Spricka i relingen, laga hjälp? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spricka i relingen, laga hjälp?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spricka i relingen, laga hjälp?

Skulle behöva lite råd och tips o tricks att laga en c:a 6-7 cm spricka på relingen, spricka går jämns med relingen och syns från både insidan och utsidan. Det är en plasteka Örnvik 380.

Har googlat men blir bara förvirrad av alla matrial man kan använda och diverse "plastningar" man ska köpa.

Polyester vs epoxi?

Glasfiberspackel eller inte?

Gelcoat eller topcoat?

Plastic Padding?

Jag har inte ett behöv att det ska se nytt ut efter lagningen eftersom det är en gammal båt och det finns redan skönhetsfel på den.

Men skriv gärna hur jag ska gå till väga och vad för matrial man ska använda och gärna vad som är skillnaden att använda epoxi eller polyester osv. Tänk er att jag ni ska förklara för en 3 åring hehe

Tack på för hand

Kan det här till nån hjälp? https://www.edgesportfishing.se/foru...vera-plastbåt/

(Har inte läst allt i tråden, men verkar beröra ditt ämne.)

// kan också nämna att vi har likadan Örnvik 380 där i princip hela relingen spruckit. Vi tänkte plasta den men insåg (?) att endast det skulle inte duga då den va så jäkla trasig. Istället har vi delvis satt en trälist (läkt kanske det kallas) på utsidan och skruvat fast den i fribord och reling. Desssutom har vi förstärkt med plåtbeslag som vi skruvat i sida och reling (i samma vinkel som) plasten. Främst vid årtullar och i fören.
    Snyggt? Nix!
    Funkis? Ja!

Fast det finns folk som vägrar gå i den båten...
    Senast ändrad av jonasby; 2017-03-13, 10:39. Anledning: "Stavfel"

Kommentera

Kan du ordna en bild så blir det lättare.
      Polyester v.s epoxi: Epoxi binder bra till polyester men inte tvärt om. Börjar du laga med epoxi får du alltså använda det igen om du behöver göra om. Jag kan ha fel men jag tror att epoxi binder starkare än polyester.
      Glasfiberspackel: Jag har inte fått det att hålla men det kan vara skit bakom spackeln.
      Gelcoat eller topcoat? Inte topcoat om det är under vattenlinjen. Gelcoat funkar under vattenlinjen men är meckigt att handskas med om jag förstått det rätt. Har aldrig provat. Det är väl en del här på fs som kört biltemas tvåkomponentfärg tror jag.
      Pp. Som spackel isf.

1. Slipa rent runt sprickan på båtens utsida, 10cm runt hela. Slipa djupare nära sprickan och successivt tunnare längre ifrån så att plasten fasas.
      2. Tvätta med aceton.
      3. Blanda epoxi eller polyester och pensla på den råa plastytan. Lägg på glasfiberremsor som skall mättas med epoxi/polyester. För att få ut all luft lägger du ett lager fiber och lite epoxi/polyester, rolla järnet med aluminiumroller, därefter nästa lager på samma sätt. Glasfibern blir genomskinlig när den är mättad, ser den vit ut får du rolla mer.
      Det går åt rätt många lager för att få full tjocklek så förbered innan genom att klippa bitar i rätt storlek. Det är inte kul att göra det med epoxi på händerna samtidigt som man stressar för att materialet håller på att härda! Tänk på att det är fibern som ger styrkan, polyestern/epoxin är bara bindemedel. Dvs du vill ha mycket fiber och lite polyester/epoxi. Jobbigt och tidskrävande.
      4. Gör samma saker på båtens insida.
      5. Slipa rent och slätt.
      6. Måla.
      7. Fiska.
      Tänk på att glasfiber kliar som satan. De kläder du använder när du slipar skall du inte förvänta dig att de går att använda till något annat. Andningsskydd mot dammet. Om du plastar inomhus bör du även ha specialfilter som tar ångorna, ffa epoxi är jävligt allergiframkallande och skall hanteras med försiktighet. Nitrilhandskar är bra vid plastandet.
      Fundera också på om din båt är värd reparationen. Det springer lätt iväg i pris och då kan det ju vara värt att fundera på om man skall acceptera sin båt med skavanker och istället stoppa undan pengarna för att senare byta båt. Jag har haft flera båtar med varierande grader av sprickor. Ibland har jag lagat, ibland har jag struntat i det beroende på skadorna.
      Att helrenovera en gammal sliten plastbåt är dyrt, i synnerhet om man måste skaffa allt material.
      Lycka till!

Kommentera

Har du inga exceptionella skönhetskrav så plasta enligt ovan o måla med tvåkomponentsfärg. Gelcoat ska bara användas mot form för att den ska bli klibbfri . Topcoat är gelcoat tillsatt med talk och härdar igenom även i luft. Kan vara vettigt vid större reparationer, i ditt fall skulle jag använda tvåkomponentsfärg.
        Skit fiske!
        Gösta

Kommentera

Gör som dom beskriver ovanför men tänk på att det bör vara minst 10 grader varmt när du håller på

Kommentera

Om det är ok med skönhetsfel skulle jag först tagit vinkelslipen och lagt ett snitt i sprickan. Därefter sandpapprat området runtom och lagt ett en remsa glasfiber + polyester från båda håll. Skulle inte klippa till bitatna utan riva dem, då får du inga jobbiga kanter att jobba med. Är det en riktig bushbåt hade jag inte bemödat mig att måla över det heller.

Kommentera

Ursprungligen postat av jonasby Visa inlägg
              Kan det här till nån hjälp? https://www.edgesportfishing.se/foru...vera-plastbåt/

(Har inte läst allt i tråden, men verkar beröra ditt ämne.)

// kan också nämna att vi har likadan Örnvik 380 där i princip hela relingen spruckit. Vi tänkte plasta den men insåg (?) att endast det skulle inte duga då den va så jäkla trasig. Istället har vi delvis satt en trälist (läkt kanske det kallas) på utsidan och skruvat fast den i fribord och reling. Desssutom har vi förstärkt med plåtbeslag som vi skruvat i sida och reling (i samma vinkel som) plasten. Främst vid årtullar och i fören.
              Snyggt? Nix!
              Funkis? Ja!

Fast det finns folk som vägrar gå i den båten...
              Jag har också en örnvik 380 där ena relingen är spräckt, riktigt drygt när man får för sig att ro. Plåtbeslagen, har du satt dom på utsidan? Hade tänkt göra likadant.

Kommentera

Tack så hemskt mycket för alla svar, blev riktigt mycket klokare av det.
                Är det bara 2 komponents färg man kan måla med? Vad heter sådana? Finns det på biltema?

En till fråga, om jag vill bättra på kölen vad använder man då? Hur går man till väga?
                Det är inte mycket, det är en bit fram i kölen som det har "slipats" bort på grund utav alla skrap vid upp och ned tagning av båten på stranden t.ex. Själva glasfiberväv syns nu där så jag skulle vilja lägga på färg kanske lägga på mera förstärkning innan målning, ge mig gärna tips. Vad man använder och hur man gör?

Tack åter igen för alla svar

Kommentera

Slipa, tvätta, bygg upp med glasfiber om behov finns, annars spackla skavanker och repor med epoxyspackel, slipa, tvätta, måla. Jag satte en keelshield på min (sök på the punisher).
                  Senast ändrad av Flower; 2017-03-15, 10:55.

Kommentera

Om jag vill lägga på glasfiberremsa på kölen ska jag använda epoxispackel då eller polyester?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 824 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka