Svårigheter att få upp båten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svårigheter att få upp båten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Vi var två som försökte få upp båten, med facit i hand hade vi behövt vara minst 4. Gubben som sålde båten påstod att han och sonen kunde få upp båten med lätthet, det visade sig inte stämma som mycket annan han påstod. Bland annat att båten kunde köras flera timmar med endast en elmotor och att det gick massa gösar i den sjön.haha
    Senast ändrad av Darkduck; 2017-10-30, 19:50.

Kommentera

Ursprungligen postat av Darkduck Visa inlägg
      Vi var två som försökte få upp båten, med facit i hand hade vi behövt vara minst 4. Gubben som sålde båten påstod att han och sonen kunde få upp båten med lätthet, det visade sig inte stämma som mycket annan han påstod. Bland annat att båten kunde köras flera timmar med endast en elmotor och att det gick massa gösar i den sjön.haha
      är det dubbelskrov? kanske vattenfylld?

Kommentera

Låter som den är vattenfylld.
        Vi hade en båt med massa extrakilon i fiskeklubben, 2-300kg kanske. Med väldigt mycket viljestyrka fick vi ner den på 2man. Det var inte roligt med den gick.
        Finns det bottenpluggar? Skruva bort och lägg upp och ner isåfall.

Skaffa ett spärrblock, fäst ena änden i ett träd och den andra änden i båten. Vincha upp.lägg några bräder/runda stockar/stolpar under och på den förväntade vägen så den inte skadas allt för mycket.

Kommentera

Ta en tamp eller annat snöre bind i lämpligt föremål uppe på land och i båten sedan drar man 2 gubbar i sidled på repet/tampen! Blir en otrolig utväxling! Sist drog vi upp en eka som låg på botten 6m ut i sjön. Klart det va tungt men funkar om man inte äger fler tillbehör än detta!

Kommentera

Ja jag antar att det är dubbelskrov. Det finns en kanal under vattenlinjen som går in i skrovet där vid akterspegeln.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kattman
              "Ring Frank Andersson så kommer han och hjälper dig lyfta upp båten... "

Skriv inte hans hem nummer här Leif ! Kan sluta med ett hugg som inte ens du klara
              .................................................. .................................................. .................................................. .......................................

Kommentera

Ursprungligen postat av Darkduck Visa inlägg
                Jag uppskattar alla svar och alla tips, hjärtligt tack.

Jag menade inte att bita ifrån, påpekade bara att fisket också är en klassfråga och att vi med sämre ekonomiska förutsättningar missgynnas när vi ska bedriva vår hobby. Hade jag haft villa och tomt hade jag kunnat köpa en aluminiumbåt som kanske vägt 90 kg, istället för att nöja mig med en roddbåt från 92 som väger 250 kg.
                Klassfråga att ha villa? Du kan få en villa i många delar av landet för 1/5 av vad en lägenhet i Stockholm kostar. Snarare kanske det är så att skillnaden är att personer som har råd med en finare båt och strandtomt har lite mer framförhållning än att dom skaffar en båt som dom inte vet hur dom skall få upp.

Många skulle väl klassa mig som överklass (vuxit upp med farsa som suttit som VD för börsföretag samt i flera bolagsstyrelser) och har nu själv en MBA och jobbar som finansiell konsult. Dock har jag fasiken alltid cyklat till alla fiskeställen då jag inte haft båt. Och när jag väl skaffade en gammal plasteka (läs 200 kg) så var det att släpa den för hand cirka 100 meter på en begagnad Jula-vagn i och ur vattnet varje gång det skulle fiskas.

Det är väl bara att, som många andra nämner, skaffa block och talja och sedan fästa i närmaste träd.

Om det inte finns så är det väl bara att lyfta upp båtskrället? På två man så lyfter man ganska lätt en 200 kg båt om den bara ska ett tiotal meter.

Och om det nu bara är du själv och det inte finns något att fästa ett block i så är det bara att lägga stockar under den och sedan fästa ett långt rep i fören. Gå sedan upp så långt du behöver för att få spjärn och tänk dragkamp.

Om det här fungerar för alla andra så bör det fungera för dig också...

Kommentera

Det handlar inte bara om framförhållning, utan det är i allra högsta grad en ekonomisk angelägenhet. Saknar man pengar så har man varken medel att köpa den bättre fiskebåten som i alla fall kostar en 30 K och saknar ofta den logistik den kräver (villa,tomt, kombi, trailer). Nu hade jag en plan för att få upp båten som sprack varför jag skrev inlägget. Bra tips förresten. Tack.
                  Senast ändrad av Darkduck; 2017-10-31, 14:45.

Kommentera

På norsk sier vi «det er dyrt å være fattig», og du har helt rett i at det meste i livet er et spørsmål om økonomi. For min egen del har jeg både hus, hage og bil med 4WD, så jeg skal være litt forsiktig her, men det er mange steg mellom den «pakken» og ingenting. Du er kanskje langt unna «full pakke», men du er opplagt minst like langt fra ingenting. Bare spør en som hverken har båt eller båtplass.

Å bruke stokker til å dra opp båt på har fungert så lenge mennesker har hatt båter. Det var nettopp slik man fikk opp (og ned) båter før i tiden. Langs hele den norske kysten vil du se gamle sjøboder som ble brukt til vinterlagring av båt og utstyr, og inntil sjøboden ser du ofte en stabel med nettopp stokker. Det er mange som fortsatt bruker de på steder man ikke ellers kommer til med bil eller traktor.
                    Team Colibri

Kommentera

Jag har nu fått upp båten helt själv med hjälp av ett dragblock. Men jag har inte lyckats att vända på den. Denna uppgift kommer att minst kräva 5 man eller kvinnor. Jag tänkte att jag använder ett kedjeblock till det här som jag fäster vid ett träd. Det är väl bara att spika eller borra ett fäste på ett kraftigt träd som man fäster blocket till. Sedan spänner man fast båten med 2 spännband, lyfter med kedjeblocket och sen vänder man på båten när den är upphängd i luften.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 813 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka