Hur högt vågar man höja motorn? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur högt vågar man höja motorn?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
    Kollade i manualen till min förra motor, en 2t Mercury 15 Super(dekaltrimmad 294cm³ Tohatsu) där står det att en kortriggad motor har rigglängden 435mm, en lång är på 562mm. Försökte Googla fram måtten på andra motorer men lyckades inte hitta några exakta rigglängder. Vill minnas att en kortriggad 4t Tohatsu 20hk har en exakt rigglängd på 415mm.
    Hm, det är ju ganska lömskt. Det bäddar ju för problem för de konsumenter som tror att lång rigg på motorer stämmer med lång rigg på båtar.

Kommentera

Kanske saknas en klar definition för begreppet "rigglängd"? Borde vara från motorfästets överkant ned till kavitationsplattan exempelvis. Mercurys "axellängd" blir diffust, var börjar en dold axel och slutar den i växelhusets centrumlinje eller vad? Ska mäta på min F50 bara för att..

Kommentera

Ring eller sväng förbi dem du köpt båten av och fråga lite om varför det är så och vilken lösning dem tycker är bäst! Kanske tillochmed kan hjälpa dig med problemet

Kommentera

Ursprungligen postat av Cruze Visa inlägg
          Ring eller sväng förbi dem du köpt båten av och fråga lite om varför det är så och vilken lösning dem tycker är bäst! Kanske tillochmed kan hjälpa dig med problemet
          Nja, båten är det inga fel på. Akterspegeln mäter 20 " som den ska när det är lång rigg. Det är motorn som strular. Avståndet från motorfästet till k-plattan är 56-57 cm - därav följer ett motorn hamnar för långt ner i vattnet. Så här svarar Svenska Mercurys VD på en direkt förfrågan:

"Hej Anders

Vet inte var det förekommer axellängd. men rigglängd är fasta mått, 15, 20, 25 tum Kort, lång XL rigg.
          Båttillverkarna ska bygga akterspegelshöjd enligt dessa mått.

Hoppas detta besvarar din fråga.

ha´en skön båt sommar

Thomas"

I ett annat mejl förklarar både VD:n plus två säljare att axelllängd är en olycklig översättning från engelskan; det ska stå rigglängd.
          Sammanfattningsvis säger Mercury att lång rigg är 20" = 50,8 cm, inget annat. Och så skickar de en motor med rigglängd 57...

Kommentera

VD:n och säljarna verkar inte veta hur det ligger till och borde kanske ta tumstocken och gå och mäta. Förstår inte varför ni är så uppjagade över rigglängderna, eftersom akterspeglarna inte heller brukar vara prick 15 - eller 20 tum så får man hursomhelst anpassa motorns höjd efter den befintliga akterspegeln. Förutsatt att man bultar fast motorn, för då behöver inte motorn vila på överkanten av akterspegeln som den måste göra med tvingarna. Och skulle akterspegeln visa sig vara för låg så är det bara att höja den, svårare än så är det inte. Min Quintrex tex har en akterspegel som är en gnutta för hög för att passa en kort rigg och å andra sidan för låg för att passa en lång rigg, men med en höjningsplatta är det inga problem att montera en långriggad motor.

Kommentera

Ja 56-57 cm låter galet givet att det ska vara en 20' rigg och om det är så att TS rigglängd inte är varken 15' eller 20' utan snarare 22', så tycker jag faktiskt att motortillverkaren kan och ska lastas för det eftersom det inte följer den standard som finns.

Att båttillverkare inte heller följer den är nästan ännu mer korkat, det kan ju inte vara så svårt att vid produktionen följa en standard, antingen 15', 20' eller 25' måttet...

Om tillverkare höll sig till standarder så skulle TS inte behövt hantera denna... eeh klantighet?

Till TS, kollat på en jack plate? Finns att köpa eller möjligen tillverka själv http://www.theonlinefisherman.com/fo...own-jackplate/
              Senast ändrad av anteman; 2017-05-31, 21:15.

Kommentera

Mätte riggen på min etec 30 och yamma 60 nu precis. Båda ser ut att mäta nära 53cm.

Står lite om detta här för den som orkar läsa: http://www.boats.com/how-to/the-outb.../#.WS-VAvJuI0M

Kommentera

Hade samma problem med min förra båt. En Crescent 465 med Yamaha F25. Jag höjde så mycket det gick utan att klämmskruvarna halkade av. Dock så var min motor även bultad. Trots att jag höjde motorn 35mm så var kavitationsplattan fortfarande flera cm under botten. Båten gick inte fortare men den passerade planingströskeln fortare. Tidigare hade den en tendens att gräva ner sig.
                  Uppenbarligen verkar vissa 20-25hk ha väldigt långa riggar.
                  Click image for larger version

Name:	IMG_20150328_143321.jpg
Views:	1
Size:	973,6 KB
ID:	1784194

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35