Kimple eller Quintrex?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kimple eller Quintrex??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Kimple eller Quintrex??

    Just när jag snöat in på Quintrex 390 så fick jag tips av en lokal distributör som saluför Kimples båtsortiment. De har en snarlik modell, Kimple 395 Fisherman, som verkar intressant.
    Samma prissegment som Quintrex, men mer utrustad från början.
    Se och jämför de båda:
    h**p://www.kimple.se/modeller/fisherman-395/

    h**p://www.quintrex.se/produkt-info/390-explorer/

    Nu blev jag lite villrådig. Quintrex finns det mycket info om på nätet, men inte Kimple så det är lite svårt att få någon bra avvägd analys här.
    Nån som har erfarenhet av Kimple t ex?

  • #2
    har du provat att söka på "kimple" här på forumet ?
    Finns en hel del skrivet i ämnet

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
      har du provat att söka på "kimple" här på forumet ?
      Finns en hel del skrivet i ämnet
      😊 Jo men jag var lite mer ute efter just jämförelsen mellan de två om möjligt!

      Kommentera


      • #4
        Det blir nog tyvärr en gissningslek, 395:an är väl så ny att få har prövat och få lär gå från den ena till den andra, de är alltför lika. Vi får hoppas nån har kommit lite längre än du och prövat båda... men sånt är inte lätt att få till. Kolla annars på bilder, skrovvinkel, detaljer, inredning, layout, skrovtjocklek m.m. har du tur finns de båda på någon båt- eller fiskemässa snart...

        Quintrex var populära för några år sedan och var väl nästan först med fiskeanpassade alubåtar i lite lägre prisklass men konkurrensen har ökat kraftigt sedan dess. Kimple har det sagts både vin och vatten om... tyvärr mest vatten från dem som inte prövat och ofta har de jämfört äpplen med päron...

        (Finns de som i princip dissar allt som inte är antingen glasfiber, svenskt, finskt eller har funnits i Sverige sen Tage Erlander... )


        Men vilken som bäst för dig, bäst byggd och mest hållbar törs jag inte svara på...
        Senast ändrad av anteman; 2017-02-21, 19:22.

        Kommentera


        • #5
          Ja det är ju så, det poppar alltid förr eller senare upp alternativ.
          Jag planerar att köra den med elmotor i dagsläget. Kommer mest att köra mindre sjöar och tjärnar så det räcker för mig just nu. Dock har jag läst runt lite att man rekommenderar minst 54lb motor. Köpte en Minn Kota Endura C2 40lb förra året. Det var innan jag bestämde mig för en egen båt. Är Quintrexen hyfsat lättdriven ändå? Den är ju ändå flatbottnad. Jag har kört min elmotor med en tung 5-meters plastbåt och det funkade, även om det gick rätt tungt. Kan man inte förvänta sig att en Q390 ska vara betydligt mer lättdriven med tanke på både vikt och skrovform?

          Kommentera


          • #6
            Är dålig på elmotorer men om det är till någon hjälp så gör min Quintrex 390 maximalt 2,5 knop med en frontmonterad Minnkota 55lb. Har i princip inte märkt någon skillnad beroende på hur tungt lastad den är. Min större 5 meters aluminiumbåt som är 6 ggr så tung med motor gör max 2 knop med samma elmotor.

            Batteriet orkar givetvis mycket längre när jag har elmotorn på quintrexen men jag gissar att du med lättdriven syftade på hastighet.

            Mitt omdöme om Quintrex 390 är att det är en fantastisk fiskeplattform. Fiskade 150+ dagar per år från den i 5 år. Kompletterade med en större båt bara för att quintrexen är direkt elak mot kroppen i högre vågor. Har dock fortfarande kvar den för att den är en fantastisk båt i mindre vatten. Till tjärnar och mindre sjöar rekommenderar jag den starkt. Beslutar du dig för att köpa Quintrex så välj kastdäck som tillval.

            Har som sagt väldigt många fiskedagar i en Quintrex 390 så fråga på bara om det är något du vill ha en objektiv bedömning av.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av majo72 Visa inlägg
              Ja det är ju så, det poppar alltid förr eller senare upp alternativ.
              Jag planerar att köra den med elmotor i dagsläget. Kommer mest att köra mindre sjöar och tjärnar så det räcker för mig just nu. Dock har jag läst runt lite att man rekommenderar minst 54lb motor. Köpte en Minn Kota Endura C2 40lb förra året. Det var innan jag bestämde mig för en egen båt. Är Quintrexen hyfsat lättdriven ändå? Den är ju ändå flatbottnad. Jag har kört min elmotor med en tung 5-meters plastbåt och det funkade, även om det gick rätt tungt. Kan man inte förvänta sig att en Q390 ska vara betydligt mer lättdriven med tanke på både vikt och skrovform?
              Svår fråga för mig som inte prövat båttyp, men jag tror att man måste skilja på lättdrivet och lättdrivet... En båt som är platt i aktern är nog lättdriven när den planar men när den glider fram i två knop så är det mycket våt yta och inget som skär, en smäcker älvbåt som är lätt att ro i strömmande vatten är sällan bred och platt i skrovet...

              Därför tror jag att en elmotor får det lite svårare än man vill tro, givet vikten med en platt båt som dessutom driftar i sidovinden, vilket även det måste kompenseras med snedstyrning, m a o mer energi går åt...
              Det som är bra för planing med moderat motor blir till nackdel i låg fart...

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                Svår fråga för mig som inte prövat båttyp, men jag tror att man måste skilja på lättdrivet och lättdrivet... En båt som är platt i aktern är nog lättdriven när den planar men när den glider fram i två knop så är det mycket våt yta och inget som skär, en smäcker älvbåt som är lätt att ro i strömmande vatten är sällan bred och platt i skrovet...

                Därför tror jag att en elmotor får det lite svårare än man vill tro, givet vikten med en platt båt som dessutom driftar i sidovinden, vilket även det måste kompenseras med snedstyrning, m a o mer energi går åt...
                Det som är bra för planing med moderat motor blir till nackdel i låg fart...
                Så du menar att om man främst skall framföra båten med elmotor så är det bättre med ett klassisk roddbåtsskrov? Det lät iallafall logiskt.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Lös läpp sänker skepp Visa inlägg
                  Är dålig på elmotorer men om det är till någon hjälp så gör min Quintrex 390 maximalt 2,5 knop med en frontmonterad Minnkota 55lb. Har i princip inte märkt någon skillnad beroende på hur tungt lastad den är. Min större 5 meters aluminiumbåt som är 6 ggr så tung med motor gör max 2 knop med samma elmotor.

                  Batteriet orkar givetvis mycket längre när jag har elmotorn på quintrexen men jag gissar att du med lättdriven syftade på hastighet.

                  Mitt omdöme om Quintrex 390 är att det är en fantastisk fiskeplattform. Fiskade 150+ dagar per år från den i 5 år. Kompletterade med en större båt bara för att quintrexen är direkt elak mot kroppen i högre vågor. Har dock fortfarande kvar den för att den är en fantastisk båt i mindre vatten. Till tjärnar och mindre sjöar rekommenderar jag den starkt. Beslutar du dig för att köpa Quintrex så välj kastdäck som tillval.

                  Har som sagt väldigt många fiskedagar i en Quintrex 390 så fråga på bara om det är något du vill ha en objektiv bedömning av.
                  Jag menar inte absolut fart när jag tänker lättdriven, snarare hur mycket ström som går åt vid exempelvis trollingfarter.
                  Ja, kastdäck vill jag gärna ha, men tror det får bli ett hemmabygge isåfall

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av majo72 Visa inlägg
                    Så du menar att om man främst skall framföra båten med elmotor så är det bättre med ett klassisk roddbåtsskrov? Det lät iallafall logiskt.
                    Ja, utan att ha prövat så tror jag att det förhåller på det viset, smalt, smäckert och köl gör sig bättre med elmotor...

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 763 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka
                     
                    Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                    10 svar
                    14 795 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
                    694 svar
                    198 225 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nybörjare-igen  
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    27 svar
                    14 124 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Mudwater  
                    Startad av mickedykare, 2020-02-17, 21:34
                    16 svar
                    3 587 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg Dannii578  
                    Arbetar...
                    X