Tankar kring amerikanska Bassbåtar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tankar kring amerikanska Bassbåtar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tankar kring amerikanska Bassbåtar

Hejsan,

Jag heter Alexander är 18 år, student och fiskenörd.

Jag har precis som många andra länge suktat efter den ultimata "gäddracern". Tack vare detta har åtskilliga timmar spenderats framför klipp, blogginlägg och artiklar som alla förklarat varför just deras båt är den bästa! jag är minst sagt splittrad i frågan om den ultimata båten. Men detta är inte syftet med detta inlägg, utan jag vill istället diskutera de frågetecken som uppstått under mitt sökande efter drömbåten. Syftet med detta inlägg är att diskutera den amerikanska bassbåtens relevans på den svenska marknaden och fisket.

Viktigt att nämna är att jag med "svenska fisket" syftar till spinnfiske i skärgården och större sjöar. Vidare definierar jag bassbåtar utifrån min personliga erfarenhet d.v.s. främst från företagen Tracker*, Ranger och Nitros båtar. Slutligen vill jag poängtera att detta enbart är mina åsikter och syftet är inte i någon mening att uppröra eller skapa en felaktig bild. Jag uttrycker min personliga bild i syfte att skapa diskussion.

Det finns mycket som jag faller för när jag ser en bassbåt susa förbi, självklart den höga farten men också färgerna. Vid en närmare titt beundrar jag de enorma kastdäcken med stora förvaringsutrymmen i både aktern och fören. Slutligen ger båten mig också en förhoppning och ren och kär körglädje med det sportiga utseendet.

Ja som ni förstår så tycker jag verkligen om dessa båtar, en anledning är troligtvis att det finns få svenska eller skandinaviska motsvarigheter trotts att de på senare år har dykt upp ett fåtal från Buster och Linder etc. Trotts detta förmedlar dessa inte samma "känsla". Bristen på skandinaviska massproducerade svar till den amerikanska bassbåten för mig till min huvuddel i texten. Jag har identifierat tre funktioner på bassbåtar som är ifrågasättbara i relation till de svenska förhållandena.

1. Spöförvaring.
    Efter att undersökt den stora majoriteten utav de modellerna jag intresserat mig för (tracker, nitro, ranger) har jag funnit att maxlängden för spö som går att förvara i facken i många fall allt för låg. Utifrån min personliga erfarenhet som gäddfiskare har jag gärna spön som är mellan 8-9 fot långa mer exakt är mitt primära spinnspö 8,2 fot. För att exemplifiera så har alla Nitros modeller spöfack för spön som är 8 fot eller mindre, i både sidofacken och mittenfacket. Naturligtvis kan jag dela upp spöt i två delar och sedan förvara det i facken eller använde det till annat, beteslådor /kläder men då tappar de sin funktion, smidighet enligt mig. Detta gäller alltså även de största modellerna. bland de andra modellerna (Tracker, ranger) är förvaringen bättre då man på de större modellerna kan förvara spö upp till 8,6 foot i mittenfacket på exempelvis Ranger Z521C (http://www.rangerboats.com/models.cfm?gid=5&mid=7493). Det känns omotiverat att köpa en båt som till viss del inte uppfyller sitt fulla syfte, om man ska lägga 300 tkr+ på en båt vill man gärna att alla funktioner ska vara användbara.

2. Heltäckningsmattan
    Från vad jag har förstått så spenderar båtarna i USA större tid på trailers än vad de gör i Sverige, och att traila båten till sjön, och seden traila hem på kvällen är den dominerande tillvägagångssättet, notera att detta är ett antagande. I detta fiske utsätts heltäckningsmattan i båten för betydligt mycket mindre slitage. Men om man som mig har båten i cirka 8-7 månader om året kommer den utsättas för regn, sol, vind, löv eller fukt. Trotts att man har ett kapell som täcker hela båten är detta omständigt och syftet är att sätta på det under transport och kan utifrån vad jag förstår vara svårt att sätta på när båten är i vattnet. Min poäng är att mattan efter en kort tid måste ta skada och drabbas av mögel eller bli almänt otrevlig något som man självklart inte vill ska hända.

3. Livewell
    Något som ALLA bassbåtar är utrustade med är en livewell, vars syfte är att kunna sumpa fiskar du fångat för att senare kunna visa upp i tävlingar vid invägning tack vare den syresatta plast sumpen. Rätta mig om jag har fel men detta är en funktion som är näst intill värdelös. Detta eftersom att: tävlingsfiske är främst efter gädda i Sverige en art som du inte kan lägga i en sump på 60x20 cm och om du nu skulle vilja låta fiske vila och sedan fotografera, låt den vila i nätet då! i mina ögon slöseri på plats för mitt fiske.

Sammanfattningsvis så är detta tre punkter som jag anser gör den amerikanska bassbåtens värde på den svenska marknaden överskattat, och trotts alla fantastika egenskaper, anser jag inte att det är valuta nog för pengarna.

Slutligen vill jag tacka för att ni läst mina tankar kring ämnet och hoppas att vi kan föra en vida diskussion i kommentarsfältet. Om jag vid någon tillfälle uttryckt mig fel får ni gärna rätta så jag och andra kan ta lärdom

Skitfiske på er alla och tack för mig.

*Främst trackers TXW,TF och TX modeller

Ett bra inlägg, ett skäl av flera till att jag bytte båt var just att spöna skulle få plats.

Har många på max 8' så då blev det en båt som klarade det, men inte 8'6" även om jag har ett par sådana spön. Så även mitt val var en kompromiss. Är inte beredd att lägga ytterligare 100' för en 1/2-1 fot mer...
    Jag varken tävlar eller "bagar" fisk så min livewell funkar mest som allmän förvaring men metar du live bait så är det bra, likaså om du vill ta hem ett par matfiskar. I annat fall, se livewellen som ett extra förvaringsutrymme..

Matta hade jag på förra båten, nu vinyl. Oavsett val så har jag min båt i garage. Skulle jag ha min båt (Alumacraft Escape 165, inte en bassboats men en sportfiskebåt) i hamn så vore kapell givet.

Skulle inte kalla bassboats för överskattade, de är långt mer fiskeanpassade än ngt annat och har man den i garage och kör lite kortare spön så är de bland det fiskemässigt bästa inom/mellanskärs. Valuta för pengarna är ofta en subjektiv fråga...

Kommentera

Tjenare Alex jag både förstår och delar tjusningen. Faktum är efter mycket kontemplation och diskussion med frugan är att det är totalt oförsvarbart att skaffa en "fränstam"-båt. Det man ser på youtube är visserligen lite av en dröm men saken är den är arbetet själva båten i sig utför är den samma vare sig du har en ockelbo från 80-talet eller den senaste nitrobåten. Glöm aldrig att båtens jobb är att låta dig "stå på vattnet" så att säga. Så tvingar iaf jag mig själv att tänka.
      Själv har jag en 4.60m lång båt från 80-talet som jag ärvt, tvingats renovera, som är ful som fan men för den delen fullt ut funktionell för den typen av fiske jag bedriver (relativt stora ytor, och på 30-trailer så jag färdas via sjö hellre än väg). Hade jag varit ekonomiskt oberoende hade jag inte tvekat en sekund på en fiskebåt för 500.000 + en dragbil för 500.000 + ett hus med tomt där jag kunde förvara båten. Men så ser inte verkligheten ut för 99,9% av oss.

Mitt råd är följande:
      Skaffa redskap du har råd med, redskap du trivs med, gör det inte svårare än det behöver vara.
      En nitro för två årslöner kommer inte ge dig mer fisk än en roddbåt du fått av farfar, det skiter gäddan fullständigt i.

Ytterligare:
      Det finns riktiga genier här på FS som renoverar, bygger om och postar allt detta för att få de funktioner dessa "ultraflytetyg" har för en bråkdel av summan man behöver spendera för att ha det som man ser "alla andra" ha. Ta dig en rejäl funderare, vill du flyta eller flasha. Det har jag själv gjort och kommer att få göra.
      Man blir ju helt klart sugen på en fullkittad alumacraft, men en 80-tals styrpulpet med ett ok lod och en duglig motor räcker långt.

Själv har jag nästan svårt att ge upp min signaloreanga crescent från tidigt 80-tal för min snittvikt har aldrig varit så stor i någon annan båt !:
      Senast ändrad av Brittolof; 2017-10-21, 00:27.

Kommentera

Som gäddfiskare så skulle jag hellre välja någonting mer anpassat än en bassbåt, tex en Lund Mr Pike eller liknande(om jag hade pengarna och behovet). Men i och med att jag enbart fiskar Gädda och det till 90% i relativt skyddade grunda steniga skärgårdsvatten där vattenståndet sågar fram och tillbaka mellan -30 och +30cm beroende på vindriktningar och lufttryck, så har jag kommit fram till att en bare bones lätt flatbottnad alubåt(som min Quintrex) utan kastdäck och annat "trams" funkar bäst. En frontmonterad elmotor med GPS-ankring har jag heller inte skaffat mig då den ändå inte funkar på grunt vatten med större och mindre stenar kring båten(speciellt när det blåser lite). För att inte tala om oljudet från motorn under vattnet, och mängden slam och skit den virvlar upp. Nej, då funkar ett hederligt ankare bättre, fast hade jag råd så skulle jag köpa en Talon(får väl göra en snikvariant i form av en glasfiberstav som malfiskarna i sydstaterna använder).

Sedan så håller jag inte med om att man skulle få lika mycket och stora fiskar från en roddbåt som från en anpassad fiskemaskin, det är rent skitsnack, iaf så länge fiskaren vet vad han gör.

Kommentera

Om jag trailade skulle jag gärna ha en bassbåt, största fördelen skulle vara att man kan ha alla prylar och elektronik kvar i båten. Nackdelen det tidsödande trailandet, och brist på just tid som gör att jag ändå inte skulle kunna åka runt i landet och prova olika vatten vilket ju är själva idén med trailerbåt. Vid HÖ-fiske vintertid känns det inte alls fel med en plåtbalja med höga fribord när man korsar fjärdarna. Sedan är jag lite allergisk mot glitterlack och färgkombinationer som endast en amerikan kan kalla god smak.

Kommentera

Om man trailar kan man ha alla prylar och elektronik kvar i båten även om det inte är en bassbåt. Beror väl mest på om man har garage eller inte?

Kommentera

Om det är en för fiske specialbyggd båt annat än bassbåt, ja. Jag har inga spöfack och sådant i min båt.

Kommentera

Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
                Om jag trailade skulle jag gärna ha en bassbåt, största fördelen skulle vara att man kan ha alla prylar och elektronik kvar i båten. Nackdelen det tidsödande trailandet, och brist på just tid som gör att jag ändå inte skulle kunna åka runt i landet och prova olika vatten vilket ju är själva idén med trailerbåt. Vid HÖ-fiske vintertid känns det inte alls fel med en plåtbalja med höga fribord när man korsar fjärdarna. Sedan är jag lite allergisk mot glitterlack och färgkombinationer som endast en amerikan kan kalla god smak.

sitter och funderar på vad du menar med tidsödande trailande.....enda tidsödande jag kan komma på är när det är idioter före på rampen som inte vet vad rampvett innebär.... och tyvärr verkar de bli fler och fler som inte har en aning om hur man beter sig vid en ramp....anmärkningsvärt ofta kallar de sig också ofta sportfiskare...
                Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Att ha allt skit kvar i båten och sjösätta båten varje gång skulle jag tro faktiskt går snabbare än att släpa på allt skit man har som ska monteras på.
                  Grannen började med det i somras och när vi har åkt ut så har man sparat 15minuter lätt.... Så i många fall sparar man nog tid.
                  Ingen fisk är chans för fisk.
                  https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                  https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Eftersom jag bor 200 meter från vattnet så är det rätt tidsödande att koppla på släp och backa ner båt, åka och parkera bil plus släp när man ska ut, och sen lägga till med båten, hämta bil plus släp osv när man ska hem. Fiskar i stort sett alltid ensam kan tilläggas, underlättar ju om man är fler som sköter trailandet.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 832 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka