Din " lilla " skapelse va ett riktigt fränt inslag på sundet idag!! Fanns tyvär inte möjlighet o köra fram o snacka. Men fan vilken jäkla cool skapelse! Sj hade jag nog valt en båt ist... men de e nog för man hade vart lite dkraj o bli blöt lm häcken i din maskin. Menmen syndigt fet! Hoppas de blev nån fisk
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Hobie Tandem/Adventure/Solo Island tråden. (Eller andra segelkajaker)
Collapse
X
-
Skepp ohoj!!
Kul att du såg mig igår! Vilken kanondag igen!!!! Och vad mkt båtar! Kul att så många var ute och njöt av en härlig fiske-söndag.
Hojta till om vi ses igen där ute vetja. Vad har du för båt?
Jag lotsade en ny fiske kajak kompis från Tyskland o visade honom lite ställen runt Ven igår.
Segelkajaken funkar riktigt fint och det är inte så ofta man blir blöt men visst det händer. Det var lite väl stilla vindar igår för att seglet skulle göra nytta men det var just därför jag skaffade bensinmotorn. Hehe!
Kan förstå resomenanget med båt istället. Jag har själv undrat vad jag håller på med egentligen? Hehe! Man hade fått en finfin liten styrpulpet för samma pengar. Men det finns en del fördelar inte minst seglet och så är det kul att prova på något nytt. Såhär långt är jag helnöjd. Det var många som frågade och tittade undrande på min kajak igår. Den sticker liksom ut i mängden av båtar och den ser kanske ganska "fräsig" ut?
Igår blev det mest sill. Några pyttetorskar, en vitling och några pyttemakrillar som fick simma vidare igen (förutom en som jag "donerade" till min tyska makrillsugna kompis. Sillen är större än makrillen ju!!! (Nästan)
Det blev lite väl stormigt med åskan mot slutet av dagen. Vi var uppe vid norra Ven o fick köra in mot Bostahusen i åskavädret där vi hade bilarna. Tur att man enkelt kan ta av masten ute på sjön (kolfiber!!). Det är ingen höjdare att segla omring med en 6m hög åskledare mellan benen. Massor med blixtar som slog ned en bit in på land men vi klarade oss som tur var. Det var tur man hade motorn. Motvind och att padla eller trampa min kajak om man ska långt och har "lite bråttom" är ingen höjdare... suveränt med utombordaren, jag blev ju knappt andfådd, (så säger vissa att det ska vara så jobbigt med kajak.) Hehe!
Väl hemma blev det Sillburgare. Hur gott som helst!
Hur gick det för er med fisket igår?
Är ledig på torsdag så om vädret skulle vara ok drar jag ut igen!
Skitfiske!!
Kommentera
-
Vi låg o gled i polarens ockelbo drog en massa sill som sedan blev mäsk o agn till makrillmete. Låg norr om ven o hade sån tur så vi slapp allt skitväder. Sol över oss hela dagen. Tyvär va de mest makrill upp till ca 8-900g o många många tappade. De högg jäkla försiktigt... Tappa 2 som nog snusa på 1,5kg.. Jäkla skön dag hur som
Kommentera
-
Ursprungligen postat av esox88 Visa inläggVi låg o gled i polarens ockelbo drog en massa sill som sedan blev mäsk o agn till makrillmete. Låg norr om ven o hade sån tur så vi slapp allt skitväder. Sol över oss hela dagen. Tyvär va de mest makrill upp till ca 8-900g o många många tappade. De högg jäkla försiktigt... Tappa 2 som nog snusa på 1,5kg.. Jäkla skön dag hur som
Jag måste fixa ett rensbord till kajaken. Har inget nu och det blir jäkligt grisigt om man börjar hugga upp fisk i kajaken annars.
Skitfiske!
Kommentera
-
Rensbord skall fixas både till min egen o polarens båt... De blir lide grisigt annars...
Såg en dansk båt som löst problemet.
En balja med vatten o sill i. En pump med slang av större diameter som sög från baljan. I baljan med sill o vatten körde dom med en skruvdragare och en färgblandare med vässade blad. Fom pumpa ut ett himla fint sörjigt stråk med sillmos kan man säga!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av esox88 Visa inläggRensbord skall fixas både till min egen o polarens båt... De blir lide grisigt annars...
Såg en dansk båt som löst problemet.
En balja med vatten o sill i. En pump med slang av större diameter som sög från baljan. I baljan med sill o vatten körde dom med en skruvdragare och en färgblandare med vässade blad. Fom pumpa ut ett himla fint sörjigt stråk med sillmos kan man säga!
Dom hade en smart apparat ungefär som du beskriver. Jag håller på att frysa in all fiskrens. Hackar upp det och tänkte frysa in det i lagom stora block, hänga det i en nätkasse över relingen.
Kommentera
-
Mitt i projektet...
Mycket är redan gjort på kajakbygget och det mesta är jag väldigt nöjd med så här långt.
Det återstår dock många små och några större saker att fixa och göra innan jag är helt klar med allt som jag planerat.
Jag gjorde en lista som landade på 53 olika punkter med saker som skall fixas. Pust!
Nu när man jobbar heltid igen och semstern är slut så går bygget också tyvärr lite långsammare.
När jag hämtade kajaken uppe i Stockholm i våras såg jag så här glad och obekymrad ut.... hehe... lite viste jag allt jobb som väntade.
Men jag är fortfarande lika lycklig faktiskt. Bara att jobba på så är det snart klart.
(Jag vägrar dock att kompromissa bara för att bli klar snabbare.)
Spöhållarna/railplattorna som ska sitta på dom bakre extra utriggararmarna blev klara i lördags kväll i alla fall. En sån platta på varje sida blir det. Två st RAM C-kulor sitter på varje platta så fyra spöhållare är det tänkt.
Det är en del kluriga saker är kvar att tänka ut bland annat sjösättningshjulen där jag inte är klar med konstruktionen ännu.
Fästet för motorplattan fram kommer också ta en del tid att göra klart men där har jag en fungerande plan som borde funka bra.
All elektronik som jag nu så smått börjar med kommer definitivt ta mycket tid i anspråk.
Givarfästena till ekoloden står först på tur. Jag valde klokt nog att fiska i helgen istället för att bygga på kajaken men vill gärna bli klar med just dom så jag kan ha lodet igång dom sista turerna för säsongen.
Jag ska försöka komma ut med kajaken några gånger till dom kommande veckorna men sen ställer jag in den i verkstan så jag kan bygga mer effektivt och ha allt färdigt till våren.
En av dom sista sakerna som skall göras innan jag tar in kajaken är att testa det självuppblåsande mastflötet. En 70grams CO2 patron fyller flytbojen i masttoppen med 40 liter gas om man kapsejsar och ska hindra kajaken från att slå runt totalt inverterad. Med masten liggande i ytan hoppas jag det ska bli mycket lättare att resa upp kajaken igen.
För att veta att detta verkligen funkar som jag tänkt vill jag göra ett test i vattnet med fullastad kajak. Hoppas att vädret ger mig en bra dag så testet kan göras. Några ankare, bojar och vikter kommer behövas för att få kajaken att kapsejsa. Jag får nog be några "badsugna" kompisar om hjälp och självklart ska vi filma hela testet. Detta blir nog lite säsongsavslutning samtidigt som alla kan skratta gott åt mig i det höstkalla vattnet!
Jag längtar redan till våren och nästa års fiskesäsong!! Det kommer bli en grymt spännande säsong!!
Skitfiske!Senast ändrad av Husse0416; 2017-09-19, 11:21.
Kommentera
-
Ankarsetup och sura piller!
Halsfluss o penicillin!! Skulle vara ledig i morgon o dra upp till Bua men blir hemma såklart. Skit!
Hoppas på hyfsat väder i helgen så drar jag upp då.
Jag har småpysslat lite i alla fall mellan feberattackerna idag och planerat ankare och trolleysystemet med snabbutlösning.
Jag köpte YakAttacks trolley system i somras men inte hunnit montera det ännu. Jag är lite besviken faktiskt för grejorna känns ganska klena o plastiga. Plasten verkar inte vara glasfiberförstärkt men den kanske är starkare än jag tror. Har i alla fall bestämt mig för att använda grejorna. Det är framför allt den svarta D-ringen jag är lite orolig för. Med min tunga kajak som tar mycket vind med mast och utriggare blir det stora belastningar på ankarlinan och trolley systemet. Om det pajar får jag väl tillverka en ny D-ring i rostfritt istället.
Jag har 3-olika ankare:
En pytte dragg 0,7 kg med en egen liten dykrulle som jag kan använda för att rikta/stabilisera kajaken med eller anvönda om det nästan är vindstilla.
En 2,5 kgs dragg och ett 2 kgs plogankare (för lera / sand) med 2m kedjor.
På D-ringen i trolleylinan hänger jag på en skothake där jag sedan häktar fast dykrullen (ankarwinchen). På dykrullen sitten en 6 liters boj i en kort lina.
Från sittbrunnen drar jag en extra lina som kopplas till sprinten på skothaken. Behöver jag koppla loss kajaken från ankaret (förhoppningsvis för att jag fått värsta storhugget, hehe) så drar jag bara i utlösarlinan så driver kajaken fritt sedan.
Det gäller bara att komma ihåg att markera en waypoint så man kan hitga o hämta ankaret sedan! Hehe!
(Ett litet flöte är svårt att se när det är vågor)
Vore ju lite surt att bli av med dykrulle och ankare,
Just nu har jag 100m 2,5mm lina av tveksam kvalitet på dykrullen. Linan känns lite tunn o 100 meter ör onödigt mycket lina.. Jag har beställt en bra 4mm lina och jag borde få plats med minst 50 meter och det är ganska lagom långt.
För att inte skada kajaken med lina/kätting/ankare skall jag montera en ankarrulle och jag sätter dit ett skotlås som blev över så blir det lättare att hala upp ankaret.
Ska kolla lite i morgon var o hur ankarrullen ska sitta.
Dags för kvällsdosen PCV!
Vi hörs!Senast ändrad av Husse0416; 2017-09-21, 22:32.
Kommentera
-
Ankar trolley och småfix....
Försökt kurera mig o bara småpysslat lite idag.
Jag monterade i alla fall äntligen ankar trolleyn idag så det blev 14 nya små hål i kajaken. Den börjar likna en Schweitzerost!! Jag satte trolleyn på babordssidan eftersom jag fiskar mest utåt styrbord..
För mörkt att ta bilder ikväll men så här ser grejorna innan montering.
Jag använde inte dom svarta yakattack blocken i plast. Dom kändes klena o plastiga. Hade ett par stadiga små Harken block, kullagrade med metallkorg. Inte lika snygga men bra mycket starkare. Dom svarta plastblocken monterar jag nog på julakajaken istället.
Jag använde inte heller avlastningsplattorna på insidan. Såklart var det j-a "jänke-mått" på gängorna i plattorna (3/8" eller nåt sånt). Bytte till hederliga M5 bultar med insexhuven istället för jänkekrafset. 20mm rostfria brickor på insidan duger nog (hoppas jag) och duktigt med Sikaflex.
Har bara dragit åt bultarna löst och ska slutdra allt när Sikaflexen härdat i morgon. Sen ska jag dra i linan o testa hur det funkar. Trolleyn är lite över 5 meter lång!! Så jag hoppas det funkar utan att trassla. Dom där linguiderna som YakAttack har verkar himla fiffiga och även den låsbara linhållaren. Sugen att prova allt på vattnet, på söndag kanske?
Bytte ut några onödigt tjocka metalplattor i motorfästet fram och började pula med ny dragnkng av revningsskotet som skall löpa på babordssidan istället. Revningsskotet till rullmasten kommet fästas i linguider längst relingen strax ovanför ankar trolleylinan.
Svetsade på en klack på yttersta metallplattan på främre motorfästet och skruvade dit ett block. Linan löper tyvärr lite för lågt ner från rullen på masten så den kilar in sig när man drar ut seglet och revlingslinan ska rullas upp. Jag måste svetsa på en liten plåtbygel eller distans så att den hamnar rätt på rullen och inte kalvar av.
Både storskotet och revningslinan skall sedan lindas upp på var sin självupprullande vinda bakom sätet i aktern.
Jag hatar all lös lina från seglet, satan så irriterande så tänkte prova att använda tvättlinerullar för att lösa det problemet.
Fästena för ekolodsgivarna är förberedda. Skall svetsa allt i morgon eller på lördag hoppas jag.
Jaha, jag är feberfri idag i alla fall så i morgon blir det jobb igen. Jippe.. äntligen....? eller nåt sånt...!?
Fredag i morgon alla fall!
På söndag drar jag kanske upp o testar Bua. Har aldrig fiskat där så det kan bli spännande!
Skitfiske!
PS. Jag drog åt alla bultar nu i morse... linan verkar löpa fint trots det långa systemet. Det gäller att göra knutarna i D-ringen lite snyggare bara så inte knutarna fastnar i linguiderna.
När jag kikar på det hela och funderar lite blir jag lite tveksam till min montering av själva blocken. Det blir ju hög belastning på dom och dom har en liten fästyta på utsidan. Det finns således risk att plasten i kajaken kan skadas när ankarlinan drar hårt i dom. Jag ska nog göra några snygga monteringsplattor i rostfritt och sätta dom både på in och utsidan för att fördela kraften över en större yta.
Alltid nåt att göra...Senast ändrad av Husse0416; 2017-09-22, 07:24.
Kommentera
-
Fredagsmys o smågodis...
Nja... jag försöker minska ner på sötsakerna så jag ska hålla mig till annat godis.... kajak o fiskeprylar.
Det blev i alla fall lite smått o gott fixat till kajaken ikväll.
Båda spöhållarna/rail plattorna som ska monteras på dom bakre extra utriggararmarna är nu klara.
2 st RAM C-balls på varje platta så kan jag byta spöhållare beroende på vilket fiske jag kör.
På den vänstra plattan monterade jag ankar-rullen som nu nästan är klar. Ska bara till verka en sprint eller bygel så inte ankarlinan glider ut ur skotråttan när man vill låsa linan.
Fick en burk färg på posten idag som jag beställde i förrgår, ibland går det fort med posten!!
Tack NordPost... visst ja.... det var DHL!! ASG!!
Hammerite "direct on galv" som man ska kunna måla direkt på aluminium utan att grunda (påstår dom i alla fall).
Svart såklart och det är i första hand dom nya bakre utriggarrören som ska målas. Håller på att våtslipa rören nu och drar på ett första lager ikväll. Det är oljebaserad färg o vanlig hammarlack behover oftast minst 24 timmar för att torka. Hammarlack brukar täcka rätt bra, hoppas det räcker med en strykning och att den torkar på ett dygn. Då kan jag montera spöhållare o annat i morgon kväll!
(Oljebaserad färg, fernissa etc kan ta flera dagar ibland innan ytan hårdnat och blir lite tåligare så hoppas verkligen den torkar snabbare... )
Skyddsplattorna i rostfritt till blocken på ankar trolleyn är också klara men det är väldigt mörkt o blaskigt ute så jag skruvar dit dom i morgon. Kommer nog se prydligt ut och det känns bra att veta att blocken sitter stadigt så inget pajar.
Lite grövre sprintar blev det även fixat till den yttre infästningen för dom nya utriggarrören. Ökade dom från 6 till 8 mm för det kan bli rätt hög belastning på dom. Jag måste beställa några rostfria fjädersprintar för att låsa dom bara och sätta på en rostfri vajer så dom inte tappas bort.
Så länge kajaken är på rätt köl lär dom ju inte trilla ut. Just idag har jag inga planer på att kapsejsa i alla fall!
Nä nu ska jag göra fredag på riktigt... det får vara färdigmekat för idag.
I morgon ska jag äntligen ta itu med givarfästena... har ju tjatat om dom i flera veckor... tiden verkar aldrig räcka till ... men i morgon så!!
Tur att man är optimist!!Senast ändrad av Husse0416; 2017-09-22, 20:40.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Berget999Jag fick nyligen en vad jag skulle gissa på är en ryds eka. Den har tyvärr en skada i skrovet vilket...4 Foton2024-10-30, 00:03
-
av kaptenenHej har en grön båt som jag behöver hjälp att identifiera, hittar ingen märkning eller så på den. Den...2 Foton2024-07-24, 11:25
-
Svar till Visa upp era träskbåtarav MagUnderbara båtar!
Länge sedan jag var aktiv på FS men har precis smällt ihop en unik (egenritad)...3 Foton2024-07-15, 20:32
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
|
18 svar
5 825 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Lärka