Cross eller Arkip - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Cross eller Arkip

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
    Tre S (gammal sjöbjörn) här på forumet har gjort en mycket bra artikel i Fiskefeber nyligen om Linder Arkip.

Leta fram det numret för det är intressant läsning!

/ HenkeW
    Tjenare Henke!

Har du någon aning om vilket nummer det var och hur man får tag på det? Prenumererar nämligen på tidningen numer men var inte med i senaste numret.

Kommentera

Ursprungligen postat av CoN` Visa inlägg
      Tjenare Henke!

Har du någon aning om vilket nummer det var och hur man får tag på det? Prenumererar nämligen på tidningen numer men var inte med i senaste numret.
      Halloj
      Kan ha varit i höstas nån gång?
      Har för mig Fränstam snackade om sin Bassboat också sen var det nån som pratade om sin Aluma 1682 också..

Annars står det säkert att läsa en hel del om båten på Mickes Blogg, som f.ö är rolig att följa

/ HenkeW

Kommentera

Halloj
        Kan ha varit i höstas nån gång?
        Har för mig Fränstam snackade om sin Bassboat också sen var det nån som pratade om sin Aluma 1682 också..

Annars står det säkert att läsa en hel del om båten på Mickes Blogg, som f.ö är rolig att följa

/ HenkeW
        Tack för tipset, spanade in bloggen lite men hittade inget direkt test.

Tack ändå!

Kommentera

Nr 1/2017 finns testerna i.
          Båtarna som testas/beskrivs är min Linder Arkip, Tracker Pro Team 175, Riverfox 420, Alumacraft Classic 165 Tiller och Starweld 1682 Tiller. Dessutom Tobias Fränstams superba artikel om bassbåtar.

Att välja båt är minsann inte det enklaste men för att hålla oss till de två modeller TS undrar om:
          Tyvärr kan jag inte jämföra Cross med en Arkip. Jag har sett Yamarin Cross in action och de ser verkligen fina ut. Men jag har aldrig åkt/kört en själv och kan därför inte ge en rättvis uppfattning om modellen.
          Däremot har Yamarin alltid varit kända för sin höga kvalitet och sin fina sjögång.
          De Yamariner jag åkt i (glasfiber) har alla gått väldigt fint i vattnet och en båt som imponerade på mig var 46 Sc som trots sin litenhet upplevdes betydligt större i sjön.

Ett råd jag skulle vilja ge innan ett båtköp är att försöka tänka in sig själv, sin utrustning och sina önskade tillbehör i den aktuella "önskebåten".
          Vad ska förvaras i båten? Vart och hur?
          Vad ska monteras? Hur? Vart ska spöhållarna sitta? Hur kan en frontmonterad elmotor monteras? Hur enkelt är det att dra elkablage? Eventuella nätverkskablar? Extra batterier? Ekolod? Givare? Vad saknas? Vad kan jag eventuellt göra själv?

I mitt fall föll valet alltså på en Arkip.
          Det är en enkel båt att äga, utrusta och sköta. Dessutom är det en smidig båt i själva handhavandet (körning, trailning mm).
          Jag föredrar en båt som är skapligt stabil före utmärkta gångegenskaper i hög sjö. 95% av tiden fiskar jag. De övriga 5% som består av transport kan jag leva med att ibland behöva dra av på gasen. Vilket är sällan.
          Skiter du i komforten är det bara att stå på oavsett (nästan) väder.

Visst åker man tryggare, skönare och säkrare i en större båt.
          Och har du alltid båten i sjön kan det vara en bra idé att gå upp i storlek. Men har du båten på trailer ställer det genast lite större krav på ramper och dragbil.
          Med en mindre båt på trailer är man väldigt fri att fiska i stort sett vart man vill och kan välja sjö/plats efter väder och fiskar du mycket ensam underlättar det ju ordentligt med en mindre skuta.

Lycka till!

Kommentera

Kanon Micke!
            Hittade tidningen nu och reportagen är riktigt bra!
            Nummer 1 2017 är väl den senaste tror jag från Fiskefeber ?

Kommentera

Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
              Nr 1/2017 finns testerna i.
              Båtarna som testas/beskrivs är min Linder Arkip, Tracker Pro Team 175, Riverfox 420, Alumacraft Classic 165 Tiller och Starweld 1682 Tiller. Dessutom Tobias Fränstams superba artikel om bassbåtar..........

Lycka till!
              Kanon Micke!
              Hittade tidningen nu och reportagen är riktigt bra!
              Nummer 1 2017 är väl den senaste tror jag från Fiskefeber ?
              Stort tack båda två!

Nej det senaste numret är nummer 2, damp ner i brevlådan i måndags

Kommentera

Berätta gärna vad det blev och hur det blev!

Kommentera

Ursäkta min åsikt i ämnet
                  Cross har ju aluminiumskrov
                  Helt meningslöst ,vad är vitsen med att ha aluminiumskrov på en båt som är snarlik plastbåten
                  Skulle inte plastbåten hålla eller ?
                  Köp en Suvi 4650 istället , jätte fint skrov och den kostar knappt hälften eller köp 2 st
                  Suvi ägs av Yamarin

Kommentera

Ursprungligen postat av vanheden Visa inlägg
                    Ursäkta min åsikt i ämnet
                    Cross har ju aluminiumskrov
                    Helt meningslöst ,vad är vitsen med att ha aluminiumskrov på en båt som är snarlik plastbåten
                    Skulle inte plastbåten hålla eller ?
                    Köp en Suvi 4650 istället , jätte fint skrov och den kostar knappt hälften eller köp 2 st
                    Suvi ägs av Yamarin
                    Ja den har jag läst gott om. Säkert inget dumt tips om man kan leva med "bruksig" styrpulpetare i glasfiber med visst fisketycke, i alla fall sas det så när den testades http://www.livetombord.se/artiklar/e...styrpulpetare/

Billig var den med, i alla fall då. Ryktet gör gällande att Suvi växte så bra på den finska marknaden att Yamarin inte stillasittande kunde åse detta utan köpte upp dem... (ja nu ser jag när jag åter läser testen var ryktet kom ifrån!)
                    Senast ändrad av anteman; 2017-02-23, 18:39.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                      Ja den har jag läst gott om. Säkert inget dumt tips om man kan leva med "bruksig" styrpulpetare i glasfiber med visst fisketycke, i alla fall sas det så när den testades http://www.livetombord.se/artiklar/e...styrpulpetare/

Billig var den med, i alla fall då. Ryktet gör gällande att Suvi växte så bra på den finska marknaden att Yamarin inte stillasittande kunde åse detta utan köpte upp dem... (ja nu ser jag när jag åter läser testen var ryktet kom ifrån!)
                      Har själv sneglat på Suvi ibland. Jag gillar enkelheten hos dem och generellt vill jag inte ha en massa lull-lull på en båt. För mig är båten ett redskap och inget för at timpa på grannen. Ska man impa så är väl inte Suvi förstavalet.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 818 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka