Cresent 434 vs linder sportsman 400? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Cresent 434 vs linder sportsman 400?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Cresent 434 vs linder sportsman 400?

Tjena!
    Har idag en cresent 434 som jag går i planer på och byta mot en sportsman 400.
    Båten ska användas till 95% spinnfiske av gädda.
    Har igentligen varit nöjd med 434an förutom topphastigheten,som var 16knop sj,10knop 2 pers å dö vid 3pers.
    Ska stå på trailer och användas inomskärs vänern och mindre insjöar och älvar.
    Tänkt och använda 15hk.
    Vill ha bra sidostabilitet.
    Är ingen båtmänniska utan ser båten som ett fiske redskap,därför har ja snöat in på alu.
    Vill ha dyvika så regnvatten kan rinna ur när den står hemma..
    Så vad säger ägarna till dessa båtar och ni som kan betydligt mer än mig?
    Både plus och minus?
    Vill ha så mycke som möjligt på fötterna.
    Mvh Nörre

Satsa på 20 hästar annars vinner du inte många knop. Min 400 Sportsman funkar perfekt för mig med 15 hk men bara för ensamfiske... Skulle gärna byta upp mig till en tjugohästare. Har ett kastdäck i höjd med tofterna mellan för- och mittoft och mina närmare 90 kilo har inga problem med att stå ute vid relingen. Lite slagig upplever jag den som i grövre sjö och så är den vindkänslig vid vertikal fiske men för gädd- och borrefiske tycker jag de passar bra på min hemsjö Möckeln vid Karlskoga...
    Skit fiske!
    Gösta

Kommentera

Precis!!
      Förstår att större motor allti är bättre men min ekonomi ä ganska begränsad och båten ja tittat på sitter det en 15hk evinrude e-tec på,gillar dom moderna 2 taktarna,och (stormotorn) ska bara användas v transport.
      Vore nice om man iaf kunde hålla 15 knop mä 2-3 pers.

Kommentera

Om du kör 12 eller 15 knop kan knappast vara avgörande. Har haft både 434 och Linder 400 och det är lite olika båtar. 434 har väldigt bra innermått och djup och är mkt bra om man är ute med små barn. Lindern är lite mindre invändigt. Nackdelen med 434 är att den är gjord i glasfiber och känslig för bottenkontakt om du tex går iland på någon ö. Dessutom har i alla fall äldre modeller varit känsliga för vatten med röta i invändiga delar. Lindern är klart robustare, speciellt om du ska traila. Behöver aldrig vara orolig för skrap i botten vid trailning och landstigning. Väldigt stabil som beskrivs ovan. Lite vindkänslig, dock aldrig vid körning. Däremot om du fiskar utan ankare så driver båten mycket fort. Har nu en större Linder och är väldigt nöjd. Bytte dock bara för att få en större båt, inte för att jag var missnöjd med Lindern.

Kommentera

Nu mena ja ju att ja vill kunna marscha 15+ knop mä 2pers och packning.
          Min 434 gjorde max 10knop vid bra förutsättningar 2pers och packning.
          Vilken tycker du vann i sidostabilitet 434 lr 400?
          Vill som sagt ha en robust,smidig trailerbåt med bra ekonomi som ja kan sjösätta lite överallt.
          Vill kunna spinnfiska bra 2pers,å mer sällan 3pers även om ja förstår att d blir lite trångt.
          Bra svar annars grabbar,fortsätt så?

Kommentera

Har en 400. Jättenöjd. 15knop med 15hk är inga problem. Hade en 15 innan men bytte förra året till en 20.

Kommentera

Tycker båda är stabila. Inga problem vare sig med 434 eller 400.

Kommentera

Sportsman 400, sidopulpet (förhöjd), fastmonterad stol på förarplatsen, 20hk Tohatsu, trägolv med matta:
                + Går som ett "skållat troll".
                + Planar fint med 100kg i förarstolen och 130kg i fronten (och lite utrustning).
                + Pallar dra kidsen i "badring".
                + Utan motorn på, fixar två man att dra den ner till vattnet utan problem, även i besvärlig terräng.
                + Jag upplever den som sidostabil.
                + Smidig att traila i och upp.
                - På tomgång är det alltid något som skramlar och lever fn...
                - Dyvikan på min sitter knasigt, ca 6cm från lägsta punkten.
                - Vindkänslig om man är själv i den. Nja, den är alltid vindkänslig.
                - Akterspegeln på min är låg, backar man mot vågorna blir det riktigt blött.
                Visst fn är det en materialsport!

Kommentera

Glömde det där med akterspegel...
                  Ännu en nackdel om man försöker backa sig i position vid vertikalfiske. Men som sagt för annat fiske trivs jag bra...

Kommentera

Utan att värdera båtarna tror jag du kommer tycka Linder 400 upplevs ganska mycket mindre än den du har nu. Åk och titta på en och sätt dig i den. Jag personligen tycker att båtar på 4,3-4,5 meter upplevs betydligt större än båtar på 4,0 meter både invändigt och på sjön.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 830 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka