Quintrex 390 är en underbar fiskeplattform och en av de absolut bästa båtarna i 4-meters klassen......Så länge det inte blåser.
Men för mindre/skyddade vatten är den svårslagen.
Om du däremot enbart ska använda elmotor är inte Q 390 det bästa valet. Den breda fören fångar mycket vind vilket gör att en elmotor får kämpa bra om man ska ta sig någonstans.
Begreppet "lättdrivet skrov" är inte helt glasklart och används många gånger lite olika.
Om vi tar en Q 390 som exempel: En båt som endast väger 101 kg men som ändå måste ha minst 20 hk för att komma iväg någorlunda.
Är en sån båt lättdriven?
Ja för att den når höga topphastigheter och behöver inte mycket kraft för att flytta på sig i sakta mak.
Nej för den planar inte lätt utan behöver mycket hästar där bak.
Ett planande skrov går oftast bra i låga farter upp till 2-2,5 knop med en liten motor.
En liten varning dock för att en del planande båtar, ofta de med ett vasst V-skrov, blir slingriga i låg fart och behöver konstanta justeringar med styrningen.
När farten däremot närmar sig ca 5 knop, lite olika beroende på båtmodell, börjar ett planande skrov bli väldigt tungdrivet. Man ser hur det liksom gräver ett hål i vattnet bakom båten och det blir höga svallvågor.
Har man då enbart en liten motor får denna kämpa hårt och tar mycket soppa/ström.
Om vi då tittar på ett icke planande skrov, hur blir det då?
Se på t,ex roddbåtar, kanoter och segelbåtar. De glider igenom vattnet utan att det blir svallvågor. Botten på båten svänger upp i aktern vilket gör att skrovet "släpper" vattnet vilket i sin tur gör att man inte behöver stor motor. Ofta har ett sådant här skrov också en köl vilket gör båten kursstabil.
Det här är vad jag skulle vilja kalla lättdrivna skrov.
En sån här båt har alltid samma gångläge i vattnet. Men en sån här båt kommer heller aldrig upp i nån vidare hastighet, man brukar säga att toppfarten i knop motsvarar båtlängden i meter och skroven är ofta smalare och rundare vilket gör dem mindre sidostabila.
Och för att ställa till det hela kan vi ta den helt nya modellen Micore 460 Fishing som ett exempel.
Den här ska enligt utsago plana och gå i ca 15 knop med enbart en 8-hästare samtidigt som den är godkänd för max 40 eller om det var 50 hästar.
En sån båt måste ju vara både lättdriven och lättplanande......
Så för att försöka få ihop det här något virriga inlägget:
Vill du ha en båt som förbrukar lite energi, titta på ett icke planande skrov.
Vill du däremot ha en stabilare fiskeplattform som då också aldrig bör köras fortare än trollingfart med en liten motor, se på ett planande skrov.
Vill du dessutom ha en båt som i framtiden eventuellt även kommer utrustas med större motor, ja då är ju svaret givet.
Men för mindre/skyddade vatten är den svårslagen.
Om du däremot enbart ska använda elmotor är inte Q 390 det bästa valet. Den breda fören fångar mycket vind vilket gör att en elmotor får kämpa bra om man ska ta sig någonstans.
Begreppet "lättdrivet skrov" är inte helt glasklart och används många gånger lite olika.
Om vi tar en Q 390 som exempel: En båt som endast väger 101 kg men som ändå måste ha minst 20 hk för att komma iväg någorlunda.
Är en sån båt lättdriven?
Ja för att den når höga topphastigheter och behöver inte mycket kraft för att flytta på sig i sakta mak.
Nej för den planar inte lätt utan behöver mycket hästar där bak.
Ett planande skrov går oftast bra i låga farter upp till 2-2,5 knop med en liten motor.
En liten varning dock för att en del planande båtar, ofta de med ett vasst V-skrov, blir slingriga i låg fart och behöver konstanta justeringar med styrningen.
När farten däremot närmar sig ca 5 knop, lite olika beroende på båtmodell, börjar ett planande skrov bli väldigt tungdrivet. Man ser hur det liksom gräver ett hål i vattnet bakom båten och det blir höga svallvågor.
Har man då enbart en liten motor får denna kämpa hårt och tar mycket soppa/ström.
Om vi då tittar på ett icke planande skrov, hur blir det då?
Se på t,ex roddbåtar, kanoter och segelbåtar. De glider igenom vattnet utan att det blir svallvågor. Botten på båten svänger upp i aktern vilket gör att skrovet "släpper" vattnet vilket i sin tur gör att man inte behöver stor motor. Ofta har ett sådant här skrov också en köl vilket gör båten kursstabil.
Det här är vad jag skulle vilja kalla lättdrivna skrov.
En sån här båt har alltid samma gångläge i vattnet. Men en sån här båt kommer heller aldrig upp i nån vidare hastighet, man brukar säga att toppfarten i knop motsvarar båtlängden i meter och skroven är ofta smalare och rundare vilket gör dem mindre sidostabila.
Och för att ställa till det hela kan vi ta den helt nya modellen Micore 460 Fishing som ett exempel.
Den här ska enligt utsago plana och gå i ca 15 knop med enbart en 8-hästare samtidigt som den är godkänd för max 40 eller om det var 50 hästar.
En sån båt måste ju vara både lättdriven och lättplanande......
Så för att försöka få ihop det här något virriga inlägget:
Vill du ha en båt som förbrukar lite energi, titta på ett icke planande skrov.
Vill du däremot ha en stabilare fiskeplattform som då också aldrig bör köras fortare än trollingfart med en liten motor, se på ett planande skrov.
Vill du dessutom ha en båt som i framtiden eventuellt även kommer utrustas med större motor, ja då är ju svaret givet.
Kommentera