Första havsfiskebåten (västkust) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Första havsfiskebåten (västkust)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Första havsfiskebåten (västkust)

Halloj!

Efter många år av främst specimenmete i de östra och södra delarna av vårt avlånga land har jag råkat bosätta mig i Göteborg.

Lite allteftersom har tankarna på att börja ägna mig åt havsfisket också börjat gnaga och jag har börjat snegla mot att införskaffa mig en båt.

Tanken är att ägna sig främst åt vrakfiske och mer kustnära mete efter gylta mm. Är inte intresserad av havsöringsspinn eller annat tjafs utan inriktningen kommer som alltid att vara specimenfiskar, men nu på havsfiskesidan.

Har möjlighet att lägga den i Hovås hamn vilket hade passat mig bra ur accessynpunkt, men det kanske inte är optimalt för närhet till intressant fiske? Har i dagsläget inte en bil som lämpar sig som trailerbil och bor i lägenhet så det blir nog till att ha den i hamn i vattnet större delen av tiden, även om jag helst hade haft ett ekipage på trailer att köra runt.
    Kan även ha den i Fiskebäckskil kortare perioder vid behov.

Men nu till den stora frågan: Vad ska man ha?
    Det absolut viktigaste är såklart säkerheten. Den ska man aldrig snåla med, men den måste ju även vara en effektiv fiskemaskin.

Första frågan är: Hardtop eller öppen båt? Öppet ger ju en hel del smidighet kring ankring och fiske i allmänhet, men HT:n lär ju ge en hel del bättre vägerskydd? Det kommer absolut vara aktuellt med ankring mot vrak, och helst även djuphavsfiske när vädret tillåter.
    Hur värt är övernattningsmöjligheten som HT ger?

Andra frågan: Hur stor som minst för att vara sjöduglig även den där dagen man missbedömmer vädret och blir utsatt för lite rejäla dyningar?

Budget är såklart intressant. Jag har helst inte tänkt investera mer än 50k i båt och motor. Jag har inga som helst problem i att det är gammalt och slitet sålänge det är säkert och kan utrustas med modern utrustning och göras effektivt för fiske. Jag vet att det är en riktigt tight budget, men har å andra sidan sett en hel del gamla HT-båtar reas ut för 25-30k inklusive motor. men de kanske inte håller måttet?

Kommer sannolikt nästan aldrig fiska mer än 2 pers i taget.

Hur hade ni resonerat? Förslag på modeller? Vilka fabrikat är bra/dåliga?

Har försökt söka i forumet, men folk märker inte upp sina trådar så att det går att hitta nåt vettigt.

Tacksam för hjälp

Mvh
    En vilsen metare
    Den förste att gå Ad Hominem förlorar

En hardtop på 5,5 - 6m med tillräckligt mycket V i skrovet. Inomskärs funkar även öppna mindre båtar, har själv fjordfiskat i Norge från både gummibåt och liten alubåt.

Kommentera

Mycket beror ju på hur långt ut du vill ta dig. Men mina egna önskemål hade varit något med relativt höga fribord och stäv för dessa lite kortare båtar. Sedan hade så bra motor som möjligt för pengen som är kvar varit prio.

Man är rätt liten då man kommer ut en bit utomskärs i desssa småbåtar och man blir väldigt beroende av snurran. Har den kommit till åren lite så är ett medlemsskap i sjöräddningen och en VHF snudd på ett måste enligt mig.

Jag har själv en Bella 512. (typ bowrider stuk på den). Båten är bra men den är för låg fram för utomskärs körning. Jag ligger ofta fem till tio sjömil utomskärs i Norra skärgården.

Som tips kanske en Crescent Bamse som jag tycker ser rätt rejäl ut. Öppen iofs.
      Senast ändrad av Dominator91; 2017-10-19, 17:04.
      __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Första frågan kan ju egentligen bara du själv svara på!
        Öppen båt och bra regnställ. Tält för de ggr du vill övernatta. Eller en ht båt där du får lite skydd för ruskväder men lite begränsat svängrum för fisket.
        Själv skulle jag inte åka ut på havet i mindre än 5.5m.
        Ett tips kan ju vara att gå runt i några hamnar och titta på vad som ligger förtöjt, kolla efter fiskerelaterade detaljer

Kommentera

Du har fått bra tips av samtliga ovan. Om ni inte kommer vara mer än 2 pers skulle jag vilja pusha lite för en HT-båt. Även om man inte kommer göra så många övernattningar i den så är väderskyddet en HT erbjuder helt överlägset. Det är ganska nice att kunna krypa in under HT:n och få i sig lite mat när det regnar som värst. Det skyddar ju också en del om det skulle råka vara så hårigt att man tar en sjö över stäven. Omaket som det ger med sämre arbetsytor får man köpa eller arbeta sig runt.

Om jag skulle tipsa om båtar så skulle jag säga som Kai här. Kolla på båtar med bra skrov och tillräckligt mycket V-form i botten. En båt med för flack botten (som en Crescent Bamse, sorry Anders) är vansinnigt jobbig att köra när det går motsjö och det smäller och brötar så att löständerna är på väg ut. Många av de gamla klassiska "norsk-byggena" som Selco, Draco, Fjord m.fl. har sådana skrov. Nackdelen är så klart att dessa båtar är gamla, men är dom i bra skick kan det ändå vara ett bra köp.

Som Anders skriver så är en bra motor A och O. Köp inte en HT-båt enligt rekommendation ovan med en gammal inombordare i. Det kommer kosta mer än det smakar. Endast om motorn är fullständigt renoverad till nyskick kan det vara aktuellt.

Storleken på båt tycker jag däremot kan diskuteras. Så länge vi inte pratar om en båt som är så liten och vek att den tar in vatten för att två gubbar råkar stå på samma sida, så spelar det ingen större roll om den är 5 eller 6 meter. Inte heller om friborden är 55 eller 60 cm. När vågorna kanske är 2 meter höga så har det väldigt liten betydelse och det handlar mer om att kunna hantera sig själv och båten och ha en motor som inte lägger av när det är som mest kritiskt…Däremot skall det så klart vara en båt som är tänkt för att användas på havet och inte i någon liten lugn insjö.

Kommentera

HT gör båten säkrare också då det är mindre sannolikt att vågor slår över i fören eller att den dyker in i en våg. Men det är också viktigt med höga fribord och djup motorbrunn. Ang motor måste den vara väldigt pålitlig och har du möjlighet att hänga på en liten extra bensinare är det ett stort plus, några få hästar räcker så kan du ta dig hem igen om huvudmotorn ger sig. Väldigt liten risk att två motorer ger sig samtidigt. VHF så du kan tillkalla hjälp. Båtmässigt tror du kan hitta äldre HT båtar i godkänt skick för pengarna du tänker dig. Jag personligen hade inte gått nämnvärt utomskärs med en äldre motor. Det är också lämpligt att berätta var du skall och när du skall vara tillbaka innan du ger dig ut. Det går allt som oftast bra men när man ligger utan motor på havet känner man sig mycket liten av god grund. Flera anledningar till att ha bra motor än vid plötslig kraftig vind är vid åskoväder och att kunna flytta sig från större fartyg. Detta är mycket viktigt i Öresund och andra farleder oavsett hur fint väder det är.

Detta är inte för att skrämma dig, men var realistisk och tänk på att det faktiskt är riskfyllt och ta säkerheten på allvar vilket du redan verkar göra genom att fråga!

Lycka till

Kommentera

Warrior 165 är en mycket sjöduglig och trygg båt. Den är bara 5 meter och den ligger långt utanför din budget, men den har jag aldrig varit rädd i och flera gånger vid laxtrolling har det varit så att vågorna slagit upp på hardtopen på vägen in. Ingen våg som klarat gå över aktern heller. Du kan ju läsa lite om den och se hur den är utformad. Behöver inte nödvändigtvis ha stort V och stor motor för att vara sjösäker.

Jag menar absolut inte att du måste ha en HT, men om jag får välja för havsfiske och med säkerhet i fokus blir det HT. Det är mycket trevligt att kunna stå i lä på havet och sätta sig under HTn när det regnar för mycket. Styrpulpet blir fort väldigt kallt och blåsigt är min erfarenhet vid havsfiske och ofta är det ganska långa förflyttningar men visst har det sina fördelat också, särskilt vid fiske som berggylta osv.
              Senast ändrad av Guest; 2017-10-19, 22:03.

Kommentera

Har ju själv gått vägen via en Crescent 432a som jag använde på samma vis som idag. Den båten lämpar sig inte att vara utomskärs med. Anledningen till det är att den kan "skära i vågorna" så fören helt oförhappandes bara drar iväg åt något håll. Det går fort och är brutalt när det händer.

Gå mot vågorna i allt över 5-7 sekundmeter är en prövning.

Bellan som har ett bättre skrov lider inte av den effekten mer än att man kan ana ibland att det ligger en skärning på lut sas.

Det som ändå gör att jag är i tagen att byta båt är att oavsett om jag åker mot, eller med, vågorna, så har inte förskeppet tillräckligt med lyftkraft fär att hålla "näbben över vattenytan" om vågen man går mot är för brant. Men mest illa är att då man åker med sjön och man åker snabbare än vågorna så blir baksidan vågen en mycket brant backe där man inte vill fastna med fören rakt ner i vattnet. Fastnar man där så kommer vågen man just passerat bakifrån och maler ned en.

Hastigheterna jag har kunnat använda mig av därute är beskedliga minst sagt. Att gå mot vågorna i nämnda 5-7 vindar funkar( Omkring 10 så är det inte kul alls). Men glöm att köra 25 knop. Jag håller strax över planing, eller mitt i planingströskeln, just för att få båten att hålla upp fören.

Min egen budget för båtbyte är mer luftig och sannolikt kommer jag köpa en Ockelbo B18 så jag lär väl då få problem med mina plomber förstår jag nu Men jag har gjort bedömningen att jag vill ha ett bärigt skrov som inte har en massa hyss för sig och får inte vara längre än 5,5m. Får väl dra ned på farten lite till misstänker jag.

Generellt är det ju ett feltag med en öppen liten båt ute på fritt vatten. HT är säkert rätt väg att gå.
                __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Nå høres jeg kanskje litt brutal ut, men det er forsåvidt meningen også.

Med et budsjett på 50K, så bør din DESIDERT største (utgifts-)post være motor. Uansett båt, så er en fungerende motor den DESIDERT viktigste tingen for sjøsikkerhet. Streiker motoren spiller det ingen rolle om du har 40 års erfaring og en båt på 20 tonn, du har et alvorlig problem. En ny motor på 40-50HK spiser opp hele budsjettet ditt, så da sier det seg selv at du ikke vil kunne stille særlige krav til båten hvis du skal ha en nyere motor. Med nyere motor mener jeg en motor som ikke er eldre enn 5-10 år, maksimalt.

Min klare anbefaling blir derfor å tenke mindre på båten, og mye mer på motoren. Ender du da med en båt som bare kan brukes når det er 0-2 m/sek, så får du heller leve med det og følge desto bedre med på værmeldingen.

Du skriver at du ikke har trailerbil, men du har bil? Bil er veldig fort en forutsetning for å ha båt, siden du ender opp med å frakte tunge ting frem og tilbake mellom hjem og båt. Siden du ikke kan traile, så husk å ta med i beregningen at du vil få endel kostnader rundt det å få båten opp og ned, samt vinterlagring. Tenk også igjennom hvordan du skal transportere båten du kjøper dit du vil ha den. Båthengere og bil til å dra henger med kan leies, men det koster litt penger det også.
                  Team Colibri

Kommentera

Tack för många bra svar!

Tanken är ju att fiska utomskärs, och visar sig det att det inte går att lösa på min budget, så får jag helt enkelt spara ihop mer pengar. Att ha en båt som jag ändå inte vågar använda känns rätt värdelöst.
                    Säkerheten måste ju, precis som ni har skrivit, gå först. Givetvis måste man ha god koll på vädret, ha VHF osv.

Jag har nog också själv resonerat som ni att båten inte bör vara under 5,5 meter och att motorn MÅSTE vara driftsäker.

Jag lutar nog också åt en HT, mest för att det helt enkelt känns säkrare.
                    Hur ser ni på inombordare vs utombordare?

Tittar man runt lite på blocket så verkar det mesta som säljs vara ryds och örnvik i blandade modeller mest anpassade för familjeutflykter.
                    Skulle exempelvis en ryds 560 HT med rätt motor vara en vettig båt om man rev ut lite av den tramsiga inredningen i bak och fiskeanpassade lite?

Har ni några konkreta tips på båtmodeller att hålla ögonen öppna efter? Såg någon Ockelbo B16 med en hyfsat ny e-tech ute för runt 55k, men det känns som en för liten båt för utomskärsfiske va?
                    Den förste att gå Ad Hominem förlorar

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 804 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka