Kimple eller Quintrex?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kimple eller Quintrex??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Quintrex 390 är en underbar fiskeplattform och en av de absolut bästa båtarna i 4-meters klassen......Så länge det inte blåser.
    Men för mindre/skyddade vatten är den svårslagen.

    Om du däremot enbart ska använda elmotor är inte Q 390 det bästa valet. Den breda fören fångar mycket vind vilket gör att en elmotor får kämpa bra om man ska ta sig någonstans.

    Begreppet "lättdrivet skrov" är inte helt glasklart och används många gånger lite olika.
    Om vi tar en Q 390 som exempel: En båt som endast väger 101 kg men som ändå måste ha minst 20 hk för att komma iväg någorlunda.
    Är en sån båt lättdriven?
    Ja för att den når höga topphastigheter och behöver inte mycket kraft för att flytta på sig i sakta mak.
    Nej för den planar inte lätt utan behöver mycket hästar där bak.

    Ett planande skrov går oftast bra i låga farter upp till 2-2,5 knop med en liten motor.
    En liten varning dock för att en del planande båtar, ofta de med ett vasst V-skrov, blir slingriga i låg fart och behöver konstanta justeringar med styrningen.
    När farten däremot närmar sig ca 5 knop, lite olika beroende på båtmodell, börjar ett planande skrov bli väldigt tungdrivet. Man ser hur det liksom gräver ett hål i vattnet bakom båten och det blir höga svallvågor.
    Har man då enbart en liten motor får denna kämpa hårt och tar mycket soppa/ström.

    Om vi då tittar på ett icke planande skrov, hur blir det då?
    Se på t,ex roddbåtar, kanoter och segelbåtar. De glider igenom vattnet utan att det blir svallvågor. Botten på båten svänger upp i aktern vilket gör att skrovet "släpper" vattnet vilket i sin tur gör att man inte behöver stor motor. Ofta har ett sådant här skrov också en köl vilket gör båten kursstabil.
    Det här är vad jag skulle vilja kalla lättdrivna skrov.
    En sån här båt har alltid samma gångläge i vattnet. Men en sån här båt kommer heller aldrig upp i nån vidare hastighet, man brukar säga att toppfarten i knop motsvarar båtlängden i meter och skroven är ofta smalare och rundare vilket gör dem mindre sidostabila.

    Och för att ställa till det hela kan vi ta den helt nya modellen Micore 460 Fishing som ett exempel.
    Den här ska enligt utsago plana och gå i ca 15 knop med enbart en 8-hästare samtidigt som den är godkänd för max 40 eller om det var 50 hästar.
    En sån båt måste ju vara både lättdriven och lättplanande......

    Så för att försöka få ihop det här något virriga inlägget:
    Vill du ha en båt som förbrukar lite energi, titta på ett icke planande skrov.

    Vill du däremot ha en stabilare fiskeplattform som då också aldrig bör köras fortare än trollingfart med en liten motor, se på ett planande skrov.
    Vill du dessutom ha en båt som i framtiden eventuellt även kommer utrustas med större motor, ja då är ju svaret givet.

    Kommentera


    • #12
      vad gäller Micore 460 fishing verkar den bli både onödigt smal och onödigt lätt för den länden....inte konstigt om den blir förhållandevis lättdriven...
      Never let your memories be greater then your dreams...

      I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

      Kommentera


      • #13
        Håller med dig om Micoren.
        Däremot har jag inte sett den i verkligheten än. Det är inte bara den totala bredden som är intressant. Akterns bredd i vattenlinjen är egentligen mer intressant. Det finns många breda båtar på marknaden men som smalnar av betydligt mot aktern, vilket var vanligt på båtar förr och som även en del tillverkare fortfarande gör.
        Min Linder Arkip är ett tydligt exempel på det.
        Hade den varit lika bred i vattenlinjen ända bak hade den fått betydligt bättre bärighet och kanske även blivit mer lättplanad. Däremot hade kanske toppfarten gått ner en aning.
        Som vanligt är det kompromisser.....

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
          Quintrex 390 är en underbar fiskeplattform och en av de absolut bästa båtarna i 4-meters klassen......Så länge det inte blåser.
          Men för mindre/skyddade vatten är den svårslagen.

          Om du däremot enbart ska använda elmotor är inte Q 390 det bästa valet. Den breda fören fångar mycket vind vilket gör att en elmotor får kämpa bra om man ska ta sig någonstans.

          Begreppet "lättdrivet skrov" är inte helt glasklart och används många gånger lite olika.
          Om vi tar en Q 390 som exempel: En båt som endast väger 101 kg men som ändå måste ha minst 20 hk för att komma iväg någorlunda.
          Är en sån båt lättdriven?
          Ja för att den når höga topphastigheter och behöver inte mycket kraft för att flytta på sig i sakta mak.
          Nej för den planar inte lätt utan behöver mycket hästar där bak.

          Ett planande skrov går oftast bra i låga farter upp till 2-2,5 knop med en liten motor.
          En liten varning dock för att en del planande båtar, ofta de med ett vasst V-skrov, blir slingriga i låg fart och behöver konstanta justeringar med styrningen.
          När farten däremot närmar sig ca 5 knop, lite olika beroende på båtmodell, börjar ett planande skrov bli väldigt tungdrivet. Man ser hur det liksom gräver ett hål i vattnet bakom båten och det blir höga svallvågor.
          Har man då enbart en liten motor får denna kämpa hårt och tar mycket soppa/ström.

          Om vi då tittar på ett icke planande skrov, hur blir det då?
          Se på t,ex roddbåtar, kanoter och segelbåtar. De glider igenom vattnet utan att det blir svallvågor. Botten på båten svänger upp i aktern vilket gör att skrovet "släpper" vattnet vilket i sin tur gör att man inte behöver stor motor. Ofta har ett sådant här skrov också en köl vilket gör båten kursstabil.
          Det här är vad jag skulle vilja kalla lättdrivna skrov.
          En sån här båt har alltid samma gångläge i vattnet. Men en sån här båt kommer heller aldrig upp i nån vidare hastighet, man brukar säga att toppfarten i knop motsvarar båtlängden i meter och skroven är ofta smalare och rundare vilket gör dem mindre sidostabila.

          Och för att ställa till det hela kan vi ta den helt nya modellen Micore 460 Fishing som ett exempel.
          Den här ska enligt utsago plana och gå i ca 15 knop med enbart en 8-hästare samtidigt som den är godkänd för max 40 eller om det var 50 hästar.
          En sån båt måste ju vara både lättdriven och lättplanande......

          Så för att försöka få ihop det här något virriga inlägget:
          Vill du ha en båt som förbrukar lite energi, titta på ett icke planande skrov.

          Vill du däremot ha en stabilare fiskeplattform som då också aldrig bör köras fortare än trollingfart med en liten motor, se på ett planande skrov.
          Vill du dessutom ha en båt som i framtiden eventuellt även kommer utrustas med större motor, ja då är ju svaret givet.
          Suck, nu blev ju inte valet lättare direkt. Sen finns ju Linder Sportsman (400) med. Det finns det andra trådar om men någon som har erfarenhet om just detta med sidodrift och elmotor på denna?
          Det jag verkligen gillar, och jag antar att detta är viktigt för många, är att Quintrexen har ett stort utrymme mellan tofterna, något som varken Linder eller Kimple har på motsvarande modeller.
          Senast ändrad av majo72; 2017-03-05, 14:48.

          Kommentera


          • #15
            Jag fiskar från en 400 Sportsman och är helnöjd. Ingen räser med 44 lp Watersnake, trollingfart plus men inte så mycket mer. Men en i mitt tycke stadig och bra fiskeplattform. Kompromissen handlar, grovt förenklat, om stadga eller lättdrivenhet. Visst är den mer vindkänslig än en båt med tungt, smalt och djupt skrov. Men funkar utmärkt vid vj och trolling med min elsnurra. Och annars räcker min femtonhästare för snabba transporter...
            Skit fiske!
            Gösta

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av majo72 Visa inlägg
              Suck, nu blev ju inte valet lättare direkt. Sen finns ju Linder Sportsman (400) med. Det finns det andra trådar om men någon som har erfarenhet om just detta med sidodrift och elmotor på denna?
              Det jag verkligen gillar, och jag antar att detta är viktigt för många, är att Quintrexen har ett stort utrymme mellan tofterna, något som varken Linder eller Kimple har på motsvarande modeller.
              En Linder 400 är faktiskt mer känslig för vindens påverkan än en Q 390 när det gäller kurstabilitet och avdrift. Quintrexens svaga punkt är fören när du går emot eller snett emot vågorna.
              Annars anser jag att Quintrex 390 är en bättre båt avseende stabilitet och innerutrymmen. Det är en "stor" liten båt och jag tror egentligen att du skulle bli ganska nöjd med en sådan. Men räkna inte med några högre hastigheter med en elmotor. Ytterligare fördelar med en Q 390 är att det är enkelt att hänga på en elmotor bak eller fram. Köper du med kastdäcket fram kan man även få en batterihylla i fören med plats för två batterier. Bak finns det redan plats för upp till två batterier.

              Linder 400 är dock en mer lättdriven båt som inte kräver lika mycket hk på aktern, tyvärr är den ganska trång inuti.
              Bästa Lindern för enbart elmotor är 440 Fishing men den är ganska rank.

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
                En Linder 400 är faktiskt mer känslig för vindens påverkan än en Q 390 när det gäller kurstabilitet och avdrift. Quintrexens svaga punkt är fören när du går emot eller snett emot vågorna.
                Annars anser jag att Quintrex 390 är en bättre båt avseende stabilitet och innerutrymmen. Det är en "stor" liten båt och jag tror egentligen att du skulle bli ganska nöjd med en sådan. Men räkna inte med några högre hastigheter med en elmotor. Ytterligare fördelar med en Q 390 är att det är enkelt att hänga på en elmotor bak eller fram. Köper du med kastdäcket fram kan man även få en batterihylla i fören med plats för två batterier. Bak finns det redan plats för upp till två batterier.

                Linder 400 är dock en mer lättdriven båt som inte kräver lika mycket hk på aktern, tyvärr är den ganska trång inuti.
                Bästa Lindern för enbart elmotor är 440 Fishing men den är ganska rank.
                Så länge jag inte har någon bensinare kopplad på motorn så ska den främst trollas med i mindre insjöar. Lite måste det kanske få blåsa men jag har inga planer på att ge mig ut om det blåser mer än max 7 m/s. Är alltså inte ute efter farter långt över trollingfart. Motorn tänker jag ha aktermonterad.

                Kommentera


                • #18
                  Det blev en 390 Explorer med extra grabbräcken och batterifack fram! Till den köpte jag en Tiki BT-500 trailer.
                  Nu är det bara att invänta leverans :-)

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                  18 svar
                  5 764 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Lärka
                  av Lärka
                   
                  Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                  10 svar
                  14 796 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Classe69  
                  Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
                  694 svar
                  198 225 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg nybörjare-igen  
                  Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                  27 svar
                  14 124 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg Mudwater  
                  Startad av mickedykare, 2020-02-17, 21:34
                  16 svar
                  3 587 visningar
                  4 gillar
                  Senaste inlägg Dannii578  
                  Arbetar...
                  X