2-takt till 4-takt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

2-takt till 4-takt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• 2-takt till 4-takt

Hej alla glada.

Jag har nyss köpt en gammal Ryds 460. Det sitter en gammal suzuki 40hk på den nu. Denna väger ca 70kg. Jag har en tanke att byta till en 4-takt nästa år. Dock väger dessa en hel del mer. Vågar jag utan att stärka upp akterspegel eller är det bara att bita i det sura äpplet? Och hur gör man det.
    Click image for larger version

Name:	IMG_20170526_142052.jpg
Views:	1
Size:	977,4 KB
ID:	1851600e

Varför inte välja låg vikt och hög effekt så får Du det bästa av båda världarna och då är det en Evinrude E-tech Du ska välja bytte min gamla havererade 4Taktare med en sådan till i år och det är en otrolig skillnad , så Du kan vara både miljövänlig och få en bra motor med låg vikt för billigare peng än 4Takt och slipper bygga om båten ;-)

Kommentera

Nja en del E-tec ligger lågt i vikt i vissa effektklasser men E-tec 40 är samma som E-tec 50 å 60, dvs det blir en ganska tung 40:a. En Yamaha 40 är nog lättare, så även Honda och Tohatsu och e-tecs omtalade "klipp" vid acceleration kan snarast bli till nackdel för vek akterspegel...

Kommentera

den där båten har närmare 50 år på nacken...skadar inte att kolla upp plywooden i bakstammen på den....har en likadan och den var det plywood i och den plyfan var det inte mycket med när jag rev ur den....ingen plywood någon annanstans i båten dock, rejält byggd....åtminstone var det inte mer plyfa i min...
        kolla inlägg 211 i denna tråd...men så var det mååånga gamla hål i aktern också...

Senast ändrad av byggarn; 2017-05-27, 19:53.
        Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Evinrude e-tec är inte lättare!
          Yamaha 40hk 101kg
          Mercury 40 hk 112kg
          Evinrude 40hk 113kg

Evinrude gick i konkurs då alla andra märken gick över till fyrtaktare. I ett desperat försök att överleva försökte de sälja Suzukis fyrtaktare med Evinrude/Johnson dekaler. Efter konkursen köptes Evinrude av Bombardier som monterade på ett slags elektriskt insprutningsystem på de gamla blocken. På grund av en del strul med de första motorerna döptes de snabbt till "Evinrude o-täck".
          Om Evinrude e-tec är bra eller dåliga har jag ingen aning om. Men de är absolut inte lättare!
          Jag tycker att den enda fördelen med e-tec är att de har automatisk vinterkonsevering och tre års serviceintervall.

Mitt tipps är att du säljer båten och köper en annan begagnad båt med fyrtaktare. Du får bra betalt din gamla båt om motorn fungerar, lägg till pengarna du tänkt lägga på ny motor, och köp en nyare båt med fyrtaktare.
          Jag skulle inte rekommendera att montera en ny motor för 60000-70000kr på en 50 år gammal båt. Du får säkert 20000kr för din gamla båt, då har du 90000kr att att lägga på en nyare båt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
          18 svar
          5 832 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Lärka
          av Lärka