Ny båt men vilken? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny båt men vilken?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ny båt men vilken?

Nu har jag länge gått i tankarna att köpa mig en bra fiskebåt, och länge surfat runt och sökt information vad jag kan tänkas vilja ha.
    Tänkte ändå höra vad ni hade valt med dessa krav:

Vill ha en alu båt med 30-50hk motor, motorguide Xi5/minn kota i pilot front motor, och ekolod.
    Och budgeten för detta kalas max 200.000, både nytt och begagnat kan vara intressant.

Så vad har ni för tips ?

http://www.ockelboboats.se/ockelbo-b16al
    Är jag sugen på. Vet ej pris. Jonas på edgeforumet har en sådan ritad efter egna krav. Såg den på sportfiskemässan. Väldigt najs.
    Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Jag köpte en Alumacraft Escape 165 Tiller senast, den passar mig och mitt fiske. Då hade jag prövat en liknande båt några år innan, så jag visste vad jag skulle få, fast mer av det... Tyvärr kommer nog många dissa det de inte har och hylla något annat ofta utan att ens ha prövat... För att lättare ge tips bör du nog ange vad, hur och var du fiskar (liten sjö, älv eller större sjö/kusten) och hur du tänkt utrusta (elmotor, många batterier, om du vill ha fiskesump mm) och förvara båten.

Min står i garage, hade jag tänkte ha den i hamn under säsongen så kanske, kanske jag valt annorlunda. Vad premierar du? Robust eller finessrik? Fart, sjöegenskaper, utrymmen/förvaring, universalbåt eller maximal fishability?

Man ska vara medveten om att en anpassad fiskebåt ofta funkar riktigt bra även för universellt användande... Raka, stor, plana ytor med massor av förvaring är bra även på söndagsturen med familjen...

Jag anser att alla amerikanska båtar av den typ den jag själv valt är mycket mer anpassade till blandat fiske än t ex Ockelbo B16 AL som säkert är en bra båt på många sätt men lite för dåligt anpassad interiört för mitt fiske, men enklare att ha i hamn... andra kan tycka annorlunda...
      Senast ändrad av anteman; 2017-03-24, 20:21.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
        Jag köpte en Alumacraft Escape 165 Tiller senast, den passar mig och mitt fiske. Då hade jag prövat en liknande båt några år innan, så jag visste vad jag skulle få, fast mer av det... Tyvärr kommer nog många dissa det de inte har och hylla något annat ofta utan att ens ha prövat... För att lättare ge tips bör du nog ange vad, hur och var du fiskar (liten sjö, älv eller större sjö/kusten) och hur du tänkt utrusta (elmotor, många batterier, om du vill ha fiskesump mm) och förvara båten.

Min står i garage, hade jag tänkte ha den i hamn under säsongen så kanske, kanske jag valt annorlunda. Vad premierar du? Robust eller finessrik? Fart, sjöegenskaper, utrymmen/förvaring, universalbåt eller maximal fishability?

Man ska vara medveten om att en anpassad fiskebåt ofta funkar riktigt bra även för universellt användande... Raka, stor, plana ytor med massor av förvaring är bra även på söndagsturen med familjen...

Jag anser att alla amerikanska båtar av den typ den jag själv valt är mycket mer anpassade till blandat fiske än t ex Ockelbo B16 AL som säkert är en bra båt på många sätt men lite för dåligt anpassad interiört för mitt fiske, men enklare att ha i hamn... andra kan tycka annorlunda...
        Det var många saker att tänka på men okej ska försöka specificera lite mera då.
        Fiskar mestadels i mindre sjöar, inge kustfiske alls än så länge och båten kommer jag ha på trailer i varmgarage mellan turerna.
        Båten är tänkt primärt för fiske där jag önskar bra och smart förvaring, kastdäck, och sjöegenskaper före fart antar jag. Fisksump inget måste men sett att det är det på väldigt många fiskeanpasade båtar, ipilot elmotor vill jag gärna ha, batterier ingen aning det som krävs

Precis som du skriver så tror jag nog de båtar jag kollat på med stora plana ytor och förvaring duger mycket bra till en tur med familjen också

Ungefär så har jag tänkt

Kommentera

Låter ungefär som jag använder och förvarar båten och då finns det inga bättre alternativ än en amerikansk alubåt enligt min mening.
          De är verkligen gjorda för fiske, har plats för flera batterier till elmotorn och massor av förvaring. Vilken du ska välja är en fråga om bla interiör, dvs layouten på inredningen och hur den passar dig och ditt fiske och kvaliteten i genomförandet av densamma och vilket renommé märket har, vilket lär påverka andrahandsvärdet.

Helst bör du kolla upp varje intressant modell och kolla om "möbleringen" passar dig. Min båt har ett ganska flackt v-skrov och djupare v-skrov går lite bekvämare i hög sjö (och kräver lite mer hk) men här är nog längd och vikt av större betydelse, min funkar allt som oftast väl i Ekoln, en stor fjärd i Mälaren.

Fiskar man i mindre sjöar så tycker inte jag att att man bör prioritera mjuk gång i kraftiga vågor utan andra egenskaper, "alla" funkar väl nog ändå 9 av 10 gånger... Blåser det riktigt mycket får man sänka farten lite eller stanna i läviken men det händer väldigt sällan...
          Senast ändrad av anteman; 2017-03-24, 22:52.

Kommentera

skall man lägga 200 000 på en båt är det ingen dum ide att åka runt lite och titta och klämma samt provköra och känna av lite olika båtar.....visst kan du
            få lite bra ideer här men här tycker vi ibland lite olika allihop om vad som skall prioriteras och prioriteras bort och vad som är bra och inte, så risken är att du kommer bli ännu snurrigare än vad du redan är även om du kan få lite uppslag att spinna vidare på.I slutänden bör det dock vara vad du och din familj tycker och känner som avgör vilken båt du spenderar dina surt förvärvade slantar på och inte vad du läst på ett forum där kanske inte alla är riktigt sanningsenliga hela tiden, eller i alla fall väldigt färgade....mitt bästa tips blir således att ta tid på dig och kolla upp lite olika båtar,kanske försöka följa med och provfiska nån eller några.....ofta blir tyvärr ett hastigt taget beslut efter uppgifter från bara andra vid båtköp något man i slutänden kanske inte trivs med och ångrar...
            Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Jag valde (olackad) alubåt för att slippa underhållet som kommer med en plastbåt då jag har båten i sjön året om. Skulle jag titta på trailerbåt är det inte lika självklart att jag skulle välja aluminium. Förmodligen skulle jag satsa på en Ranger eller Nitro i plast, eftersom plast är billigare än aluminium kan man lägga mer på utrustning istället.

Kommentera

Överväger man amerikanska lackade alubåtar bör man läsa skötselråd och garantivillkor noggrant.
                Se http://www.fiskesnack.com/forum/show...-ny-alumacraft

Kommentera

Ursprungligen postat av inteenaning Visa inlägg
                  Nu har jag länge gått i tankarna att köpa mig en bra fiskebåt, och länge surfat runt och sökt information vad jag kan tänkas vilja ha.
                  Tänkte ändå höra vad ni hade valt med dessa krav:

Vill ha en alu båt med 30-50hk motor, motorguide Xi5/minn kota i pilot front motor, och ekolod.
                  Och budgeten för detta kalas max 200.000, både nytt och begagnat kan vara intressant.

Så vad har ni för tips ?
                  Hej Henrik;

Både Buster och Silver tillverkar bra fiskebåtar i aluminium...
                  Som motorfabrikat rekommenderar jag Yamaha....

Säkert finns det många som fått större familj och vill sälja sina aluminiumbåtar nu i vår för att köpa en större, ruffad båt. ...

Den som söker den finner!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                  Old Firehand

Kommentera

Som andre er inne på er dette veldig avhengig av smak og behag. Elektronikk får du i praksis montert på det meste av båter, med litt kreativitet. Her er mine 2 cent, ikke overraskende er jeg litt enig og litt uenig med de andre.

Silver har i mine øyne rotet seg helt bort. I dag er deres båter ikke egnet for fiske i det hele tatt. Bare overdimmensjonerte konsoller som tar masse plass og diverse plastdetaljer som er i veien. Eldre Silver er en helt annen historie, de ble designet for noe annet enn å bare kjøre mellom brygge og badestrand. Colibri og Fox var fantastiske båter for sin størrelse. (Jeg har hatt en selv, derav mitt nick.) Men det høres ut som trådstarter ser etter fabrikkny båt og da er ikke Silver et seriøst alternativ lengre slik jeg ser det.

Buster har også begynt å rote seg litt bort. Skrogene har blitt mye bedre med tiden for både M og L som kanskje er de mest aktuelle størrelsene her, men interiøret begynner å bli litt "fancy" der også og prisene er hinsides. Dvs fancy for sol og bad, men upraktisk for fiske.

Linder er fine for mindre og mellomstore innsjøer, og har ikke rotet seg bort i designet (enda). De har dog en idiotisk list rundt akterspeilet som gir utfordringer for montering av ekkoloddgiver. Men det kan man komme rundt med litt kreativitet. Litt i samme klasse finner du Kimple (feks 460 explorer) og "storebror" av slike båter; Quintrex.

Alutroll har jeg ikke prøvd selv, bare sett på nett. Men kunne absolutt tenkt meg å sett litt nærmere på de og ikke minst prøvekjørt.

Ocklebo 16AL er en stridsvogn av en båt, og en jeg selv hadde vurdert i størrelsen. Men jeg utfordrer størrelsen og hadde brukt den på store innsjøer og i skjærgården, så om du trenger egenskapene i en slik båt er et mer åpent spørsmål? Ulempen med stridsvogn er høyere vekt og mer motstand i vannet, som igjen krever større og tyngre motor, større henger og til slutt mer penger både i innkjøp og bruk.

Forlater vi aluminium er jeg svak for Rocad 498. Den har jeg heller ikke prøvd, bare sett på messe. Ser ut som en morsom og bra kombinasjon av amerikansk sportsfiskebåt og (god) svensk båtbyggertradisjon.

Diverse amerikanske alternativer finnes det flere av, jeg er ikke veldig glad i de selv men det er det mange andre som er.

Verden ligger åpen for deg, kom deg vekk fra PCen og ut for å prøve båter.
                    Team Colibri

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 813 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka