Köpa kajak med trampor, men vilken? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpa kajak med trampor, men vilken?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Köpa kajak med trampor, men vilken?

Efter att ha sett dessa kajaker med trampor, de med propeller först och främst, på årets sportfiskemässa så blev jag och kompisen fast beslutna om att skaffa varsin till sommaren. Tyvärr så var man lite för passiv och frågade inte runt eller testade något där, vilket man ångrar nu i efterhand då man hade fått lite mer kött på benen. Sen verkar utbudet i Sverige inte vara det allra bästa än, men hört att lite är på ingång.

Någon som har lite koll på vilka modeller som finns att få tag på i Sverige nu och vart isf man kan köpa dem?

Ursprungligen postat av Asys85 Visa inlägg
    Efter att ha sett dessa kajaker med trampor, de med propeller först och främst, på årets sportfiskemässa så blev jag och kompisen fast beslutna om att skaffa varsin till sommaren. Tyvärr så var man lite för passiv och frågade inte runt eller testade något där, vilket man ångrar nu i efterhand då man hade fått lite mer kött på benen. Sen verkar utbudet i Sverige inte vara det allra bästa än, men hört att lite är på ingång.

Någon som har lite koll på vilka modeller som finns att få tag på i Sverige nu och vart isf man kan köpa dem?
    Hej! Säkrast är att kolla med killarna på "Svenska kajakfiskare" på FB. De har riktigt bra koll.

Jag vet iaf att Hobie går att köpa i Sverige, www.hobieshop.se

Jag hade valt en Predator PDL om jag var du, men det är jag. www.kajakeriet.se säljer dessa.

Sen finns det Native som också har trampkajaker. http://www.powerboots.se/Native-watercraft.aspx

Kommentera

Hobie är ett säkert val (men dyrt). Jag får min nya Hobie kajak om en vecka hoppas jag!
      Deras nya trampsystem (Mirage 180) kan nu även backa kajaken vilket är suveränt! Är standard på alla trampmodeller from 2017.
      Propellerdrift tror jag inte lika mycket på. Verkningsgraden i förhållande med vridmoment blir lite fel och en cyklisk rörelse med fötterna tar mycket är svårare att göra än en pumpande rörelse. Å andra sidan bibehåller man den momentana kraften bättre i en cyklisk rörelse vilket borde spara energi.
      Propellersystemet bygger upp lite mer på höjden vilket jag personligen tycker blir ganska otympligt. Konsollen blir också mycket större och svårarare att transportera. En propeller är nog också mer känslig för sjögräs och grundstötningar är fenor.
      Det finns alltså aternativ till Hobie Mirage drive men tyvärr har jag inte testat dom andra själv.
      Jag satsade på Hobie eftersom dom dom har en väl testat och utvecklat system som man vet funkar bra. Kvalitet på plast och andra detaljer är också 100%. Reservdelar och service finns att tillgå och firman lär ju inte försvinna i framtiden.

PS
      Är du intresserad av en Hobie så maila Pia på Seafari (hobieshop.se) så lovar jag att hon fixar en provtur.
      Senast ändrad av Husse0416; 2017-04-02, 09:30.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kattman
        Testa skriva "fiskekajak" i en sökmotor T.ex Google. Gjorde precis det och fick upp en massa sidor.
        Det har jag också gjort, men jag fick inte upp "en massa" sidor med kajaker som motsvarare det som jag eftersökte i tråden tyvärr.

De jag vet finns i Sverige nu är en Native variant som trampbåtar.se har (http://www.trampbatar.se/butik/produ...k-alligator10/)

Samt att Upplev i Linköping ska få in 2 modeller till sommaren,
        Wilderness (https://www.youtube.com/watch?v=kSyzdgUxVFY) och
        Pescador Perception Pilot 12 (https://www.youtube.com/watch?v=T2aC03LGllw)

crowax: Predator PDL hade jag ingen aning om, tack för tipset! Blir att kika lite videos på den.

Vill göra lite research innan köpet så man verkligen är säker på vad det är man vill ha, är ändå en ganska stor investering för egen del.. Tyvärr finns ju inte möjligheten att provköra alla modeller så att läsa runt och fråga är väl det bästa man kan göra.

Husse0416: Tror också att Hobies Mirage Drive är det bästa systemet, hade priset varit detsamma som propellerdrift så hade jag nog valt det. Som du säger så ska det ju vara bäst på de flesta punkterna av det jag läst också, kan köra mycket grundare, tål stötar och sjögräs bättre, snabbare samt att om man slutar trampa så glider man bättre och tappar inte fart som man säkert gör med en klump och propeller under kajaken.
        Det positiva med propellersystemet är väl att det ska fungera lite som ett köl och vikten ska göra kajaken mer stabil. Sen cyklar jag även en hel del så då kan man motivera köpet med att man ska ut och "träna för cyklingen" fast så drar man och loggar sjöar och fiskar samtidigt, 3 flugor i en smäll

Om man vill va lat en dag, skulle det då funka bra att klämma dit en elsnurra lite baktill på sidan och köra med tro?

Sen till detta med tillbehör så är ju det också något som kan spela stor roll när det kommer till val av kajak.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
        18 svar
        5 813 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Lärka
        av Lärka