Hur pass sjöduglig är en HR 430S? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur pass sjöduglig är en HR 430S?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur pass sjöduglig är en HR 430S?

Jag kom ju över en båt mer eller mindre gratis tidigare i höstas. Har inte hunnit prova denna på allvar utan endast en gång då utan någon särskild vind att tala om.
    Båten är ca 8år gammal, väldigt fint skock inga skador osv så klart utan ser mer eller mindre oanvänd ut.
    Sitter en 15hk på.

Det jag undrar är om ni som äger denna båttyp eller har gjort kan berätta lite om egenskaperna om det blåser lite.
    Det är ju väldigt låga fribord, men känns stadig utan direkt ha testats..
    Varför jag undrar är för att jag har nära till ekoln och norra målaren och skulle vilja utflorska det har vattnet mer.
    På ekoln blåser det nästan alltid mer eller mindre. Jag kommer inte ta mig ut i 8-10sekm.
    Skriv gärna ett par rader hur den klarar "lite,sjö". innerskärgård i relativt skyddade vikar och fjärdar eller målaren/ekoln
    Senast ändrad av stahre87; 2017-10-21, 19:15.

Ekoln -> Vi åkte med familjen till Skokloster förra sommaren. Då i en Örnvik 450, 4.70m lång. På vägen dit var det blanke och inte en minsta antydan till vågor.
    På vägen hem hade det blåst upp rejält och det gick väldigt krabb sjö. Var riktigt otrevligt att ta sig hem med den båten sista biten. Det där stället är som en gryta som skakats om när det vill sig. Mycket öppna ängar runt om, en del grund och då stökar det till sig antar jag.

Du lär dock inte ha något problem med din båt om du bara använder huvet och beger dig hemåt när det börjar blåsa upp. Jag skulle säga att på en så liten båt handlar det inte om hur sjövärdig den är. Den är helt enkelt liten på större vatten.

Kommentera

Jo ekoln är ju lömsk på så vis har jag förstått... Den har ju begränsad fartresurs med endast 15hk så man beger sig inte iväg allt för långt heller. Nära till land är det ju och inte nödvändigtvis skarholmen.

Tänkte om någon som fiskar från samma båttyp i 7-8 sekund meter. Vill gärna ha lite vind vid gäddfisket

Kommentera

Beror ju till stor del på hur skepparen hanterar båten.
        Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Ja, inte försöker jag trycka undan vågorna med hjälp av båten.
          Dvs man får anpassa fart och kurs beroende på väder o vind likväl som man inte kör 140 i snöstorm på krokig landsväg

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
          18 svar
          5 813 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Lärka
          av Lärka