Plasta upp&ner? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Plasta upp&ner?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Plasta upp&ner?

Tja!

Jag ska plasta in ett kastdäck o en del av jobbet måste göras upp&ner.

Jag tänkte kolla med er som har erfarenhet av just att plasta upp&ner o på vertikala ytor om det är möjligt och om det finns ngra knep för o få till det på bästa sätt!

Skitfiske!

Utan någon slags form eller stöd för att hindra dropp, formförändringar och separation av lagren i GF-duken kan det nog vara svårt.
    Varför inte vända båten om det behövs? Verkar i mitt tycke betydligt enklare om inte båten är väldigt stor?

Kommentera

Tack för svar!

Vända är ett alternativ men givetvis enklare o smidigare om det hade kunnat undvikas. Båten ska av trailern osvosv.

Tänker om det finns ett bra knep.

Hur tänker du med mallen? Hur undviker jag att mallen bränner fast mot underlaget?

Kommentera

Om båten står rättvänd på en trailer, varför ska du då behöva plasta något uppochned?

Kommentera

Allt beror ju på vad och hur du skall bygga kastdäcket?
          Det behövs nog mer info för att svara på dina frågor (typ av konstruktion, vilket båt du har, vilka material du tänkt använda etc).

Men alltså undvik att plasta uppochned. Det funkar dåligt och jag tror förberedelserna för att bygga en form/underlag överstiger besväret att vända båten.
          Innan plasten härdat är den rinnande även om den rinner långsamt (gäller såväl epoxi som polyesterplaster. Glasfibermattan skall mättas med plast och plastar du uppochned rinner alltså plasten ur mattan och lämnar lufthål med dåligt och svagt resultat. Därför kan du inte plasta uppochned utan det måste göras mot ett underlag.

Varför inte bygga ditt kastdäck utanför båten och sen skruva eller plasta fast det i båten i efterhand?

Kommentera

Jag har plastat åt alla håll och kanter... Vertikalt är det inga problem, man får ta det i etapper så det inte blir för tjocka lager med plast och matta så gravitationen får grepp.. Upp-och-ner så körde vi med formplyfa som höll allt på plats, plasten fastnar inte på den. Även här fick man ta det i etapper.

Det blev väl kanske ingen utställningsnivå på plastningen, men hållbart.

Kommentera

Jag fixade kölen på min genom att plasta upp och ner med epoxi gick bra om än lite kladdigare än vanligt

Wellpapp och bakplåtspapper som form, det var bara att dra lös då det stelnat.

Ytan var ca 1,5m långt och 40 cm brett.

Kommentera

Ett skrov kan jag förstå att man kan välja att laga/förstärka uppochned när den är trailad. Men varför göra så med ett kastdäck, hur har du planerat att bygga?

Kommentera

Oj - mkt bra info!

Det är en gammal enkelskrovig glasfiberbytta.

Har redan byggt däcket utav 18mm plyfa och plastat in det.

Det ska nu skruvas och plastas fast i fören. Ovansidan är som sagt inga problem men undersidan som ligger mot skrovet ska också plastas och därav ber jag om tips.

Att ta av motor o traila av o vända båten för att plasta en yta på 20x70cmx2 känns lite meckigt men om det är den samlade kunskapens bästa ide är inte jag den som är den. Vill bara utesluta alla andra möjligheter först.

Målet är inte utställningsresultat utan hållbart o funktionellt resultat.
                  Senast ändrad av sooman; 2017-03-29, 22:06.

Kommentera

Nä nu fattar jag ännu mindre

I första inlägget så ska kastdäcket plastas in och delar av jobbet måste göras uppochner, men det är alltså redan inplastat redan?

Är det en plyfa skiva du ska lägga över tofterna? Ja menar, man plastar ju undersidan (utanför båten? innan skruvar/plastar fast den. Bild??

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 824 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka