Finval och UMS - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Finval och UMS

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Finval och UMS

Någon som testat UMS Tournament och Finval 505 kan ge ett utlåtande? Speciellt undrar jag hur de klarar öppnare vatten och lite vind. Det känns som att de är designade för floddeltan och inte fiske i havsbandet med sin låga akter. Jag såg en film där de körde Finval 475 i blåst och man fick lite känslan att fören ville dyka lite i vågorna då styrkonsolen sitter långt fram.

Tror dom är bättre på mkt om man jämnför mot båtarna från USA , sägs att dom som är bäst på att jobba med aluminium är vår grannländer i Öst

Alex på Leech har en Finval 555 han & dom som har åkt i den säger att den klarar sjö grymt bra , slår det mesta enligt dom .

Kommentera

Jag kan också tänka mig att svetsfogar och materialtjocklek är bättre. Öststatsprodukter brukar inte spara in på material, men är rent generellt ofta mer grovhuggna. Priset är också bättre då skatter och tullar är lägre. Problemet med de Finval-båtar som jag sett är att de verkar vara låga och öppna i aktern. Under körning är det inga problem, men om man även ska använda båten för fiske i ytterskärgård eller Norge och man får en ordentlig våg så känns det som att det kan skölja in en hel del och kanske potentiellt t o m sluta illa. UMS har någon modell där de har en ordentlig motorbrunn och vägg mellan den och insidan, men det är inte fiskemodellen.
      Senast ändrad av Norrlandsfiskaren; 2017-11-01, 11:32.

Kommentera

Ursprungligen postat av Norrlandsfiskaren Visa inlägg
        Jag kan också tänka mig att svetsfogar och materialtjocklek är bättre. Öststatsprodukter brukar inte spara in på material, men är rent generellt ofta mer grovhuggna. Priset är också bättre då skatter och tullar är lägre. Problemet med de Finval-båtar som jag sett är att de verkar vara låga och öppna i aktern. Under körning är det inga problem, men om man även ska använda båten för fiske i ytterskärgård eller Norge och man får en ordentlig våg så känns det som att det kan skölja in en hel del och kanske potentiellt t o m sluta illa. UMS har någon modell där de har en ordentlig motorbrunn och vägg mellan den och insidan, men det är inte fiskemodellen.
        Björkfjäden i Mälaren kan vara riktigt elak & det är inga problem , men det är inte samma sak som Norge eller Ytterskärgård . Om du kontaktar Alex på Leech så tror nog jag att du får kolla på hans båt , då får du iallafall en känsla för vad det är för grejer .

Kommentera

Han verkar ha en 555 och den ser ut att vara högre bak än 505. Nackdelen är att den väger som en pansarvagn, vilket ställer till det vid naturramper, men även vid själva trailandet. Det är verkligen på gränsen att man kan traila den med B-körkort.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
          18 svar
          5 813 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Lärka
          av Lärka