Jeg synes du skal forsøke å få ut mest mulig vann før du snur den. Støtt den opp så den står på kjølen, dekk til med presenning og borr/ fres ut et passende hull bak som vannet kan renne ut av. Sett inn drensplugg i hullet når du har fått ut så mye vann som mulig.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Svårigheter att få upp båten
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inläggJeg synes du skal forsøke å få ut mest mulig vann før du snur den. Støtt den opp så den står på kjølen, dekk til med presenning og borr/ fres ut et passende hull bak som vannet kan renne ut av. Sett inn drensplugg i hullet når du har fått ut så mye vann som mulig.
Kommentera
-
Jag har en båt liggandes i en liten sjö som jag köpte för 500spänn från en vi känner för den såg för jävlig ut när vi köpte den, en elr två dag på uppfarten elr land med ordentlig högtrycktsvätt å en burk färg från biltema frågade han som sålde den om vi hade köpt en ny båt igen. Han insåg nog inte att de var hans gamla skit vi fixat.
Båten är tillräckligt stadig för å stå två pers på ena sidan men väger bara precis över 100kg, tror de är i stil med crescent 380. Den drar jag å far upp på land hur enkelt som helst och att få i den är ännu enklare, blöt ner ett par två tum fyra brädor sen ska ni se på fan.
Är de aldrig högt vatten i pölen där du fiskar? För i så fall är de ännu enklare.
Edit: Är jag ensam om å ha dyvika i mina båtar? En sån ska väl sitta under "golvet" på dubbelskrov så de vattnet försvinner om man öppnar?Senast ändrad av Snöhäst; 2017-11-08, 14:54.Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.
Kommentera
-
Min skogsbåt är av det fashionabla märket Interboat i storlek 385, inköpt ca 1988 med en femhästars 2-t Yamaha som skar för ett par år sedan vilket är remarkabelt bra med tanke på att ett enda olje- och impellerbyte är utfört under alla år. Båten ser ut som en påse skit då den aldrig lämnat skogen, allt trä har ruttnat bort i flera omgångar och ersatts, dubbelbotten är full med vatten så den väger bly men ändå är den utan tvekan den av mina båtar som levererar både flest och störst fiskar. Har för mig att ekipaget kostade 6000 lätt begagnat så det ger en skapligt låg årskostnad. Driver den med en Minnkota 30 på akterspegeln, samt extra mankraft från de spruckna årorna om man vill nå svindlande hastigheter över två knop.
Kommentera
-
Jag har dragit upp båten ur vattnet och tömt dubbelskrovet på all vatten, öppnat bottenpluggen. Det är inte det som är problemet utan torrvikten som är cirka 225 kg. Jag använde ett dragblock för att släpa den ur vattnet. Rekommenderas inte. Man bör använda uppdragningskärra tillsammans med dragblock om man saknat bil
Finns det någon som kan rekommendera en bra handdragen uppdragningskärra förresten? Biltema har en, men är den bra?
Nu försöker jag hitta en metod för att ensam kunna vända på båten, tror att det går om man har ett kedjeblock och tillgång till ett träd..
Kommentera
-
Det är ju bara att plantera ett träd brevid båten då och vänta 50år tills det är kraftigt nog.
Skämt åsido, jag förstår inte riktigt hur du menar med spännbanden och hur du tänker hissa upp båten. Utveckla gärna. Även rätt tunga båtar brukar gå att vända med handkraft. Utmaningen brukar vara att undvika att bara putta båten framför sig när man försöker lyfta upp ena sidan. Nästa utmaning är att få upp en algbevuxen och slajmig båt till att balansera på sidan. Tredje utmaningen är att ta sig runt till andra sidan av båten och lägga ner den kontrollerat, alternativt att undvika att knäcka relingen när man släpper ner båten okontrollerat...
Är det uteslutet att få med ett par polare som hjälp? Jag kan faktiskt inte tro att det kräver fem man. Jag är ingen gymkille, snarare marathonlöpare, och jag har vänt båtar i din viktklass ensam.
Har inga tips på uppdragningskärra tyvärr.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Darkduck Visa inläggJag har dragit upp båten ur vattnet och tömt dubbelskrovet på all vatten, öppnat bottenpluggen. Det är inte det som är problemet utan torrvikten som är cirka 225 kg. Jag använde ett dragblock för att släpa den ur vattnet. Rekommenderas inte. Man bör använda uppdragningskärra tillsammans med dragblock om man saknat bil
Finns det någon som kan rekommendera en bra handdragen uppdragningskärra förresten? Biltema har en, men är den bra?
Nu försöker jag hitta en metod för att ensam kunna vända på båten, tror att det går om man har ett kedjeblock och tillgång till ett träd..
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Berget999Jag fick nyligen en vad jag skulle gissa på är en ryds eka. Den har tyvärr en skada i skrovet vilket...4 Foton2024-10-30, 00:03
-
av kaptenenHej har en grön båt som jag behöver hjälp att identifiera, hittar ingen märkning eller så på den. Den...2 Foton2024-07-24, 11:25
-
Svar till Visa upp era träskbåtarav MagUnderbara båtar!
Länge sedan jag var aktiv på FS men har precis smällt ihop en unik (egenritad)...3 Foton2024-07-15, 20:32
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
|
18 svar
5 813 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Lärka