Erfarenheter av omc 12k sea nymph? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Erfarenheter av omc 12k sea nymph?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Erfarenheter av omc 12k sea nymph?

Tjenare!!
    Går i lite funderingar på å skaffa en sån båt.
    Förstår naturligtvis att den inte är gjord för några större vatten.
    Men funkar det hyffsat å stå upp å spinnfiska 2pers,vill framför allt ha sidostabilitet.
    Hur stor huvudmotor bör man ha??
    Mm mm vill veta så mycke som möjligt.
    Mvh Nörre

Har fiskat en del från en sådan och min erfarenhet kan väl beskrivas som följande:
    Lätt att lägga i och ta upp utan ramp i mindre vatten, planar lätt med endast 5-6hk över det så börjar den bli farlig, extremt vinglig och att stå upp och fiska är inte att rekommendera om man inte är ensam och har bra balans, sidostabiliteten är nästan noll.

Skrovet är tunt (därav den låga vikten) och skadas lätt den jag fiskade ifrån var nitad och dessa läckte redan efter första sommaren (något som inte hänt med mina nitade Bustrar på över 30 års användning) så öskar är bra att ha för att ösa under fisketuren, blåser det mer än 2-3m/s så driver den snabbt så ankare eller elmotor är måste, vid färd så slår den hårt om det är bara lite vågor och är det högre vågor än någon dm så räkna med ont i ryggen några dagar efter hemkomst.

Personligen skulle jag inte lägga pengar på en sådan båt med de jag vet om den då det finns bättre alternativ för den användning som den är tänkt för.

My 2 Cent.

Kommentera

Har en Quicksliver 355 SL och håller i stor med Rospigg. Hanterlig upp på biltaket. Min läcker dock inte i nitarna och båten kan funka väl i mindre vatten eller lugna dagar givet ovan angivna begränsningar. En platt båt är nog stadigare men inte lika lämpad för planande körning de dagar sådant medges...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
      18 svar
      5 830 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Lärka
      av Lärka