Bygge av simpelt kastdäck! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bygge av simpelt kastdäck!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bygge av simpelt kastdäck!

Tjena, tänkte bygga kastdäck och jag tänkte va dum nog att skruva i båten med

Har tänkt sätta reglar mellan främre sittplatsen å mitten platsen! behöver ha det så lättvikt som möjligt då båten inte ska förlora planingsförmågan!
    Har gjort en liten ritning, trots kurser i ritningsläsning och i ritningsprogrammet solidworks så är den snuskigt kass ni får göra ert bästa.

Men det jag undrar över är om det jag ritat upp är bra eller för krångligt? kanske finns ett simplare eller justeringar för att få ner vikten lite mer!
    vad för material? hur grova reglar som behövs, tryckimpregnerat eller kanske måla med impregneringsfärg?
    Vilken sorts plywood och hur grov?
    hur gör jag luckorna på bästa sätt? tänkt sätta i såna plastlådor man hittar på ikea, ica, coop osv, simpelt och kmr gå att ta ur å i.
    Hur gör jag med stolsfäste? behövs det förstärkning? kanske en plåtbit på undersidan av plywooden med färdigborrade hål och sen fästa med bult å mutter?? jobbar på mekanisk verkstad så plåt kan ja!

Och allmänna tips bara! är värdelös på byggen osv tror inte jag slagit i en spik sen jag va 10 men tänkt försöka iafClick image for larger version

Name:	Båtritning.png
Views:	1
Size:	19,8 KB
ID:	1850631

Ursäktar i förväg för hur jag skriver :pp brukar bli rätt kladdigt

Kommentera

Tja!
      Två avgörande faktorer är hur långt du har mellan tofterna och vad du ska använda för skiva. Av bild två får jag uppfattningen att skivan ska ligg ovanpå tofterna, är det rätt?
      I min förra båt, en plastroddbåt, skruvade jag en regel i var toft och lade en 12 mm slitskyddsplywood på reglarna mellan tofterna. Häll utmärkt för mina 85-90kg. Har kvar skivan ute i stugan och skulle uppskatta att avståndet mellan tofterna var runt metern.
      I min nuvarande båt, en alumuniumburk, har jag valt en liknande lösning, men tvåtumsreglarna är inte skruvade i tofterna, utan står på ben på durken och hålls samman med en tvåtumxtvå på var sida i längsled. I den har jag skruvad ytterdelarna av skivan så att jag har en kvadratisk (eller kanske rektangulär) öppning i mitten där resten av skivan vilar på reglarna.
      I denna tråden hittar du bilder på det nya bygget, som har en formplyfa i upplösningstillstånd som provisorium, men som nu äntligen ska få slitskyddsplywood, det enligt mig heklt överlägsna materiealet för ett kastdäck. Min fungerar fotfarande som rådjursgrind och jag kollade faktiskt på den i går och det finns inte tillstymmelse till delaminering!
      Här är tråden:

Lycka till med bygget och tänk på att göra allt så lätt du någonsin kan!
      Skit fiske!
      Gösta

Kommentera

Borde man inte kunna bygga allt i Alu? U-Profil borde ju bara rätt lätt och tillräckligt starkt? Och sen aludurk på?
        Ingen fisk är chans för fisk.
        https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
        https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Aludurk blir dyr och ganska tung, hade den tanken också men "min" smed avrådde... Behövs förstärkningar under om man inte ska ha riktigt tjockt material.

Kommentera

Har aludurk och en laserskärare på jobbet så funderar faktiskt på å fråga chefen vad det skulle kosta mig att sno en bit skära plåten kan jag ju göra gratis efter arbetstid och då skära ut alla hål jag vill ha för t.ex luckor och skulle ändå vilja ha nån slags plywoodskiva under plåten såfall för att stabilisera upp den :Pp rätt mjuk aluplåt och ska det vara stabilt och inte svikta nånstans så lär jag antingen köra mkt reglar eller en plywoodskiva under. men som sagt kan nog lika gärna köpa en limmad plywoodskiva för 400kr som bör räcka. vet inte ens om ajg behåller båten hela sommarn så vill ju inte göra nåt för dyrt och tidskrävande arbete men lite finess skare va

Kommentera

Click image for larger version

Name:	Båtritning 2.png
Views:	1
Size:	16,7 KB
ID:	1783800Hehe kunde inte låta bli!! gjorde mig en till paintritning, tänkte om ajg gör en ram som jag bara hissar ner mellan mittentoften och främre så borde de ju gå utan att skruva i skiten? men vill ju inte att kastdäcket ska studsa upp och ner när jag kör på grusvägar osv? tror ni vikten räcker för att hålla ner skiten eller lär de limmas fast i botten? där jag skrivit luckor på ritningen så tänkte jag sätta i 2 plastlådor som sagt tidigare :Pp om jag gör hål i plywooden så att hålet är lite bredare så vilar ju lådorna perfekt på regeln... elr va tycks? hehe måste vart 27e lösningen jag tänkt på idag.. botten är ju inte platt över hela båten så får nog göra ramen så stor som det platta området? om jag inte vinklar reglarna kanske?

Men på det här sättet blir ju allt lite tyngre och båten är rätt känslig för tyngd, planar på 2 pers riktigt bra men tar ett tag om vi e 3 :pp är vi e knubbisar så planar den inte alls. tänkte om man tar översta delen av ramen blir det ju lättare? men då är vi ju tillbaka på att skruva i skrovet..

Hehe tror jag tänker alldeles för mkt
              Blev bättre ritning nu fan

Kommentera

Vill du göra det enkelt så skruva en regel på lagom höjd i båda tofterna. Lägg sedan på en 12 mm skiva. Räcker gott om du inte har mycket mer än metern emellan eller väger 100 kilo. Lättaste lösningen. Under ev stolfäste kan du limma en eller ett par spillbitar från plyfan. Ingen större risk att skivan hoppar bort så du kan ha den lös och lyfta på den för att nå utrymmet under. Borde eliminera behovet av lådor infällda, de försvagar bara konstruktionen...
                Skit fiske!
                Gösta

Kommentera

Mhhm blir nog nå sånt! Syrafasta skruvar och silikon lär man kanske ha?

Blir bygge nästa helg iaf läggee väl ut en bild efter

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                  18 svar
                  5 813 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Lärka