Jifa 450 renovering - istället för Crescent 430 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jifa 450 renovering - istället för Crescent 430

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Jifa 450 renovering - istället för Crescent 430

    Får börja med att ursäkta det långa inlägget.

    Jag har tidigare haft en Crescent 425 med enkelskrov, kort rigg och mycket murket trä. Hade en 9,9 4-t på en men gillade den ändå trots svagheterna. Hade en ambition att gå vidare med en Crescent 430/415D(dubbelskrovad) men kom aldrig riktigt i kontakt med ett bra exemplar till rätt pengar. Vill ha en båt som är 4,3 – 4,6m lång, minst 1,8m bred och med riktigt skrov, dvs åtminstone lite V-botten. Av en tillfällighet dök det upp en Jifa 450 på blocket. Gillade verkligen skrovet och fick en klart positiv känsla. Den första jag såg såldes snabbt och det var glest mellan objekten. Det blev ju inte bättre av att LS Lures gjort sin Jifa 450 riktigt fin. Med lite tur och en del skicklighet så fick jag tag på ett objekt, med betoning på OBJEKT. Bestämde mig för att ta det stilla och lugnt.
    Click image for larger version

Name:	Orginal.PNG
Views:	1
Size:	398,5 KB
ID:	1853684
    Första problemet var att pluggen i mässingsdyvikan ärjat fast. Varken våld eller värme hjälpte så sista utvägen var att dela inner och ytterskrov. 200 st urborrade popnitar senare kunde jag konstatera att skroven hade separerat och förmodligen endast varit sammanfogade med något värdelöst spackel från fabrik. Hittade dessutom flytmaterial endast i fören så ur säkerhetssynpunkt var det helt rätt att dela skroven. Troligen har någon delat dem en gång tidigare och avlägsnat frigoliten från de aktre utrymmena.
    Click image for larger version

Name:	DSC_5630.jpg
Views:	1
Size:	1,01 MB
ID:	1853685Click image for larger version

Name:	DSC_5632.jpg
Views:	1
Size:	1,05 MB
ID:	1853686Click image for larger version

Name:	DSC_5633.jpg
Views:	1
Size:	992,7 KB
ID:	1853687
    Vi närmare undersökning av ytterskrovet ser man att den legat och skavt en hel del på främre delen av kölen. Faktum är att det fuktar lite igenom så här behövs en förstärkning. Dessutom har innerskrovet gett sig på ett flertal ställen (läs hörn). Någon har försökt sig på något provisoriskt och extremt fult. Detta ska bort och allt istället lagas från insidan så att säga.
    Efter en riktig urtvättning så ser det se ut som en båt igen!
    Click image for larger version

Name:	DSC_5657.jpg
Views:	1
Size:	968,9 KB
ID:	1853688Click image for larger version

Name:	DSC_5660.jpg
Views:	1
Size:	1 019,4 KB
ID:	1853690 Click image for larger version

Name:	DSC_5661.jpg
Views:	1
Size:	1,06 MB
ID:	1853691Click image for larger version

Name:	DSC_5662.jpg
Views:	1
Size:	1,04 MB
ID:	1853692Click image for larger version

Name:	DSC_5665.jpg
Views:	1
Size:	1,02 MB
ID:	1853693Click image for larger version

Name:	DSC_5666.jpg
Views:	1
Size:	1 011,3 KB
ID:	1853694Click image for larger version

Name:	Capture.jpg
Views:	1
Size:	152,3 KB
ID:	1853695
    Faktum är att det luktade gammal mört när skiten tvättades ut och flera lager färg lossnade av högtryckstvätten. Båten har förmodligen målats med köksluckefärg eller liknande vid åtminstone tre ggr. Dyvikan i mässing var fäst med en stor mutter på insidan som släppte fint när väl skroven var delade. Det är verkligen intressant hur tunt skrovet är i ytter- respektive innerskrov. Man kan nästan se igenom plasten och det sviktar betänkligt. Så fort de sitter tillsammans så blir det hur stabilt som helst. Nästan magi!
    I ytterskrovet finns inget trä inplastat, faktiskt inte ens i akterspegeln. Dock sviktar den betänkligt om den belastas så någon ytterligare förstärkning behövs men jag har inte riktigt funderat ut vilken ännu. De flesta använder sig av inplastad plyfa men tänker mig att inte använda något som kan ruttna.

    Innerskrovet hade som sagt en del sprickor i hörnorna och plyfa inplastat i durken och tofterna. Givetvis galet ruttet.
    Eftersom detta är mitt första projekt körde jag safe och åkte till min lokala, numera pensionerade, plastfirma och visade båten. Efter en bra diskussion och konkreta råd så blev upplägget enligt följande.
    1. Ersätta det murkna inplastade plyfan med glasfiber + distansmatta + 2 lager glasfiber och rikligt med polyester
    2. Förstärka alla svaga hörn med 3 lager 450matta
    3. Stärka upp akterspegeln med 450matta, distansmatta, mer 450. Så mycket det får plasts innan innerskrovet inte får plats
    4. Slipa av kölen och bygga upp nytt med tre lager, trappade remsor.
    5. Eventuellt styrka upp relingen i ytterskrovet med ett par remsor 450.
    6. Sätta i ny dyvika i plast och bygga upp så att man får ut allt vattnet och även förbereda för elektrisk läns.
    Dock lär ju detta ta sin lilla tid. Dessutom ska jag dra ett par tomrör så att den är förberedd för elmotor och övrig elektronik. Ska även addera lite flytkraft och eventuellt ett stuv till.

    26/2
    Slipning pågår. Har nu skurit bort all den inplastade plyfan i innerskrovet. Sviktar duktigt nu. Nästa steg är att slipa rent dessa ytor och möta upp behovet av material.
    Click image for larger version

Name:	DSC_5674.jpg
Views:	1
Size:	1,04 MB
ID:	1853696Click image for larger version

Name:	Capture_slip.jpg
Views:	1
Size:	217,1 KB
ID:	1853697Click image for larger version

Name:	Capture_slip2.jpg
Views:	1
Size:	236,4 KB
ID:	1853698
    Akterspegeln i ytterskrovet har fått smaka på slipen. Jag har tagit bort dåliga fiberlager, jämna till och förbereda inför plastjobbet. Nu ska bara materialåtgången beräknas.

    15/4 - Båtfixandet fortsätter så smått.
    I början av April var alla ytor som ska plastas mellan skroven färdigslipade. Det tar sin lilla tid att slipa och nu känner man verkligen hur vek plasten blir utan förstärkningar. Jag har hittills inte stött på några otrevliga överraskningar annat än att jag blev tvungen att riva ut all inplastad plyfa. Det drog i.o.f.s. med sig en hel del jobb. Initialt var tanken att endast förstärka akterspegeln och några hörnor som spruckit i inlinern.

    I början av April inhandlades plast, glasfiber och en liten slatt aceton (5L). Plastgubben jag handlar tyckte det var lika bra då det brukar gå ganska mycket vid rengöring och förtorkning. Blev ca 20kvm 450 glasfibermatta, 8kvm Firettmatta och 20kg polyester inkl härdare. Tanken var att starta igång plastningen under påskhelgen men en minst sagt enveten kyla har invaderat Skåne. Helt sjukt är det. Vill ha 15 grader för att plasta, på rekommendation av min plastgubbe, men hittills har tempen knappt nått 10 grader.
    Click image for larger version

Name:	DSC_5726.jpg
Views:	1
Size:	1,01 MB
ID:	1853699
    Som vanligt har det varit rent för mycket andra aktiviteter annat än båtrenovering. Första veckan fick jag i alla fall till några timmars slipning och justerade en av stuvluckorna som ska bättras på och körde även lite på kölen i fören. Där har den tidigare legat och skavt in djupt i plasten och behöver byggas upp lite. Funderade ett tag på att även montera ett köljärn i fören men inser att med lite försiktighet behövs det nog inte. Så lagom till att man är 100% redo för plastning så drar våren igång ock allt annat som ska göras.

    Har funderat en hel del på smarta lösningar för förvaring, access till kablar och länspump. Min plan idag är att förbereda med någon form av kabelrör för att kunna dra kablar för elektroniken mellan ytterskrov och inlinern. De måste vara tillräckligt grova att klara kontakterna till ekolodet så någon form av grovt flexrör eller klenare PVC-rör borde passa. Båten i sig har idag ett akterstuv som är ganska stort. Det stuvet kommer jag att ha till bränsletank och annat man kan tänkas vilja ha med sig. Startbatteriet kommer antagligen att placeras i mitten stuvet, om jag inte bygger ett eget utrymme för det. Manöverpanelen för elen lär sitta inne i mittenstuvet. Vidare ska det installeras en länspump och någon form av uttag för laddning av telefonen samt dra kablar till lanternor.

    4/5
    Fick nys om en 4t Yamaha 25hk -97 häromdagen. Visade sig tillhöra en riktigt båtmeckare som faktiskt renoverar motorer. Var uppe och kollade på den och gick kanon utan ventiltick eller liknande. Kamremmen var inte bytt de senare åren men såg fin ut. Slog till på denna så nu finns en demonterad båt, trailer och motor!! Ingen press!!
    Click image for larger version

Name:	DSC_5737_motor.JPG
Views:	1
Size:	154,0 KB
ID:	1853700

    20/5.
    Renovering går trögt. Har varit iväg 10 dagar i Asien med jobbet och blev givetvis sjuk när jag kom hem. Blir inte mycket renoverat då. Dessutom hade jag sedan länge inplanerat en fiskehelg på Mälaren hela Krisiti flygare. Prioritera fiske för renoverings. Kanske inte smartast men det är ett årligt event som inte går att avboka. Nästa år blir det dock lite tidigare i maj, kanske redan i april.

    28/5
    Fiskeresan till Mälaren blev riktigt bra. Kanonväder med svaga vindar i tre dagar. Redan innan lunch första dagen slog jag mitt gamla PB. Det nya lyder på 5,75kg. Fick även ett gäng till mellan 4-5kg så riktigt trevlig helg. Har knappt träffat frun och barnen på tre veckor nu så att prioritera båtrenovering känns inte rätt. Av en tillfällighet dök det upp en Jifa 450 till på blocket men i bättre skick. Tänkte att en båt måste jag ha så köpte den också
    Click image for larger version

Name:	jifa-gbg.jpg
Views:	1
Size:	88,0 KB
ID:	1853701Click image for larger version

Name:	jifa-gbg_1.jpg
Views:	1
Size:	116,9 KB
ID:	1853702Click image for larger version

Name:	mms_20170522_214304.jpg
Views:	1
Size:	220,8 KB
ID:	1853703

    1/6
    Nu står en körbar båt under carporten, ett demonterat renoveringsobjekt ligger på gräsmattan och förrådet är fullt med tillklippta glasfibermattor. Yamaha F25 motorn ska på den senaste inköpta och sedan får jag använda sommaren till att känna in hur jag vill ha renoveringsobjektet. Blir nog bra till slut!!

    10/6
    Den nya Jifan kändes helt OK i durk och akterspegel. Hade en händig polare till att göra en bockade rostfri plåt i 3mm rostfritt till akterspegeln. Blev sjukt bra.
    Efter lite trixande med spännband och ögla i carporttaket så satt den på plats. Hyfsat centrerad och ingen hissning verkar behövas. Plattan ligger endast ett par cm under lägsta punkten på skrovet. Tyvärr var akterstuvet så litet att ENDAST 25lit tanken fick plats. Och då var jag tvungen att skohorna ner den! Proppfullt var ordet. Tanken var att dra elen från motorn till en batteribox på durken men kablarna var för korta för detta. Istället fick de bli en improviserad lösning som faktiskt visade sig funka kanon. Skärmarna kom riktigt nära ansiktet. Dock är det ju provisoriskt. Allt torrkört och redo. Go känsla.
    Click image for larger version

Name:	1496601040888.JPG
Views:	1
Size:	80,4 KB
ID:	1853704Click image for larger version

Name:	DSC_5791.JPG
Views:	1
Size:	108,0 KB
ID:	1853705Click image for larger version

Name:	DSC_5792.JPG
Views:	1
Size:	125,1 KB
ID:	1853706

    11/6
    Premiärtur igår och det slutade trevligt. Allt funkade även om akterspegeln sviktade lite mer än förväntat. Båten toppar i 21,5-22 knop och man åker komfortabelt på 2/3 gas i 17-18 knop. Helt kanon. Det portabla givarefästet sitter inte helt perfekt då det inte kommer ner tillräckligt över relingen. Får bli något hemmabyggt mer permanent senare. Totalt blev det 30 gösar upp och en grym dag på sjön. Nu behöver jag hitta något bra sätt att stabilisera akterspegeln, investera i en stol och limma en flärp på motorbrunnsdränering så att det inte sprutar in vatten när man backar mot vågorna. Även splashguards kan bli aktuellt

    18/6
    Fixade en gummiflärp till motorbrunnsdräneringen häromdagen. Hittade ingen tillräckligt tunnt gummi hemma så klippte svansen av en shadjigg och limma på den med Sika i överkant av dräneringshålet. Provade i morse och det blev en klar förbättring. Smiter fortfarande in lite vatten någonstans men det känn klart under kontroll. Fick besök i båten idag av Staffan. Med två personer och medelmycket packning toppar den i 21knop och man marchar ledigt i 17-18. Perfekt för Blekinge i höst.
    Med en fungerande båt under carporten så kommer fokus nu att ligga på att börja plasta den första (Velaren III). Jag kommer låta det ta sin tid och jobba när tid finns. Fick färdigt formen till mitten stuvet häromdagen så nu är det bara tid som saknas för att dra igång det stora plastarbetet!

    14/7
    Nytt givarefäste. Med inspiration från nätet trixade jag och en polare ihop vars ett superfäste för sidoplacerade givare. Tror jag skulle kunna lyfta hela båten i fästet. Baserat på klämkopplingar för rör och 35mm alu rör. 35mm är klar overkill men fördelen är att kablarna till givarna kan dras inne i röret
    Click image for larger version

Name:	DSC_5863.JPG
Views:	1
Size:	133,0 KB
ID:	1853707

    28/7
    För att inte belasta akterspegeln mer än nödvändigt har jag fått hjälp att tillverka två hörplåtar som är tänkt att avlasta akterspegeln från motorns tyngd. Lyckades med de sista krafterna i borrskuvdragaren borra hålen i de rostfria sidoplåtara. Dessa plåtar har kopierats av LS Jifa och är i princip en triangelformad plåt fäst i både sidoreling och akterspegel. Blev en väldig skillnad på stabiliteten.

    5/8
    Den provisoriska flärpen som agerat backventil till dränering av motorbrunnen försvann senaste fisketuren. Nu sprutar det in vatten igen. Behöver fundera ut något. Ev skulle man kunna höja upp hela motorbrunnen i renoveringsobjektet för att reducera inflödet av vatten. En bit skum som man slipar till perfekt och lite plast borde bli perfekt! Lär även öka stabiliteten i båten över lag.
    Råkade få någon timme över häromdagen och gjorde mitt första plastningsförsök. Kunde förmodligen valt något enklare än att tillverka en lucka i min hemmabokade form. Det blev inte speciellt snyggt, det är lite ojämnt och tunt men herrejisses så styvt det blev med firettmattan. Lite extra plast och matt bara för att snygga till, sedan är den redo för målning.
    Click image for larger version

Name:	DSC_0181.JPG
Views:	1
Size:	122,4 KB
ID:	1853708

    19/8
    Inspirerad av senaste plastningen där luckan till akterstuvet fick sin form var jag nu redo för lite mer riktig plastning. Hade blivit lovad hjälp av en av mina grannar som lyckligtvis har lite erfarenhet av plastning till bilar. Tipset är att alltid vara två personer vid plastning, en som är kladdig och en som inte är det. Sparar mycket tid. Tanken var att hinna med båda durkytorna samt främre toften. Tidigare var det plywood inplastat i dessa ytor. Som nämnts tidigare kommer min stack-up att bestå av den befintliga tunna glasfibern + ett lager 450g glasfiber + ett lager Firett distansmatt som slutligen toppas med två lager 450g glasfiber. Taggad till tusen började jag med att mäta upp första laddningen plast. Körde blandningen i gamla burkar för skumtomtar. Perfekt för 2kg satser . Plastningen rullade på fint med undantaget att det gick åt aningens mer plast än beräknat. Första ytan(aktre golvytan) blev sjukt bra. Ingen luft, jämt och fint och riktigt fina hörn. Främre durken började också bra tills jag skulle hälla ut det sista 1/3:e delen ut burken. Då plötsligt var allt som gelé. Blev helt överraskad och försökte pensla/rolla ut det men det blev mest bara grynigt. Sjukt störigt. Bara att skrapa av och kasta. Lite oklart varför det blev såhär men misstänker att lite gammal blandning fanns kvar i burken och med värmen som blir vid härdningen accelererade det även den nya blandningen. Lite störigt då vi inte fick bort all knottrorna och därmed kom det in lite luft på vissa ställen. Totalen blev dock OK. Avslutade med främre toften. Även den blev OK men inte lika perfekt som akterduken. Var generös med plasten och spenderade ca 12kg på de ytor som fixades. Tre lager galasfiber + Firettmattan suger en hel del men resultatet blir därefter också. Sjukt styvt!
    Nu är jag galet taggad på att bli klar med resten innan kylan kommer krypande.
    Click image for larger version

Name:	DSC_0188.JPG
Views:	1
Size:	103,4 KB
ID:	1853709Click image for larger version

Name:	DSC_0189.JPG
Views:	1
Size:	111,9 KB
ID:	1853710

    29/8
    Tiden går rasandes fort och det är verkligen svårt att få till någon plastning. Idag fick jag dock loss några timmar på kvällen och kunde fixa till resterande hörnor som känts svaga samt aktertofterna. ”Det tar sig så smått” som pyromanen sa………
    Click image for larger version

Name:	DSC_0208.JPG
Views:	1
Size:	138,1 KB
ID:	1853711Click image for larger version

Name:	DSC_0209.JPG
Views:	1
Size:	123,5 KB
ID:	1853712

    Det är vad som hänt till dags datum. Ska förska lägga upp bilder och händelser lite mer frekvent. Målet till nästa år är att ha en grymt stabil båt som pallar lite sjö och planar lätt med två pers. Skulle gärna vilja få den riktigt fin med ny färg bade utvändigt och invändingt men känner mig själv och att det sak hända till nästa vär känns som en utopi. En ful båt fiskar lika bra eller???
    Bifogade filer
    http://gosmeister.blogspot.com/

  • #2
    Efter förra uppsatsen till inlägg ska jag försöka leverera lite kortare uppdateringar så länge vädret tillåter utejobb.

    2/9
    Dags för final på innerskrovet och första plastningen på akterspegel. Innerskrovet har, oklart om det är under min hantering eller tidigare, spruckit i hörnorna i akterna. Följden blir att även om innerskrovets akterspegel är stabil så flexar det pga att hörnorna inte håller ihop det hela.
    Började med att slipa ner och slipa rent nere is sprickorna. Så bra man nu kan göra det. Väldigt svårt att komma åt men till slut blev det tillräckligt rent. Hade sedan tidigare klippt till ett gäng glasfiberremsor och med plasten blandad var det bara att köra. Hörnorna blev faktiskt över förväntan och nu på morgonen ska jag kolla av hur styvt det blev. Passade även på att lägga två extra lager matta på själva akterspegeln på innerskrovet. Ingen firettmatta här då jag är rädd att det bygger för mycket så att skroven inte kommer ihop riktigt.
    Click image for larger version

Name:	DSC_0215.JPG
Views:	1
Size:	118,5 KB
ID:	1785457Click image for larger version

Name:	DSC_0216.JPG
Views:	1
Size:	149,3 KB
ID:	1785458

    Framåt eftermiddagen vad det dags för akterspegeln och turligt nog fick jag förstärkning av Esox88. Vad enkelt det är när man är två pers! 450g matta - firett - 2x 450g matta. Ser lite muppigt ut på bilden då jag först måttat en lite liten bit firett men klippte snabbt till ett par småbitar som fyllde ut hörnorna. Resultatet blev riktigt bra. In princip luftfri plastning. Stakt jobbat Esox88 och tack!
    Click image for larger version

Name:	DSC_0214.JPG
Views:	1
Size:	135,3 KB
ID:	1785459

    Dyvikan bak är nu igenplastad så omgående behöver jag borra upp ett lite store hål till den nya i plast som inte kommer ärja fast.

    Hade en liten slatt plast over när akterspegeln var klar och passade på att stärka upp listen runt stuven. Verkar som att just dropplisten är en av de svagaste punkterna I en båt. Räcker ju att man får en tamp imellan och stänger luckan så är det gonatt! Nu är de lagade och får målas/tätas från rätt sida också.

    Plötsligt har jag insett att liket håller på att bli en båt. Nästa steg blir att förstärka kanterna närmast relingskantern på ytteskovet. Blir tre lager matta 15cm bred och en small remsa firett då det är styvet hag vill ha. Dessutom ska det byggas upp lite på kölen i fören och tomrör ska dras i innerskrovet. Efter det så ska delarna ihop och slipas in och utvändigt för målning. Om det nu blir slipning. Kan vara så att den får se ut som ett lik första sommaren.
    Senast ändrad av Gösmeister; 2017-09-03, 06:44.
    http://gosmeister.blogspot.com/

    Kommentera

    Foton

    Collapse

    Relaterat

    Collapse

    Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
    18 svar
    5 825 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Lärka
    av Lärka
     
    Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
    10 svar
    15 051 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Classe69  
    Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
    694 svar
    198 476 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg nybörjare-igen  
    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
    27 svar
    14 233 visningar
    1 gilla
    Senaste inlägg Mudwater  
    Startad av mickedykare, 2020-02-17, 21:34
    16 svar
    3 776 visningar
    4 gillar
    Senaste inlägg Dannii578  
    Arbetar...
    X