Lacka en Buster RS - tips mottages tacksamt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lacka en Buster RS - tips mottages tacksamt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lacka en Buster RS - tips mottages tacksamt

Hallå.

Vill lacka min Buster RS och behöver lite tips, har inte haft med aluminium att göra innan.
    Jag tänkte slipa ner ytan och spackla upp lite småbulor som finns idag.
    Det finns bottenfärg på båten idag, men ovan vattenlinjen är det ren aluminium.

Ska jag använda något speciellt spackel? Finns en massa teorier att läsa om, men om någon kunde bekräfta.
    Ska jag rengöra med något speciellt innan lack? Tänker på att det inte ska ärja bakom lacken.
    Tips på färger? (inte kulören) Kan rolla eller spruta.

Sen har jag läst att folk borrar ut nitarna och svetsar skroven på dem äldre Busterbåtarna, mina nitar är ganska ärjade på sina ställen och jag misstänker att det kommer visa sig mer när jag slipar ner färgen. Platta bakom och svetsa eller skär bort en större bit och fälla i?

Skulle säga att det Du avser göra är det sämsta och dummaste Du kan göra med en Buster eller vilken alu båt som helst, det är just det rena alut som är grejen och som skyddar båten med det gråaktiga oxidlagret om Du slipar bort det så tar Du bort skyddet och materialet angrips och Du har förkortat livslängden på Din båt med massor av år (läs årtionden).

Sök här på FS om detta då andra gjort samma tankevurpa som Dig förut och fått alla tips som behövs i de trådarna så läs på lär och tänk om och gör rätt.

Vad gäller nitarna så är det bara att svetsa dem när behov uppstår eller så kör alla i förebyggande och kan Du svetsa alu själv så är det ju bra annars lämna in till firma som kan blir enklast och bäst så.

Bottenfärgen bör Du ta bort men utan att skada oxidlagret och gärna ta reda på vilken typ av färg det är för med lite otur är det kopparbaserad färg och då har Du problem, det faktum att Du skriver att nitarna i botten ärgat tyder på kopparfärg och då blir det att fixa en del, men även detta finns det massor skrivet om här på forumet så bara sök och läs på.

Kommentera

Det med oxidlagret visste jag ju. Spolar bara av båten med högtryck ibland och drar över lite lätt med borsten när man kört i salt och skit.
      Trodde dock att man kunde lacka och på så sätt kapsla in aluminiumet likt oxidlagret... Jaja, då får det vara.

Meeeen bottenfärgen har jag faktiskt ingen koll på, och förra ägaren hittade knappt ratten i båten så där finns inget att hämta.
      Det finns flera dock lager har jag sett... Sen har jag sett att kölen också är ganska utsatt för ärjning på 2-3 ställen i aktern och lite i fören.
      Jag ska läsa trådarna och så återkommer jag här om jag inte får det klart för mig. Tack Rospigg

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
      18 svar
      5 817 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Lärka
      av Lärka