Det var som jag befarade. K-plattan ligger 7 cm under akterspegeln. Inte konstigt att det sprutar vatten runt motorn. Men någonting är underligt. Motorn har lång rigg vilket ska betyda 20¨= 50,8 cm. Båten har lång rigg och akterspegeln är ca 49,5 cm. Det borde stämma precis. Så varifrån kommer dessa extra 6 cm? Mätte Mercury fel? Om jag borrar där motorfästets högsta hål är och bultar motorn i de lägsta hålen vinner jag 3,5 cm. fortfarande i lägsta laget men kan det räcka, tro? Då kommer ju tvingarna på insidan farligt högt men då är ju motorn dessutom bultad. Ska man vara nöjd med att k-plattan är 3,5 cm under kölen? Mercury rekommenderar max 2,5 cm.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Hur högt vågar man höja motorn?
Collapse
X
-
Intressant jag håller själv på att höja motorn på min Scandica 420.. Jag ska "bara" höja den ca 20-30mm. Jag provade med en 40mm men då fick propellern luft i svängarna. Har du köpt båten ny i paket med motorn? isåfall bör säljaren ta på sig lite ansvar i ditt problem. Ett tips om du ska göra en höjningsplatta är att köra Aluminiumprofil så kan du göra 2 platter för var sida akterspegeln och fästa dem i profilen. Då kan du anpassa varje sida med en knäck i toppen på plåten för att få optimal passform!
Kommentera
-
Fick min tohatsu. 30hk monterad av firma. 90mm under aktern har höjt den 25mm men behöver borra nya övre hål för mer höjning. Gör 25 knop men om jag tiltar upp så ökar till nästan 28. Skall ta tag i det men blir fula hål i plattan. Funderar på att göra en nya och epoxy limma dit. /Ingemar
Kommentera
-
Ursprungligen postat av andrho Visa inläggDet var som jag befarade. K-plattan ligger 7 cm under akterspegeln. Inte konstigt att det sprutar vatten runt motorn. Men någonting är underligt. Motorn har lång rigg vilket ska betyda 20¨= 50,8 cm. Båten har lång rigg och akterspegeln är ca 49,5 cm. Det borde stämma precis. Så varifrån kommer dessa extra 6 cm? Mätte Mercury fel? Om jag borrar där motorfästets högsta hål är och bultar motorn i de lägsta hålen vinner jag 3,5 cm. fortfarande i lägsta laget men kan det räcka, tro? Då kommer ju tvingarna på insidan farligt högt men då är ju motorn dessutom bultad. Ska man vara nöjd med att k-plattan är 3,5 cm under kölen? Mercury rekommenderar max 2,5 cm.
[ATTACH=CONFIG]94502[/ATTACH]
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Cruze Visa inläggIntressant jag håller själv på att höja motorn på min Scandica 420.. Jag ska "bara" höja den ca 20-30mm. Jag provade med en 40mm men då fick propellern luft i svängarna. Har du köpt båten ny i paket med motorn? isåfall bör säljaren ta på sig lite ansvar i ditt problem. Ett tips om du ska göra en höjningsplatta är att köra Aluminiumprofil så kan du göra 2 platter för var sida akterspegeln och fästa dem i profilen. Då kan du anpassa varje sida med en knäck i toppen på plåten för att få optimal passform!
https://www.alucon.se/product/alumin...-t-spar-8-1-mm
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Cruze Visa inläggIntressant jag håller själv på att höja motorn på min Scandica 420.. Jag ska "bara" höja den ca 20-30mm. Jag provade med en 40mm men då fick propellern luft i svängarna. Har du köpt båten ny i paket med motorn? isåfall bör säljaren ta på sig lite ansvar i ditt problem. Ett tips om du ska göra en höjningsplatta är att köra Aluminiumprofil så kan du göra 2 platter för var sida akterspegeln och fästa dem i profilen. Då kan du anpassa varje sida med en knäck i toppen på plåten för att få optimal passform!
https://www.alucon.se/product/alumin...-t-spar-8-1-mm
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inläggTillverkaren har inte mätt fel, orsaken till att riggen är "för lång" är att de inte kan veta hur höga akterspeglarna är på diverse båtar så de lägger på lite för att vara säker på att proppen hamnar tillräckligt långt ner i vattnet. För en propp som är lite för djupt påverkar inte körningen nämnvärt jämfört med en som är för högt och ventilerar i tid och otid.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inläggTillverkaren har inte mätt fel, orsaken till att riggen är "för lång" är att de inte kan veta hur höga akterspeglarna är på diverse båtar så de lägger på lite för att vara säker på att proppen hamnar tillräckligt långt ner i vattnet. För en propp som är lite för djupt påverkar inte körningen nämnvärt jämfört med en som är för högt och ventilerar i tid och otid.
Om jag köpte en långriggad (20") som egentligen är ca 55 cm (som TS) så skulle jag nästan försöka reklamera, å stackars dig Ingemar - 90 mm, av en firma! Golvfirma? ("vi gör det lågt")
Kommentera
-
Ursprungligen postat av wiloboken Visa inläggFick min tohatsu. 30hk monterad av firma. 90mm under aktern har höjt den 25mm men behöver borra nya övre hål för mer höjning. Gör 25 knop men om jag tiltar upp så ökar till nästan 28. Skall ta tag i det men blir fula hål i plattan. Funderar på att göra en nya och epoxy limma dit. /Ingemar
Kommentera
-
Kollade i manualen till min förra motor, en 2t Mercury 15 Super(dekaltrimmad 294cm³ Tohatsu) där står det att en kortriggad motor har rigglängden 435mm, en lång är på 562mm. Försökte Googla fram måtten på andra motorer men lyckades inte hitta några exakta rigglängder. Vill minnas att en kortriggad 4t Tohatsu 20hk har en exakt rigglängd på 415mm.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Berget999Jag fick nyligen en vad jag skulle gissa på är en ryds eka. Den har tyvärr en skada i skrovet vilket...4 Foton2024-10-30, 00:03
-
av kaptenenHej har en grön båt som jag behöver hjälp att identifiera, hittar ingen märkning eller så på den. Den...2 Foton2024-07-24, 11:25
-
Svar till Visa upp era träskbåtarav MagUnderbara båtar!
Länge sedan jag var aktiv på FS men har precis smällt ihop en unik (egenritad)...3 Foton2024-07-15, 20:32
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
|
18 svar
5 824 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Lärka