Hur högt vågar man höja motorn? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur högt vågar man höja motorn?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur högt vågar man höja motorn?

Har köpt en Nextline 430 - en i många avseenden förträfflig båt, men båten och motorn samsas inte riktigt. Jag har en långriggad Mercury på 20 hk och det sprutar mycket åt sidorna när man drar upp den i fart. Så jag kanske behöver höja motorn en bit. Hur långt ned på insidan akterspegeln bör klämskruvarna sitta för att inte bända för hårt på akterspegeln? Det är ju bara 20 hk så det är inte några monumentala krafter.

Tjenar Anders! Kaviasionsplattan skall vara så nära lägsta punkten på aktern.
    Lycka till med båten. /Ingemar

Kommentera

I princip kan man höja såpass mycket att övre delen av vattenintaget (gallret på växelhuset) hamnar strax över en rak linje bakåt från kölens nedersta punkt på akterspegeln. Det beräknat på kylningen som vid planing som inte får hindras.

Det utan hänsyn till akterspegeln i övrigt.

Vissa båtar tål den hissen och vissa tål det inte. Men allt sådant märks. Mitt svar bygger på att du har std grejor och inga rejsprylar.

När jag säger att det märks så menar jag att man kanske får svårt att komma upp i planing för motorn suger luft eller att motorn börjar suga luft ned till propeller i tid och otid då man är ute och kör.

Akterspegeln borde hålla rent fysiskt men det kan jag inte uttala mig om på din båt.

Har själv fått hissa min egen rejält för att få till en ok gång på allt. Den var ändå monterad av firma som uppenbarligen tyckte det var ok att bara hänga dit moroten rakt av.... Visst, funkar gör det, men allt kunde göras så mycket bättre. (Inte likadan båt som din).

Ett trim/hiss av nu nämnda slag maximerar farten. Man kan ha andra kriterier som är viktiga och då är det jag sagt här inte värt att fundera på.
      __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Kavitationsplattan ligger under akterspegeln lägsta punkt men jag mätte aldrig hur mycket. Men begreppen lång resp. kort rigg är ju inga exakta mått. Det kan ju vara så att Nextline har en kort långrigg och motorn har en lång långrigg, och då blir det sprut.

Kommentera

Höj motorn tills proppen börjar ventilera(suga luft/avgaser) när du girar tvärt och sänk sedan ett par cm, du får prova dig fram. Normalt brukar man rekommendera att antiventilationsplattan ska ligga i nivå med kölen/skrovets lägsta punkt, men motorer, båtar och framförallt proppar är olika så man får prova sig fram.

Kommentera

Då är den lågt monterad. Effekten är vad du märkt redan vad gäller sprut. Men också att den blir mer trögstyrd och långsammare än vad den hade behövt vara.

Sätta kavitationsplattan strax över köllinjen är ett bra första steg som borde vara safe ur alla vinklar.
            __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Har du ingen bult till din motor, bara tvingskruvarna? Jag hade nog monterat iaf två bultar på en 20hk.
              Inte roligt om den mot förmodan hoppar av. (ja det kan hända

Kommentera

Ursprungligen postat av OjaOnej Visa inlägg
                Har du ingen bult till din motor, bara tvingskruvarna? Jag hade nog monterat iaf två bultar på en 20hk.
                Inte roligt om den mot förmodan hoppar av. (ja det kan hända
                Jag pratade med Filip om detta; han bultar bara 25 hk och uppåt. 20 hk räcker med tvingar enligt honom.

Kommentera

Jag är medveten om förhållandet mellan kavitationsplattans läge i förhållande till akterspegelns. Mercury har noggrant beskrivit detta i sin monteringsanvisning. Men om jag nu måste höja motorn rejält för att akterspegel och k-platta ska linjera någotsånär så kanske inte akterspegeln räcker till. Och då måste jag begränsa höjningen till mesta möjliga - och hur högt är det? Var på akterspegeln måste tvingarna som högst sitta?

Kommentera

Påfrestningen är ju då du backar. Framåt så trycker ju hela plattan mot aktern. Kan inte säga något rakt ut men tycker iallafall 5cm ner för skruvarna. Det är mitt tycke men bara en känsla. /Ingemar

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 824 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka