Hobie Tandem/Adventure/Solo Island tråden. (Eller andra segelkajaker) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hobie Tandem/Adventure/Solo Island tråden. (Eller andra segelkajaker)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Dominator91 Visa inlägg
    Snyggt projekt detta. Ser riktigt proffsigt ut. Klarar båten de extra kilona du lägger på?? Tänker då mer på seglandet ute på öppet hav som vinner på lätta grejor sas.
    Halloj Anders!

Tack för uppmuntran! Jo det är ett kul projekt som jag hoppas ska bli riktigt bra i slutandan!
    Det är en hel del jobb kvar tyvärr o bygget har väl tagit typ 4 gånger så lång tid som jag räknat med men bara det blir bra i slutänden så är det värt det. Jag vill försöka göra allt så optimalt som möjligt och inte fuskbygga så det får ta lite tid helt enkelt.
    Vikten (trots alla extra kilon) ska nog inte vara något större problem faktiskt. Jag fiskar i regel solo i alla fall (eller med kompisar som har egna kajaker) så det blir sällan som vi kommer vara två man i kajaken och samtidigt använda den fullriggad med all extra utrustning monterad.
    Den är ju godkänd för 270kgs last så med mig själv och alla extra prylar är jag uppe i ca 200kg så det finns fortfarande en hel del marginal kvar.
    (Dessutom är 270kgs klassningen skriven för de äldre årsmodellerna före -15 och nu ska den ha fått ännu mer bärighet så 300kg klassning är nog mer rätt.)
    Men jag förstår din fråga, ska man bara segla så vill man såklart hålla allt så lätt som möjligt egentligen. Jag har sett dom segla en TI med 3 man ombord i bra fart trots vikten.
    Det ska bli spännande att testa kajaken med alla prylar ombord och se hur den känns i vattnet med den extra vikten. Jag har ju seglat den solo i orginalskick i kulingvindar och då önskade jag att jag hade mer last ombord faktiskt. Nu har jag ju monterat bänkar på utriggarna så man kan burka, ska bli skitkul!
    95% av all extra utrustning är dessutom enkelt löstagbar så det är bara att välja hur man vill rigga kajaken. Allt är beroende på vilket väder det är, var, vad o hur man ska fiska (eller kanske bara segla) och om man ska ha sällskap ombord eller ej.
    Jag menar att om jag tex lämnar elsnurran (Xi5 55Lbs) och dom stora batterierna hemma sparar man ca 40 kg i vikt, osv. så polaren får väl trampa då istället, hehe!!

Jag ser i alla fall verkligen fram mot premiärturen när allt är klart.... vi får väl se om den flyter fortfarande... ops!! Hehe!
    Tyvärr dröjer det nog ett bra tag tills allt är 100% klart. Jag har all elektronik som ska fixas också och jag vet av erfarenhet hur segt det kan vara att dra en massa kablar och koppla in alla elprylar o få allt att funka. Som tur var gillar jag att pula med sånt här så jag klagar inte fast fisket har blivit lite lidande denna säsongen. Snyft! Man får se det som en investering liksom.
    Men men... jag hoppas kunna komma ut några vändor o prova elsnurran i alla fall innan det värsta vintervädret drabbar oss.
    Lovar att recensera hur det hela avlöper.

På torsdag ska jag ut o prova dom extra Hydrofoil fenorna jag skaffat till utombordaren så att den inte ska gräva ner sig lika mycket.

Click image for larger version

Name:	20170904_191623.jpg
Views:	1
Size:	756,6 KB
ID:	1785474

Ingen aning om hur det kommer funka? Utombordaren sitter ju "offset" en bit ut från medellinjen på kajaken. Det kanske inte alls blir bra om motorn får mer lyftkraft på ena sidan av kajaken?? Men å andra sidan kanske det funkar kanon ändå och balansen rättar till sig med hjälp av utriggarna??
    (Ingen risk att kapsejsa i alla fall just pga utriggarna)
    Eller så blir det kanske ingen större skillnad!?
    Har funderat o frågat folk men ingen har kunnat ge någor riktigt bra råd på just detta så det e bara att testa liksom... dom extra fenorna kostade 200 spänn så det är i alla fall ingen jättedyrt experiment. F
    Om det funkar vore det kanon!
    Jag är riktigt nyfiken!! Bra eller dåligt?? Jag har ingen aning!
    Håll tummarna!!

Vi hörs!
    /Gustav
    Senast ändrad av Husse0416; 2017-09-05, 21:18.

Kommentera

Skitväder o torsdagpyssel...

Skitväder säger jag men dom har det värre i Västindien just nu där orkanen Irma rasar allt . Vindar upp mot 200mph (350km/h)!! Fy satan! Så man ska inte klaga över lite regn!

Jag har tillbringat dagen (kompledig) med att blänga surt genom fönstet på regnet som inte verkar ge med sig.
      Vilken tur att jag har ett kul projekt att jobba på för jag sket i fisket idag faktiskt.

Jag fortsatte jobba vidare på fiskestolen till kajaken o jag tror jag har fått en lösning som kommer funka ganska bra ute på sjön.

Jag tillverkade 4 st beslag i rostfritt till dom 25x25mm aluminiumrör som ska ligga tvärs mellan "handikapphandtagen". En ganska enkel lösning för att fästa stolen på "handikapphandtagen" men det tog lite tid som vanligt. Lite bökigt att såga ur och böja dom rostfria fyrkantsrören men resultet blev hyfsat till slut.
      Distansrören under stolen kapades till och monterades och spöhållaren känns nu riktigt stadig.

Name:	20170907_103417.jpg
Size:	977,5 KB
ID:	1785476Click image for larger version

Name:	20170907_103430.jpg
Size:	980,6 KB
ID:	1785477Click image for larger version

Name:	20170907_125140-2.jpg
Size:	680,5 KB
ID:	1785478Click image for larger version

Name:	20170907_170731.jpg
Size:	655,2 KB
ID:	1785479Click image for larger version

Name:	20170907_170901.jpg
Size:	619,6 KB
ID:	1785480

Jag bultade på stolen lite provisoriskt (saknar några bultar i rätt längd) och provade den ute på kajaken. Som "som handikapphandtagen" är nu så sitter man en smula för högt upp faktiskt. Fötterna når inte ner till durken just nu men man kan ha dom på relingen. Jag ska mäta upp det lite bättre men det verkar som man kan korta av o sänka handtagen minst 7cm så kommer det funka fint sen. Man måste kunna använda pedalerna som ju sitter under stolen så höjden är viktig och det får inte bli för lågt heller alltså.

Name:	20170907_171813.jpg
Size:	1 010,3 KB
ID:	1785481Click image for larger version

Name:	20170907_171501.jpg
Size:	989,3 KB
ID:	1785482Click image for larger version

Name:	20170907_171109.jpg
Size:	988,0 KB
ID:	1785483Click image for larger version

Name:	20170907_171433.jpg
Size:	984,0 KB
ID:	1785484Click image for larger version

Name:	20170907_171128.jpg
Size:	979,4 KB
ID:	1785485

Dom fyra rostfria beslagen skall trimmas av en bit och sen popnitas fast. Jag ska säkra stolen på plats med bungylinor som jag skruvar fast på varje beslag, virar dom runt pulpitröret och knäpper fast dom sen i en knopp bara. Enkelt. När jag trimmat ner ändarna på beslagen får underredet på stolen en helt plan yta så jag tror man kan enkelt kan fästa den med bungylinorna på en av räddningsplankorna när man inte vill ha den uppe.
      För att beslagen inte ska glida på de blanka pulpitrören drar jag på lite krympslag och jag funderar på att doppa beslagen i PlastiDipp också.

Nä nu är det dags för lite middag + kaffe och sen avsluta bygget.

Har inte hunnit med att montera hydrofoil fenorna på 4-taktarn ännu (eftersom jag ställde in fisketuren) men räcker tiden till så kanske det också blir gjort ikväll!

Vi hörs!

Kommentera

Stolen på plats!

Kortade ner "handikapphandtagen" 6cm så nu sitter man perfekt med båda fötterna stadigt på durken! Trimmade till dom rostfria beslagen som var onödigt långa och drog på lite krympslang på pulpitrören så att inte beslagen glider. Popnitade fast beslagen sen är det mesta klart.

Name:	20170909_103444.jpg
Size:	1 020,3 KB
ID:	1785498Click image for larger version

Name:	20170909_103410.jpg
Size:	997,1 KB
ID:	1785499Click image for larger version

Name:	20170909_103426.jpg
Size:	1 006,2 KB
ID:	1785500Click image for larger version

Name:	20170909_121309.jpg
Size:	1 008,6 KB
ID:	1785501Click image for larger version

Name:	20170909_121340.jpg
Size:	978,4 KB
ID:	1785502

Inga problem att trampa med pedalerna även med fiskestolen är på plats. Den skymmer dock sikten framåt rejält, men men.... jag kan leva med det, man kan inte få allt Jag får väl skaffa radar.... hmmm!?

Stolen kan snurra ca 150 grader innan spöhållaren under den tar stopp. Det borde funka ändå för jag kommer kunna positionera kajaken med Xi5ans fjärrkontroll. Vi får väl se hur det hela funkar och om stolen pallar en stor hälleflundra eller nåt annat stort.. man lever ju på hoppet!

Det ska nitas fast beslag till bungee snoddarna som ska hålla stolen på plats, dom är beställda från kina för 20 spänn.
        Stolsdynan skall skruvas på plats igen såklart men jag ska byta bultarna först.

Nu är det dags att montera på Hydrofoilen på 4-taktarn... blev ingen tid över till det igår!
        I morgon ska jag ut o testa!
        Senast ändrad av Husse0416; 2017-09-09, 13:48.

Kommentera

Funderar på en wave deflector....? Undrar om det finns någon som passar?

Name:	Screenshot_2017-09-09-18-27-24.png
Size:	647,4 KB
ID:	1785509

Kommentera

Mera bling!!

I fredags kom en del skruvar i brevlådan som jag väntat på.
            Så igår kväll satte jag på teaklisterna och skruvade dit dom på den främre motorplattan till Xi5an.
            Fick inte tag i syrafasta täckbrickor och beställde mässing istället. Vet inte om det passar egentligen, blir mkt "bling" men dom lär väl ärga och oxidera med tiden.
            Teaklisterna är ju lite sköra i hörnen så jag bockade till några aluminiumskydd till de främre hörnen så man inte spräcker listerna när man lastar/transporterar plattan. Hoppas det håller.

Name:	20170910_132033.jpg
Size:	1,01 MB
ID:	1785510Click image for larger version

Name:	20170910_132051.jpg
Size:	1 018,6 KB
ID:	1785511Click image for larger version

Name:	20170910_132021.jpg
Size:	1 014,4 KB
ID:	1785512Click image for larger version

Name:	20170910_132111.jpg
Size:	979,6 KB
ID:	1785513

Snart måste jag sätta fart o göra klart glasfiberstödet så jag kan testa Xi5an. Jag bävar lite inför uppgiften... jag är inget vidare duktig på att mecka med g/f och plast. Lyckas alltid kladda ner allting och det är svårt att undvika luftblåsor. Men men jag kanske lyckas denna gången.

Nu ska jag lasta kajaken o ta en liten kvällstur nere i Sövde. Ska bli spännande att prova hydrofoilfenorna på 4-taktarn!! Kan ju inte mer än misslyckas! Host!

Kommentera

9 knop på halv gas! Supernice!

Det blev en sen tur men resultatet var verkligen lyckat!

Monterade på fenorna igår, 4-skruvar och tyvärr 4 hål borrade i kavitationsplattan, svider lite att borra i nya prylar men men...

Name:	20170910_170622.jpg
Size:	1 005,2 KB
ID:	1785519Click image for larger version

Name:	20170910_170631.jpg
Size:	1 002,7 KB
ID:	1785520Click image for larger version

Name:	20170910_170652.jpg
Size:	1,04 MB
ID:	1785521

Med hydrofoil fenorna monterade uppför sig kajaken mycket mer civilicerat över hela fartregistret.
              Toppfarten har inte ökat utan är fortsatt 10knop men nu gräver nöstan inte kajaken ner sig alls och på halvgas kan man marscha ca 9 knop.
              Superlyckat!

Måste erkänna att jag är riktigt nöjd. Motorn är ett mycket bra komplement till seglandet och ökar även säkerheten betydligt. Det ska bli spännande att se vad motorn drar på längre turer nör man inte kan segla. Undrar hur lång den externa 12l tanken räcker?

Nackdel med fenorna.... jo, det blir lite bökigare att lasta snurran med fenorna som sticker ut men det kan jag acceptera.
              Klart värt 200:-!
              Senast ändrad av Husse0416; 2017-09-11, 00:01.

Kommentera

Fästen till extra utriggararmar...

Efter lite (läs mycket) funderande har jag till slut beslutat att göra en solid koppling mellan änden på dom nya bakre extra utriggararmarna och den mellersta armen. Den nya bakre armen kommer alltså löpa snett diagnonalt framåt.
                Ett fixerat fäste betyder att en hård kollision med pontonen mot strand, sten, brygga tar tvärstopp och kan skada böja utriggararmarna. Den kommer dock bli enkel att koppla loss så vid busigt väder tänkte jag lossa bakre armarna innan jag går in mot land för att undvika skador om man skulle törna emot hårt när man lägger till.
                Den mellersta (orginal) armen har ett stag där det sitter en brytbult i nylon just för att skydda kajaken.

Jag vill ändå ha dom bakre armarna fixerade för det ska ju monteras en del spöhållare och annat på dom som jag alltså vill ska sitta riktigt stadigt.

Jag kapade till ett par rostfria järn som sitter runt plastfästena. Änden på stålplattorna ska sticka ut bakåt. Sen borrar jag helt enkelt ett hål tvärs igenom yttre änden på röret (den bakre utriggararmen) och drar i en 6mm sprint genom stålplattorna med röret imellan. Det borde funka men som det mesta man gör får man prova allt på plats innan man ropar "hej"!

Name:	20170912_175853.jpg
Size:	705,2 KB
ID:	1785527Click image for larger version

Name:	20170912_175905.jpg
Size:	575,5 KB
ID:	1785528

I morgon ska jag provmontera fästena och kapa till dom bakre utriggarrören i exakt rätt längd.
                "Wish me luck!"
                I morgon ropar jag "Hej!"...... eller så blir det "Nej!
                Skitfiske!!
                Senast ändrad av Husse0416; 2017-09-12, 18:14.

Kommentera

Akas på plats!

Kapade till rören för dom extra utriggararmarna nu på morgonen och borrade upp hålen till sprintarna.
                  Känns helt rätt! Med en trampolinduk spänd både fram o bak mellan utriggararmarna kommer man nu kunna röra sig lätt o säkert över hela ytan på kajaken!
                  (Ja om det nu kan kallas för kajak alltså? )

Name:	20170916_083125.jpg
Size:	681,7 KB
ID:	1785542Click image for larger version

Name:	20170916_083137.jpg
Size:	798,4 KB
ID:	1785543Click image for larger version

Name:	20170916_100047.jpg
Size:	940,6 KB
ID:	1785544Click image for larger version

Name:	20170916_100111.jpg
Size:	1 003,8 KB
ID:	1785545Click image for larger version

Name:	20170916_100102.jpg
Size:	988,1 KB
ID:	1785546

Jag måste nog limma in rören i gångjärnshylsorna med smältlim för det glappar ganska mycket annars. Jag fick ju bara tag i 40mm rör och hylsorna är orginal 1 5/8 tum (41,3 mm) jävla idiot mått!! Jänkare o deras J-A tum-mått!!
                  Men med lite värmelim och sen popnitar kommer det nog sitta stadigt.

Funderar lite på att måla rören svarta så det blir mer enhetligt? Lite knepigt att få färg att fästa bra på aluminium men man får väl bättra på om det blir fult i framtiden.
                  Dom andra aluminium prylarna får vara omålade, för mkt jobb att måla allt.
                  Tänkte kolla vad det skulle kosta att eloxera vissa aluminiumdetaljer (motorfästet tex). Skulle tro att det kostar en hel del men då skulle man slippa en del korrosion som jag gissar kommer bli ett problem i framtiden tyvärr.
                  Stål bultat mot aluminium ger galvaniska strömmar tror jag och det är ju aluminiumet som ryker med tiden. Vet inte om en zinkanod skulle göra nytta eller kanske bara skapa mer korrosion? Jag får forska lite.....

Lite kaffe och sen ut o fortsätta... det är mycket på gång idag.., som vanligt?
                  lite sol ute Jippie!

Kommentera

Haha så jävla sjukt cool kajak.
                    Vad har allt kostat???

Kommentera

Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
                      Haha så jävla sjukt cool kajak.
                      Vad har allt kostat???
                      Tack tack... kul att den gillas... kajak? Ja det är kanske det... hehe! Sist jag var ute i Sundet för 2 v sedan så stannade kustbevakningen och tjötade med mig några minuter. Dom hade aldrig sett något liknande sa dom! Dom trodde väl jag var någon båtflykting eller nåt!? Haha!

Kostat? Tja jag är ju inte klar med bygget än men jag e nog uppe i ca 130' med motorer, batterier o all elektronik. (Säg inget till Sambon!!)
                      Bara kajaken kostar runt 85' men jag tyckte detta var mer spännande än att satsa på en liten 5m styrpuplet.
                      Värt varenda krona känns det som, kul som fan att modda allt så man får det precis rätt!
                      Sen drar jag av 100:- i timmen för allt jobb jag gör själv så den är snart gratis!! Smart va! Höhö!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 825 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka