Du har ju även t.ex. Anytec, Arronet, Alucraft och Faster (har en själv) i kategorin bruksiga skärgårdsbåtar i alu. Ingen av dessa är optimala för fiske utan en kompromiss om man vill ha båten i sjön med minimalt underhåll och klara lite hårdare väder om det skulle krävas. Trailar man båten är det ju helt andra egenskaper man bör söka.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ny båt men vilken?
Collapse
X
-
En av de viktigare sakerna man ska tänka på är tillbehören och hur man applicerar dessa & om leverantören har tillräckligt många fästanordningar hemma till det du behöver
versatrack eller sure mount eller aluma-trac är väl egentligen saksamma, de är säkerligen någorlunda likvärdiga, samma gäller egentligen de mindre 4.5-5m båtarna! Men, eftersom alla tar hem båtar via container och tillbehören likaså så kan det vara en säsong nästan i leveranstid på plattorna även fast du har ny båt
Vad gör du då? borrar i relingen om du vill trolla? nix pix
Så kolla detta noga innan ni beställer båt, det är surt att vara utan även om det är ett minimalt problem när man beställer, men i praktiken är det inte så jättekul att vänta!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inläggSom andre er inne på er dette veldig avhengig av smak og behag. Elektronikk får du i praksis montert på det meste av båter, med litt kreativitet. Her er mine 2 cent, ikke overraskende er jeg litt enig og litt uenig med de andre.
Silver har i mine øyne rotet seg helt bort. I dag er deres båter ikke egnet for fiske i det hele tatt. Bare overdimmensjonerte konsoller som tar masse plass og diverse plastdetaljer som er i veien. Eldre Silver er en helt annen historie, de ble designet for noe annet enn å bare kjøre mellom brygge og badestrand. Colibri og Fox var fantastiske båter for sin størrelse. (Jeg har hatt en selv, derav mitt nick.) Men det høres ut som trådstarter ser etter fabrikkny båt og da er ikke Silver et seriøst alternativ lengre slik jeg ser det.
Buster har også begynt å rote seg litt bort. Skrogene har blitt mye bedre med tiden for både M og L som kanskje er de mest aktuelle størrelsene her, men interiøret begynner å bli litt "fancy" der også og prisene er hinsides. Dvs fancy for sol og bad, men upraktisk for fiske.
Linder er fine for mindre og mellomstore innsjøer, og har ikke rotet seg bort i designet (enda). De har dog en idiotisk list rundt akterspeilet som gir utfordringer for montering av ekkoloddgiver. Men det kan man komme rundt med litt kreativitet. Litt i samme klasse finner du Kimple (feks 460 explorer) og "storebror" av slike båter; Quintrex.
Alutroll har jeg ikke prøvd selv, bare sett på nett. Men kunne absolutt tenkt meg å sett litt nærmere på de og ikke minst prøvekjørt.
Ocklebo 16AL er en stridsvogn av en båt, og en jeg selv hadde vurdert i størrelsen. Men jeg utfordrer størrelsen og hadde brukt den på store innsjøer og i skjærgården, så om du trenger egenskapene i en slik båt er et mer åpent spørsmål? Ulempen med stridsvogn er høyere vekt og mer motstand i vannet, som igjen krever større og tyngre motor, større henger og til slutt mer penger både i innkjøp og bruk.
Forlater vi aluminium er jeg svak for Rocad 498. Den har jeg heller ikke prøvd, bare sett på messe. Ser ut som en morsom og bra kombinasjon av amerikansk sportsfiskebåt og (god) svensk båtbyggertradisjon.
Diverse amerikanske alternativer finnes det flere av, jeg er ikke veldig glad i de selv men det er det mange andre som er.
Verden ligger åpen for deg, kom deg vekk fra PCen og ut for å prøve båter.
Själv skriver jag helst med utgångspunkt från egna erfarenheter...
Anledningarna till att jag skrev att Silver och Buster tillverkar bra aluminiumbåtar är att jag själv ägt och fiskat från aluminiumbåten Silver Hawk åren 1992 -1998. Svenska båttidningar skrev på 1990-talet att Silver Hawk var den sjösäkraste och mest välbyggda aluminiumbåten i sin storleksklass....
Eftersom vi ofta var 3-4 personer som fiskade i Silver Hawken ökade behovet att köpa en något större båt än min älskade Silver Hawk. .. Våren 1998 köpte jag från Fiskars i Finland en specialbyggd , extra förstärkt Buster Magnum med dubbla sidopulpetar och akterspegel för två Yamaha utombordsmotorer.... Buster Magnumen har sedan dess varit med under flera hundra fiskedagar vid spinnfiske och trolling i Sverige från Hanöbukten i söder till Hornavan/Tjeggelvas i norr samt vid havsfiske i Norge från Saltstraumen i söder till Kvaløia i norr.
Go for the Big Ones!
http://www.trumman.com/fisketips.htm
Old FirehandSenast ändrad av Old Firehand; 2017-03-27, 17:01.
Kommentera
-
Ehh...många intressanta tips givet TS: "mindre sjöar, 30-50hk, fiskebåt, garage, trailer kastdäck, rejäl förvaring, elmotor, max 200 000". Mest allmänna kust/storsjöbåtar så här långt..
Fast visst har ni rätt i att han borde försöka titta på några olika typer båtar och kanske provköra/följa med en tur även om det senare är lättare sagt än gjort...
TS, du får gärna hälsa på och titta/klämma om du har vägarna förbi i Uppsala, kanske en provtur om det är läge för det... Mälarisen sjunger på sista versen...
Kommentera
-
Köpte själv en Alumacraft CS165 förra sommaren. Fiskar som en gud i den
Även jag håller till på Ekoln i Uppsala, det enda negativa med båten är att det blåser rejält på dem som inte får plats bakom pulpeten(vilket är alla utom den som kör). Familjen tycker det blir för kallt men men den är gjord för fiske så.
Om man vill ha en mer familjevänlig båt så skulle jag titta på Nextline 460, dock i plast och mindre. Där kan du få en fullutrustad fiskebåt för 150k. Tror det finns flera märken nu som gjort liknande båtar, 460 storleken verkar populärt för mindre sjöar.
Anteman kanske ses nån dag på sjön då blir premiär i helgen!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inläggOg det er jeg helt enig i OF, på nittitallet og godt inn i 2000 var Silver svært bra. Jeg har kjørt Colibri, Fox, Hawk og Eagle (var det ikke Eagle den på drøye seks meter het?). Skrogene er fortsatt det, men han/ hun som designer innerskroget har jeg ikke noe vennskapelig forhold til.
Kul att du nämner Silver Eagle...
En av mina fiskekompisar från 1980-talet, Johan Abelsson..http://www.abelfishing.com/cat/blogg/ .. köpte flera av mina båtar, bl.a norska Askevikingen och finska Silver Hawk....
Antalet fiskande kunder som ville lära sig och vara med och fiska Lax ökade hela tiden hos Johan Abelsson... Därför tvingades han köpa större båtar bl.a. en Silver Eagle....
Old Firehand
Kommentera
-
Ockelbo.. Jag stolpade glatt fram till försäljaren på mässan för att beställa mig en B16al, något jag länge planerat. Döm om hur snopen jag blev när de hånfullt berättar att de inte säljer båt utan motor. För det första vill jag inte ha en Evinrude och för det andra har jag redan en ny motor jag tänkt använda. Tyvärr blev det ingen affär.Senast ändrad av Erik W; 2017-03-28, 13:03.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Erik W Visa inläggOckelbo.. Jag stolpade glatt fram till försäljaren på mässan för att beställa mig en B16al, något jag länge planerat. Döm om hur snopen jag blev när de hånfullt berättar att de inte säljer båt utan motor. För det första vill jag inte ha en Evinrude och för det andra har jag redan en ny motor jag tänkt använda. Tyvärr blev det ingen affär.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inläggMerkelig, da jeg snakket med de i februar fikk jeg pris på bare båt, dog ikke skriftlig. For min del er det uaktuelt å kjøpe noe mer enn selve båten i Sverige siden norsk reklamasjonsrett er mye bedre enn den svenske, så jeg la aldri skjul på at jeg bare ville ha pris på båt. Kan hende han hadde en dårlig dag da du spurte, dumt av ham.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Berget999Jag fick nyligen en vad jag skulle gissa på är en ryds eka. Den har tyvärr en skada i skrovet vilket...4 Foton2024-10-30, 00:03
-
av kaptenenHej har en grön båt som jag behöver hjälp att identifiera, hittar ingen märkning eller så på den. Den...2 Foton2024-07-24, 11:25
-
Svar till Visa upp era träskbåtarav MagUnderbara båtar!
Länge sedan jag var aktiv på FS men har precis smällt ihop en unik (egenritad)...3 Foton2024-07-15, 20:32
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
|
18 svar
5 813 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Lärka