Hobie Tandem/Adventure/Solo Island tråden. (Eller andra segelkajaker) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hobie Tandem/Adventure/Solo Island tråden. (Eller andra segelkajaker)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hobie Tandem/Adventure/Solo Island tråden. (Eller andra segelkajaker)

Sådär!
    Det är ju inte så många som har valt en segelkajak som fiskefarkost.
    Jag fick ju min TI levererad i april och har varit ute en del. Inte hunnit utrusta och modda kajaken ännu men nu börjar jag så smått.
    Kanske finns det intresse från er andra att följa mitt bygge och mina funderingar om hur det är att fiska från en sån här.

Jag har skrivit lite mer om mina första fisketurer på facebook så det går att kolla in där på mitt konto "Fiske Nörd" (nåt ska man ju kalla sig)

Kort sammanfattat så är tandemmodellen en STOR kajak. 5,60 lång! 3m bred med utriggarna utfällda! Så att kalla det för kajak är kanske lite fel men på många sätt är det samma upplevelse.
    Att kunna segla och täcka större avstånd men ändå vara trygg ute på havet även när det är lite grövre sjö var ju det huvudsakliga skälet till att jag till slut bestämde mig för en Hobie Island. Hittills har jag bara varit ute med den 7 gånger så ännu har jag inte så mkt erfarenhet av den men jag tänkte lite kort berätta om mina första intryck.

Den ÄR stor o tung. Det går att ta den på ett biltak men det är på gränsen till vad som är lagligt. Skrov och pontoner väger ca 80kg tillsammans och då får man montera isär allt och ta smådelarna inne i bilen. Tar väl inte så lång tid iofs (15 min) men skönt att slippa lm det går. Jag har valt att köra den på trailer istället. Trailern kommer byggas om så att jag kan packa alla fiske o campingprylar på släpet i en låda under kajaken. Skönt att ha allt packat o klart redo i garaget. Då är det bara att koppla på släpet o köra utan en massa plockande o packande innan man ska iväg. Från trailern är det inga stora problem att ensam rulla ner kajaken till stranden. Är stranden för stenig eller brant kan man ändå kvickt montera av pontoner/utriggare om det behövs för att minska vikten och ta ner allt i 2-3 omgångar.

Jag har seglat i både lätta vindar och hårda upp till kuling. (Jag är ingen segelfantast) Kajaken får bra fart och är kursstabil och håller upp fint mot vinden på kryss med det inbyggda centerbordet. Det är dock ingen "segelbåt". Rullmasten gör det smidigt att reva seglet om det blåser för mkt eller om man vill trolla och anpassa farten. (Man kan ju lägga ut ett drivankare annars om det går för fort. Vid låg fart får man tyvärr lite dålig roderverkan vilket annars inte är något problem. Att segla och tex slå är superlätt eftersom man kan använda pedalerna till att få lite extra fart upp mot vinden så man kommer över på andra "benet". Med dom stora utriggarna är den såklart löjligt stabil, att fiska stående är inga bekymmer. Vid grov sjö i hård vind och med hela seglet (8,5m2) uppe är det dock möjligt att kapsejsa. Att kapsejsa med Islandern är inte kul..... Det är trixisigt, tungt o svårt att räta upp den på rätt köl igen, något som jag får öva på. Seglar man lika fegt o fisigt som jag gjort hittills och revar seglet om det blåser för hårt är dock risken att kapsejsa minimal.

Stolarna är supersköna. Det högsta läget kunde dock kunnat vara ytterligare en smula högra för att underlätta fisket ännu mer men det är bara min egen åsikt. Hopies Mirage drive som nu har back funkar klockrent! Man trampar fram kajaken i lungt tempo i ca 3 knop utan att bli trött alls. Vill man ha mer fart har jag toppat ca 5,5 knop men det finns mer att ge och med tanke på att kajaken väger nästan 100kg med allt monterat är det ju rätt ok.

Dom inbyggda spöhållarna sitter en bra bit bakom stolen i aktern. För mitt fiske är det en placering som inte alls funkar. Nya spöhållare kommer monteras inom kort.

Kvalite och utförande är annars superjuste men till det priset får man ju ställa lite krav också.

Just nu funderar jag på all utrustning som skall monteras och vilka lösningar som blir bäst. Mer info kommer.

Hursomhelst är jag frälst, Tandem Island kajaken är helskön!Click image for larger version

Name:	20170501_091444.jpg
Views:	2
Size:	851,1 KB
ID:	1851599

EDIT 171119
    Jag byter titel och inriktning på tråden eftersommden utvecklats till en renodlad byggblogg för mitt Tandem Island Projekt.
    Senast ändrad av Husse0416; 2017-11-19, 20:48.

En lååååång "Att Göra" lista!

En kort sammanfattning om vad som ska fixas, moddas och "kittas" på kajaken.
    Jag ber om ursäkt för att det kanske är helt ointressant för andra än mig själv. Tråden blir lite av en byggblogg kring min nya Kajak och kanske ett hjälpmedel för mitt dåliga minne.

I brist på möjlighet att fiska denna fantastiska långhelg (jobbat jour ) så försökte jag lindra mina symtom från min svåra "CAS" med att planera kajakbygget och göra lite fler inköp.

1. Ny dragning av skot och revlina till rullmasten. Har beställt några nya block och 2 st utragbara tvättlinor som (om det funkar) skall ta hand om överskott av skotlinor som är asjobbiga att ha liggande huller om buller i sittbrunnen. Ordning och reda alltså!

2. Ankartrolley med block beställt och kommer monteras på babordssidan.

3. Grabbräcke i 316 RF (beställt och på väg från kineserna) skall monteras midskepps och utgöra bas för montering av Ekolod och en del annan elektronik.

4. "Riser" 316RF i aktern ( ca 1 m hög) för att få upp skotlinan ovan huvudet. Där finns även plats till några spöfästen, kamerafäste, bakre lanteror och "tvättlinerullarna" till skoten skall monetars här. "Risern" bygger jag i RF. Den kommer gå att fälla ner och/eller demontera lätt med sprintar. Beslag för 1" rören är beställt och på väg från kineserna.

5. Extra utriggare bakom bakre stolen. Ökar ytan för Tofter/trampoliner så att man kan krypa ut från bakre sätet och burka vid hård segling. Det blir även lättare att kliva fram i kajaken. Beställer original Hobie fäste och aka's väntar på prisuppgift från hobieshop.

6. Uppfällbara sjösätningshjul i aktern. Fästen i 316RF och kommer byggas ihop med Riser och det extra utriggarfästet.

7. Motorfäste akter för 5Hk Mercury 4takt. Byggs i RF/Nylon som en del av dom uppfällbara hjulen.

8. Trampoliner. Vävs av 50mm nylonband och spännes i en alu-ram med spännskruvar så att det inte slackar. (Material beställt och på väg från kineserna)

9. Aluminium tofter för montering av spöhållare mm. Där blir också en bra plats att binda fast bagage- och kylväskor. (Söker en bra leverantör av Aluminuimprofil ca 30cm bred.)

10. Motorfäste i fören för Motorguide Xi5. Kombineras med transporthållare för spön och fäste för kamera, VHF antenn, GPS antenn och främre lanteror. Motorfästet behöver stå pall för höga belastningar. Gjuter en avlastningsplatta i g/f som stöd för att inte spräcka eller deformera plasten i kajaken. E sandwitch av FR316 plåt och nylon bultas fast med löstagbar sprint i mastfästet.

11. Batteriboxar/fäste under främre lastluckan för dom 2st 100Ah LiFePo4 som skall driva elektronik och Xi5an.

12. Kontrollbox för batteri etc med Volt/amperemätare/säkringar/brytare.

13. Montering av Ekolod x2 HDS7 gen 3, VHF/AIS mm. samt givarfästen.

14. Upphöjd avtagbar fiske/fightingstol. Monteras ovanpå grabbräcket vänd bakåt med snurrplatta.

15. Mastfäste på "risern" i aktern och det främre motorfäste. Jag kommer svetsa på ett skålade fästen fram och bak så att masten kan läggas ned som bom för ett stort bomtält. Blir finfint att sova under på kajaken sen!

16. Mastflöte i masttoppen. Automatiskt uppblåsbart med dubbla CO2 patroner för att undvika att mastoppen sjunker om man kapsejsar. Lättare att "räta" kajaken om den ligger på sidan istället för helt upponer.

Pust! Jag inser att jag INTE kommer hinna med alla punkter på listan innan jag drar till Norge i augusti. Jag får ta dom viktigaste sakerna i första hand.

"Call me crazy but I am a happy lunatic!"
    Senast ändrad av Husse0416; 2017-07-11, 22:49.

Kommentera

Främre konsoll, motorfäste.... byggstart idag!

Jag har gjutit av en bit av skrovet framför masten idag där jag behöver avlasta och fördela tyngden från det främre fästet för spöhållare, antennfäste och motorfäste.
      För att inte söla ner hela kajaken med gips och behöva skura timmavis lade jag på ett skydd med packtejp och körde gipsbindorna ovanpå det.
      Funkade kanonbra. Nu ska gipsavgjutnkngen putsas till och sen ska det gjutas en positiv form som jag kan plasta g/f på sen.
      Tänkte förstärka g/f plattan med aliminiumplattor och profiler och plasta in distanser där bultarna ska gå igenom kajaken.

En hel del jobb återstår....
      Click image for larger version

Name:	20170530_185253.jpg
Views:	1
Size:	989,6 KB
ID:	1784195Click image for larger version

Name:	20170530_185300.jpg
Size:	701,8 KB
ID:	1784196Click image for larger version

Name:	20170530_192411.jpg
Size:	978,3 KB
ID:	1784197Click image for larger version

Name:	20170530_192419.jpg
Size:	794,1 KB
ID:	1784198Click image for larger version

Name:	20170601_175426.jpg
Size:	394,4 KB
ID:	1784199Click image for larger version

Name:	20170601_175344.jpg
Size:	1,01 MB
ID:	1784200

Kommentera

långt tid att vänta...

Det är alltid samma sak när man ska bygga något själv... först funderar man, ritar upp lite ideer... man gör en enkel ritning... men kvar finns en osäkerhet om hur det ser ut på riktigt. Ergonomiskt blir inte allt som man tänkt sig ibland.

Till sist måste man ju ha hem dom prylar man skall använda för att kolla hur allt funkar tillsammans.
        Fäste för utombordare skall kombineras med akterstag och sjösättningshjul mm och avstånd ska stämma så ingenting blockerar eller krockar. Det ska vara lättåtkomligt och prylarna skall ju gå att montera av utan för mkt strul. Så det är en del att fundera över. Kul projekt men tiden går....

Nu till slut efter lång väntan börjar prylarna jag beställt trilla in med posten. Jag fick till slut göra beställningen på Hobie grejorna från Upplev i Linköping (Tack Felix för snabb service)
        HobieShop i Sthlm visade noll intresse för att hjälpa mig!? Riktigt dåligt!! Trots löften och halvsvar på mail/sms så struntade Pia totalt i att hålla vad hon lovat vilket fördröjde allt med en dryg månad!! Inte ens fått en ursäkt? Under all kritik och jag kommer såklart aldrig handla där igen! Jag kan verkligen INTE rekommendera HobieShop som leverantör efter detta!

Förhoppningsvis är allt hemma på gården inom ca 14 dagar så man kan sätta igång på allvar. Det tar emot lite faktiskt men det blir ju en hel del hål som ska borras i min nya hobie... Gulp!

Hoppas jag planerat detta rätt nu och inte får några "Lorry moments" .... "Jag tänkte inte på det!?"

Tveksamt om tidsplanen håller för att dra upp till Norge i sommar tyvärr.
        En del av semester kommer absolut behövas till att skruva kajak. Trist men det är bäst att inte ta några genvägar med kajakbygget. Snabba lösningar brukar ofta få ett hastigt slut.
        Kanske blir det en längre tur på västkusten istället för Norge i år så får jag ladda inför nästa säsong med en spännande Norgeresa. En mellanlandning vid Bua på vägen upp / ned till Bohus o testa fisket utanför Ringhals också ... det blir strålande!
        Senast ändrad av Husse0416; 2017-07-11, 22:45.

Kommentera

Äntligen lite kul pyssel!

Ett stort paket från Upplev kom i brevlådan idag!
          En extra aka (utriggarbom) som alltså ska sitta bakom akterstolen. Detta för att lättare kunna kliva ur aktertoften för att burka när det blåser rejält. Det blir också lättare att kliva fram i kajaken för att drilla fisk eller joxa med annat. Dom trampoliner som skall vävas av 50mm nylonband skall kunna fästas ända bak till det nya utriggarfästet.
          Man kan när det är klart också flytta bak amas (pontonerna) dom 140cm som är mellanrummet. Jag har sett dom segla med utriggarna i den positionen och det verkar klart intressant. Bättre viktfördelning också när man kör med den 5hk utombordare som ska sitta på vä sida där bak.
          Ikväll har jag mätt och ritat upp dom pulpitrör jag ska ha som "riser" i aktern för skotlina, spöhållare o andra tillbehör. På mitten av kajaken ska det sättas en pulpit för fästen till ekoloden o annan elektronik. Allt blir gjort i 25mm 1,2 mm syrafast rör. Lite tyngre än aluminium men bara marginellt och betydligt enklare att svetsa på något fäste etc som kanske behövs i framtiden. Jag ska iväg till smeden i morgon för att böja rören (något som jag inte kan fixa själv).

Kul att äntligen vara igång med det nya bygget.
          Det ska böjas i tid ....

Name:	20170705_175441.jpg
Size:	732,2 KB
ID:	1784986Click image for larger version

Name:	20170705_175449.jpg
Size:	767,8 KB
ID:	1784987Click image for larger version

Name:	20170705_175220.jpg
Size:	903,2 KB
ID:	1784988

Kommentera

Lite helgpyssel i rostfritt ...

Jaha... det är många saker som ska lira tillsammans. Helgen har tillbringats med funderande mätande o ritande. Jag har beställt en del aluminiumskenor (t-slot) som ska byggas in tillsammans med pulpitbågarna jag, sjösättningshjulen och motorfästet.
            En del detaljer återstår att lösa och designa. En del saker ligger fortfarande i posten på väg från orienten.
            Jag vill inte börja borra o såga innan allt är på plats. Vill kunna använda kajaken så mkt som möjligt innan jag börjar bygga på alvar även om den är "orginal" fortfarande.

Jag mockade upp o mätte bågar, motorfäste o den nya akabommen och har en ide som jag tror kommer funka till dom uppfällbara sjösättningshjulen också. Kul att se saker o ting börja falla på plats. Pulpitbågarna verkar bli perfekta, men dom ska kortas, trimmas och bultas på plats. Bilderna är bara för att man ska få en liten ide o hur det kommer att se ut.

Nästa helg ska jag ut på sundet igen om vädret tillåter.
            I morgon ska jag jaga syrafasta 4 kant rör.... bara hoppas jag får napp!

Name:	20170709_162834.jpg
Size:	984,3 KB
ID:	1785003Click image for larger version

Name:	20170709_162841.jpg
Size:	1 005,3 KB
ID:	1785004Click image for larger version

Name:	20170709_162827.jpg
Size:	990,8 KB
ID:	1785005Click image for larger version

Name:	20170709_162629.jpg
Size:	991,8 KB
ID:	1785006Click image for larger version

Name:	20170709_162540.jpg
Size:	1 017,8 KB
ID:	1785007Click image for larger version

Name:	20170709_162554.jpg
Size:	927,3 KB
ID:	1785008
            Senast ändrad av Husse0416; 2017-07-10, 05:57.

Kommentera

Ballonghjul...

Nä det är inte dags för barnkalas med ballonger o så .... men efter mycket googlande o letande hittade jag till slut rätt distributör för dom hjul (PU hjul från WheelEEZ) jag ska ha till kajaken. Samma som Hobie har på sina vagnar men en storlek större, 42cm.

Även dom mindre 30cm hjulen jag har nu är fantastiska men med fler prylar och all vikt vill jag vara säker pä att dom pallar med.
              Dom mindre hjulen får sitta där fram helt enkelt så ska det nog funka att sjösätta åbäket med all utrustning monterat och kanske rulla ekipaget en liten bit utan att man får punka eller hjärtinfarkt!?

Leverans på väg hem från Spanien. Hoppas dom hittar hit!

Syrafasta rör ska jag hämta på fredag sen blir det till att ta fram svetsen.... och tänkarmössan!
              Senast ändrad av Husse0416; 2017-07-11, 22:48.

Kommentera

Kajak eller skrotupplag??

Jaha... nu har jag material hemma men som det ser ut nu liknar projektet mer ett skrotupplag än en kajak!!

Jag hämtade 18 meter syrafast stål i lämpliga dimensioner till dom uppfällbara sjösättningshjulen i morse. Så det ska sågas o svetsas lite nu.

Name:	20170714_083753.jpg
Size:	934,0 KB
ID:	1785031Click image for larger version

Name:	20170714_083740.jpg
Size:	887,2 KB
ID:	1785032Click image for larger version

Name:	20170714_083801.jpg
Size:	937,1 KB
ID:	1785033

Men ... i morgon är det fiske som gäller så bygget får vänta tills på söndag!!
                Det blir en tur i sundet så jag hoppas på lite torsk o kanske någon makrill om jag har tur!

Skitfiske!

Kommentera

Lifepo4 tolv volt tvåhundra amperetimmar!!!

Fick leveransen idag på LiFePO4 batterierna.
                  Lite blandat intryck... jag får väl se om det blev en bra affär eller en blåsning!?
                  Helt klart begagnade celler och inte nya som säljaren på AliExpress påstod. Luriga kineser!!

Dom har spänning mellan 3,39-3,5V vid leverans. Cellerna är inte svällda eller så men helt klart begagnade som sagt med lite skrapmärken och smuts. Nu kan dom vara helt ok ändå och förhoppningsvis klara 1000+ laddingar eller kanske mer men nytt ska vara nytt tycker man!
                  Så nu ska dom testas en och en. Laddas ur och sedan upp igen. Jag får väl snart reda på vilken kapacitet dom har.
                  Uppdaterar inlägget när cellerna är testade så får vi väl se om det var värt pengarna.
                  Det verkar som tur var som dom är levererade från Holland så man slipper förhoppningsvis tull och moms. Att returnera batterierna för att få pengarna tillbaks är troligen inte värt bråket o fraktkostnaden. Vikt totalt 26 kg.
                  Håller tummarna att cellerna är i ok skick!

Snålheten bedrar visheten....

Name:	20170714_175850.jpg
Size:	766,4 KB
ID:	1785034
                  Senast ändrad av Husse0416; 2017-07-14, 18:33.

Kommentera

Spöhållare.... lite provisoriskt i alla fall!

Jag klämde dit dom nya RAM-hållarna på bakre utriggarrören idag. Hittade en alu-skena i skrotbingen i garaget som jag fixade till lite. Får duga till morgondagens fisketur. Bultarna inte rostfria tyvärr... hade inga som var tillräckligt långa och tyvärr blockerar riggen paddelhållaren men det får vara så här just nu tills allt annat börjar komma på plats.
                    Jag kan nog hänga dit ekolodet också på försök om det behövs med det hinner jag inte till i morgon bitti.

Nu ska bara fiskeväskan packas o sen blir det några timmar i bingen!
                    Sol och stilla bris från väst utlovas i morgon! Låter helt perfekt!

Skitfiske!

Name:	20170714_220526.jpg
Size:	592,0 KB
ID:	1785036Click image for larger version

Name:	20170714_220852.jpg
Size:	657,1 KB
ID:	1785037Click image for larger version

Name:	20170714_221431.jpg