Kontrollera skick på gammal plastbåt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kontrollera skick på gammal plastbåt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kontrollera skick på gammal plastbåt

Ska till helgen hämta en Crescent 425 från mitten av 80-talet, blir ett köp förutsatt att skicket känns OK. Men då kommer såklart frågan, hur avgör man om skicket är OK? Ni duktiga båtrenoverare här på forumet kanske kan hjälpa en lekman att inte köpa grisen i säcken och få ett vrak istället för en gäddracer.

* Vad ska man titta på för att avgöra skicket på båten mer än ytliga lagningar och synliga skador i skrovet?
    * Hur går man tillväga för att se om båten är angripen av vattenpest, murken akterspegel etcetc?
    * Vart bör man kontrollera vattenpest på en Crescent 425, har den bara marinplyfa i akterspegeln eller någon annanstans?
    * Några andra tips man ska tänka på vid köpa av en såpass gammal plastbåt?

Tanken är att den ska fräschas upp med lite ny färg etc.. men kan vara bra och veta vid köpet om det krävs en totalrenovering...

Känns den svampig när du går i båten, avstå

Kommentera

Nu får jag väl bassning här från några ;-) Men när jag köper en båt skall den vara original. Inga extra förstärkningar och annat humbug ditsatt efteråt - i synnerhet på akterspegeln..
      jisses vilka vrak jag själv blev utsatt för innan jag köpte min förra båt. En 432:a. Är det 47 hål i akterspegeln på en äldre båt som legat i hela tiden så ÄR akterspegeln mer eller mindre röten.

Men jag har faktiskt för mig att just 425:an är väldigt förskonad från plyfa högt och lågt i båten. Är durken mjuk, rötet. Är det spricker ut från motorfästena så är det sannolikt rötet. Men måste inte vara det.

Pest känner man bara på båten om den har blåsor på ytan undertill. Det behöver ju inte vara något stort problem på en såpass liten båt dock.

Någon här på forumet är ett uppslagsverk omkring Crescentarna - kommer bara inte på vem just nu.

Men man kan ju välja att fortsätta och ha den i ett sämre skick bara man hanterar grejorna därefter sas och att det isf avspeglas på inköpspriset.
      __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Håller med båda ovanstående här, men måste dock korrigera ang. mängden plyfa och då är det inte marinplyfa vi pratar om för det går liksom inte att plasta på. Förutom akterspegeln är hela "inredningen" i båten uppbyggd av plyfa, d.v.s. durk och tofter (bänkarna) som inte är plastad på baksidan. Tofterna innehåller dessutom flytelement som suger vatten som svampar. Detta är ju ett fantastiskt dåligt byggsätt framförallt om båten ligger i sjön hela säsongen med vatten skvalpande i skrovet.

Produktionen var dock högt uppdriven på det glada 80-talet och dessa båtar tillverkades åtminstone runt 1980 i Polen och sprutplastades, d.v.s. det är inga hela glasfibermattor i skrovet. Detta byggsätt resulterade åtminstone i vårt fall i att man sakta men säkert öste ut den ruttnande plyfan med öskaret varje gång man öste båten. Båten blev med tiden allt mjukare i både durk och övrigt. Skrovformen är som bekant bra, men byggkvaliteten på dessa 80-tals 425:or är sämsta tänkbara.

Personligen skulle jag inte köpt en sådan här båt om den inte är i kanonskick, eller om du tänker dig att kapa ur all inredning och börja från början...

Kommentera

Aj då, det lät inte som några vidare roliga nyheter =)
          Ägaren trodde båten (som har den härligt moderna färgen orange) var från 85 så är väl i riskzonen att ha den dåliga kvalitet på bygget. Kan man utläsa från numret i båten vilket år den är ifrån?
          Får hoppas att båten känns bra imorgon då modellen i sig är det jag letat efter med sin bredd och stabilitet i sjön. När jag började leta båt så sökte jag mycket här på FS efter lämpliga båtmodeller och Crescent 425 verkar unisont vara hyllad här som fiskebåt. Ingen som nämnt den dåliga byggkvaliteten i trådarna så det får bli att plocka fram arbetsbyxorna då

Kommentera

Håller med de två tidigare inläggen.

Jag avskyr båtar som ser ut som julgranar. Lampor, gamla brytare, kabeldragningar, enorma plåtar på akterspegel, icke rostfria bultar, 70-11 lager bottenfärg, ommålade med fasadfärg i värsta fall.

Se upp med bottenfärg som är förbaskat bra för att dölja skavanker.

Du kan också försöka bilda dig uppfattning om hur nogrann, kunnig och skötsam säljaren är. Håller säljaren båten hyfsat ren. Har den legat på en tillräckligt stor trailer? Vinterförvaring?

Min första båt jag köpte i vuxen ålder var en ockelbo b14. Den hade en 2m lång längsgående spricka i kölen. Hade antagligen stått med vatten och frusit sönder.

Se också upp för gammal silikon som ofta torkar ihop. Är det tex ett hål fyllt med silikon blir det till slut endast en torr plugg kvar som inte är speciellt tätande. Är det färsk silikon så fäster inte plast på det, det går ned i porerna på gelcoaten och måste oftast slipas bort för att kunna göra ett ordentligt plastningsjobb.

Båtar i denna storlek och ålder har inte sällan använts med minsta möjliga kärlek��

Mitt senaste båtköps akterspegel hade ca 80hål i varierande storlek. Plyfan var rejält rutten i den. Glasfibern hade släppt från plyfan och gelcoaten har flagnat bort då allt har kunnat vibrera. Nu ville jag hemskt gärna ha den båten så det blev köp iaf.

Måste också säga att jag haft en ny hr 432a. Den kostar inte så värst mycket mer än vad man får ge för en båt i bra skick. Köpes ett halvdant exemplar och man drar igång en renovering så är mellanskillnaden inte stor. Speciellt inte om man räknar in tiden.

Renovera båt ska man göra om man tycker det är lite kul att pyssla eller vill bygga något specifikt/unikt i sin båt, kanske om finns det nostalgiska skäl också så är det motiverat.

Kommentera

En sak till. I regel verkar alla båtägare anse att deras båt är i bra skick. Oavsett skick

Kommentera

Ursprungligen postat av OjaOnej Visa inlägg
                En sak till. I regel verkar alla båtägare anse att deras båt är i bra skick. Oavsett skick
                Så otroligt sant! Glömmer aldrig en båt jag var och tittade på...Hade ringt ägaren för att försäkra mig om att båten var i bra skick, att det inte var några ful-lagningar i botten eller öppna skador. Nejdå, den var i bra skick. Jag åkte dit med trailer och allt. Vi var och kollade var vi skulle kunna traila upp båten och allt var frid och fröjd.

Sedan var det själva båten. Den låg vält på sidan i en skogsbacke några meter ovanför stranden. Mängden lagningar i botten gick inte ens att räkna. Det var ful-lagning på ful-lagning till en nivå där det inte längre gick att urskilja vad som var lagning och vad som en gång varit det riktiga skrovet. Bara genom att trycka med handen flexade skrovet betänkligt!

Jag frågade då gubben vad han menat när han sa att den var i bra skick och han tittade förvånat på mig och sa att "den läcker ju inte"! Det slutade i alla fall med att jag blev erbjuden att ta båten gratis, men jag sa att den tyvärr var utom räddning och att det var bättre att köra den till tippen...

Kommentera

Måste hålla med OjaOnej , gamla plastbåtar är ofta hutlöst överprisade i förhållande till en ny båt .

Nu är hösten här och man kan skambjuda rejält på osålda nybåtar eftersom alla handlare vill slippa vinterförvaringen .....
                  Spiggpimplare

Kommentera

Man skall uppenbarligen inte vs rädd för att pruta. Man kan göra kap

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 834 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka