Ursprungligen postat av Dominator91
Visa inlägg
Tack för uppmuntran! Jo det är ett kul projekt som jag hoppas ska bli riktigt bra i slutandan!
Det är en hel del jobb kvar tyvärr o bygget har väl tagit typ 4 gånger så lång tid som jag räknat med men bara det blir bra i slutänden så är det värt det. Jag vill försöka göra allt så optimalt som möjligt och inte fuskbygga så det får ta lite tid helt enkelt.
Vikten (trots alla extra kilon) ska nog inte vara något större problem faktiskt. Jag fiskar i regel solo i alla fall (eller med kompisar som har egna kajaker) så det blir sällan som vi kommer vara två man i kajaken och samtidigt använda den fullriggad med all extra utrustning monterad.
Den är ju godkänd för 270kgs last så med mig själv och alla extra prylar är jag uppe i ca 200kg så det finns fortfarande en hel del marginal kvar.
(Dessutom är 270kgs klassningen skriven för de äldre årsmodellerna före -15 och nu ska den ha fått ännu mer bärighet så 300kg klassning är nog mer rätt.)
Men jag förstår din fråga, ska man bara segla så vill man såklart hålla allt så lätt som möjligt egentligen. Jag har sett dom segla en TI med 3 man ombord i bra fart trots vikten.
Det ska bli spännande att testa kajaken med alla prylar ombord och se hur den känns i vattnet med den extra vikten. Jag har ju seglat den solo i orginalskick i kulingvindar och då önskade jag att jag hade mer last ombord faktiskt. Nu har jag ju monterat bänkar på utriggarna så man kan burka, ska bli skitkul!
95% av all extra utrustning är dessutom enkelt löstagbar så det är bara att välja hur man vill rigga kajaken. Allt är beroende på vilket väder det är, var, vad o hur man ska fiska (eller kanske bara segla) och om man ska ha sällskap ombord eller ej.
Jag menar att om jag tex lämnar elsnurran (Xi5 55Lbs) och dom stora batterierna hemma sparar man ca 40 kg i vikt, osv. så polaren får väl trampa då istället, hehe!!
Jag ser i alla fall verkligen fram mot premiärturen när allt är klart.... vi får väl se om den flyter fortfarande... ops!! Hehe!
Tyvärr dröjer det nog ett bra tag tills allt är 100% klart. Jag har all elektronik som ska fixas också och jag vet av erfarenhet hur segt det kan vara att dra en massa kablar och koppla in alla elprylar o få allt att funka. Som tur var gillar jag att pula med sånt här så jag klagar inte fast fisket har blivit lite lidande denna säsongen. Snyft! Man får se det som en investering liksom.
Men men... jag hoppas kunna komma ut några vändor o prova elsnurran i alla fall innan det värsta vintervädret drabbar oss.
Lovar att recensera hur det hela avlöper.
På torsdag ska jag ut o prova dom extra Hydrofoil fenorna jag skaffat till utombordaren så att den inte ska gräva ner sig lika mycket.
Ingen aning om hur det kommer funka? Utombordaren sitter ju "offset" en bit ut från medellinjen på kajaken. Det kanske inte alls blir bra om motorn får mer lyftkraft på ena sidan av kajaken?? Men å andra sidan kanske det funkar kanon ändå och balansen rättar till sig med hjälp av utriggarna??
(Ingen risk att kapsejsa i alla fall just pga utriggarna)
Eller så blir det kanske ingen större skillnad!?
Har funderat o frågat folk men ingen har kunnat ge någor riktigt bra råd på just detta så det e bara att testa liksom... dom extra fenorna kostade 200 spänn så det är i alla fall ingen jättedyrt experiment. F
Om det funkar vore det kanon!
Jag är riktigt nyfiken!! Bra eller dåligt?? Jag har ingen aning!
Håll tummarna!!
Vi hörs!
/Gustav
Kommentera