HR470 och rigglängd? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

HR470 och rigglängd?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • HR470 och rigglängd?

    Jodå, jag vet att jag har lång rigg, men varför är min motor 565mm till kavitationsplattan? (Yama 20)
    Lång rigg är ju 20", strax över 50 cm.
    Det är en enda röra...

    Provade båten och vart missnöjd med att motorn inte varvade bättre, trots att jag pallat upp motorn till cirka 15mm under botten av båten..
    De flesta båtar vill väl ha kavitationsplattan 0-25mm under botten av akterspegeln...

    Utan pallning skulle jag vara mer än 45mm under båten, kan det gå bättre där?

    Jag trodde att motorn skulle gå så högt som möjligt..

    Skriv gärna om ni har bra input.

  • #2
    varvar inte motorn som den skall så är propellern fel, inte rigglängden....vad gäller rigglängden så skiljer det lite mellan olika motorer,det får vi leva med
    likväl som att det skiljer mellan båtar hur högt eller lågt motorn skall monteras för att den skall gå som allra bäst....bara att prova sig fram...kavplattan jäms med botten kan vara en bra utgångspunkt och funkar hyfsat bra på de flesta båtar....
    På just hr 470 kan den nog troligen gott sitta som du satt den då båten inte har ett egentligen planande skrov...osvuret är dock som vanligt bäst...lite in eller uttiltning av motorn kan ibland göra underverk på gången....
    Senast ändrad av byggarn; 2017-03-28, 07:26.
    Never let your memories be greater then your dreams...

    I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
      varvar inte motorn som den skall så är propellern fel, inte rigglängden....vad gäller rigglängden så skiljer det lite mellan olika motorer,det får vi leva med
      likväl som att det skiljer mellan båtar hur högt eller lågt motorn skall monteras för att den skall gå som allra bäst....bara att prova sig fram...kavplattan jäms med botten kan vara en bra utgångspunkt och funkar hyfsat bra på de flesta båtar....
      På just hr 470 kan den nog troligen gott sitta som du satt den då båten inte har ett egentligen planande skrov...osvuret är dock som vanligt bäst...lite in eller uttiltning av motorn kan ibland göra underverk på gången....
      Då bryr jag mig inte om att sänka den i alla fall. Jag har oxå hela tiden hört att man ska sträva efter att ligga mellan 0-25mm under botten. Det är nog en kombination av max stigning för min motor 91/4x12 och båtens design. Tack.

      Kommentera


      • #4
        Att sänka motorn i onödan kostar toppfart och bensin när motståndet ökar. Misstänker att en stigning på 12" är för mycket, prova med 10 eller 11 tum istället. Men kan det vara motorn själv som är boven, typ gasspjäll som inte öppnar fullt eller fel på bränsletillförseln ?

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
          Att sänka motorn i onödan kostar toppfart och bensin när motståndet ökar. Misstänker att en stigning på 12" är för mycket, prova med 10 eller 11 tum istället. Men kan det vara motorn själv som är boven, typ gasspjäll som inte öppnar fullt eller fel på bränsletillförseln ?
          Svårt att bedöma, jag har ju inte provat så höga varv utan belastning på land. Med vattenlurar vill man ju inte varva, men den beter sig bra och har en aktiv gasrespons. Tyvärr tog jag aldrig någon toppfart med gps. Men min uppskattning är nog runt 14 knop. Jag hade förväntat mig 4-5 knop till iom att jag har maxmotor för båten. Det är så svårt det här med propeller, man skulle helst ha 4 stycken att prova med, men så är inte fallet. Nu är det ju inte livsviktigt att nå max vad motorn och båten klarar, men när motorn verkade kämpa på lägre varv så påverkar ju det bensinförbrukningen också. Känner jag mig själv så kommer jag att prova lite olika inställningar, men utan tidsnöd, nu är båten i sjön, så nu ska det fiskas oxå!!

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
            varvar inte motorn som den skall så är propellern fel, inte rigglängden....vad gäller rigglängden så skiljer det lite mellan olika motorer.
            Jag har kollat på propeller. Min som sitter på är Yamahas "max" för 20hk original, 9,25x12. Jag funderar på att chansa att gå ned 2 tumstorlekar till 10 tum stigning. Alltså 9,25x10 (och 3-blad igen) Jag har läst någonstans att en tum mindre i stigning kan ge mellan 3-500 varv mer. Jag har definitivt utrymme för 1000 varv till, bara på ljudet. Finns det någon återförsäljare som låter en "provköra"?

            Kommentera


            • #7
              Company Introduction Solas was founded in 1985 by Dr. Solas Y. J. Lin. Solas is now one of the most well known and trusted names in outboard/stern drive propellers and impellers for personal watercraft vehicles. Our success is largely due to superior design and craftsmanship from team SOLAS. Located in Taiwan, SOLAS combines world class reseach and design, highly skilled workers, cost-effective material sourcing, and a technologically advanced manufacturing facility to deliver the highest quality of products to its customers.

              Med kunskap och kvalitet levererar vi: Propellerskolan till bra pris och snabba leveranser.
              Never let your memories be greater then your dreams...

              I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

              Kommentera


              • #8
                Ja, tyvärr blir man inte klokare där. Jag ska försöka kolla på varvräknaren från ebay ( men jag har den monterad under kåpan, som timräknare, men den har tachometer med) Det jag har förstått är att man ska använda rätt varvtal vid full gas som riktmärke.

                Kommentera


                • #9
                  Japp. Är det en tinytach du köpt?

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av OjaOnej Visa inlägg
                    Japp. Är det en tinytach du köpt?
                    Nja, det är en "kinamodell", men den har varv och timräknare. Vet inte namnet på den, ser ut som en tinytach. Den är inte så exakt, men på tomgång visar den mellan 850-900 varv, det duger åt mig. Svårt att se den under färd för jag satt den under motorkåpan, det är mest timräknaren jag behöver för oljebyte o.s.v.
                    OBS! Jag betalade inte ens 10 dollar för den, med frakt...

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 813 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka
                     
                    Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                    10 svar
                    15 004 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
                    694 svar
                    198 408 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nybörjare-igen  
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    27 svar
                    14 208 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Mudwater  
                    Startad av mickedykare, 2020-02-17, 21:34
                    16 svar
                    3 751 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg Dannii578  
                    Arbetar...
                    X