjuven att hämta en vinkelslip, såga sönder kättingen, sätta på en utombordare (eller ro) båten till en annan del av sjön där en trailer väntar så är jag 30 000 fattigare.

Kommentera

Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
            Nackdelen är ju att dom driver som höstlöv på vattnet :p
            OK! Lite sidvindskänslig är den men det är så mycket positivt som uppväger. Egentligen bara jobbigt när man vertikalfiskar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Darkduck Visa inlägg
              Jag har ingen riktig båtplats utan jag ställer båten vid en brygga där det rör sig många människor. Min enda möjlighet att skydda båten är därför att kedja fast det runt ett träd med en grov kätting. Inbjuder man inte till stöld att ha en så pass dyr aluminium båt stående där?

Det är bara för tjuven att hämta en vinkelslip, såga sönder kättingen, sätta på en utombordare (eller ro) båten till en annan del av sjön där en trailer väntar så är jag 30 000 fattigare.
              Du har en godkänd stävögla och med en klass 3-kätting och dito lås får du nog ut pengarna på försäkringen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Darkduck Visa inlägg

Fast de problemet har du oavsett båt och båtplats. Jag tycker inte att ens val av båt ska påverkas av vilken modell som är mest stöldbegärlig. Då får man svårt att äga något ö.h.t.

Kommentera

Biltaksbåtar är relativt billiga och hyfsat stryktåliga. Dessutom väldigt lätta. Dessa kan du få nya för under 20, begagnat närmare halva priset. Skulle rekommendera tracker 1236 eller oskwig 370. Förvånansvärt stabila också.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
                    OK! Lite sidvindskänslig är den men det är så mycket positivt som uppväger. Egentligen bara jobbigt när man vertikalfiskar.
                    E väl störst problem med vertikal då man vill ha grejorna rakt ner. Men att spinnfiska av en kan e inge skoj heller om båten driver för snabbt.
                    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 871 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka