Klätt kastdäck ute över sommaren - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Klätt kastdäck ute över sommaren

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Klätt kastdäck ute över sommaren

Tänkte kolla om någon vet hur bra det funkar att ha en båt med kastdäck klätt i matta ligga utomhus under säsongen (april-oktbober)? Ska köpa båt och den kommer ligga i småbåtshamn då jag inte har möjlighet till smidig förvaring av den på trailern. Hur snabbt torkar det? Kan det börja mögla? Ska man välja en båt som inte har klätt kastdäck/inredning?

Vad är det under mattan ?

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
      Vad är det under mattan ?
      Tänker i allmänhet inför val av båt så det kan nog vara både plast och aluminium.

Kommentera

Ursprungligen postat av LobL Visa inlägg
        Tänkte kolla om någon vet hur bra det funkar att ha en båt med kastdäck klätt i matta ligga utomhus under säsongen (april-oktbober)? Ska köpa båt och den kommer ligga i småbåtshamn då jag inte har möjlighet till smidig förvaring av den på trailern. Hur snabbt torkar det? Kan det börja mögla? Ska man välja en båt som inte har klätt kastdäck/inredning?

Hej Joakim;

Jag köpte en väderbeständig matta från en marinhandlare i USA och limmade sedan fast mattan invändigt på kastdäcken i aktern och fören för att göra ytorna halksäkra. Du ser mattan i fören på bilden här..http://www.trumman.com/fisketips/galleri_17.htm .. Mattan var inte så dyr, men frakten plus tull och moms (som länsade min plånbok) gick på drygt USD1.000...
        Några av fiskekompisarna köpte en grön balkongmatta som hette Casco Gräs till en bråkdel av mitt pris...

Man lär så länge man lever!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
        Old Firehand

Kommentera

När jag kollade efter ny båt till fisket blev det båt utan matta/trä av den enkla anledningen att min båt står ute året runt. Funkar säkert bra med matta också, men man får nog se till att ha ett bra hamnkapell om man inte vill tvätta mattan fri från måsskit och annan skräp.

Kommentera

Det är nog rätt ofta plywood under mattan. Känns inte helt hundra att ha ute i ur och skur men det funkar kanske. Jag hade definitivt skaffat ett kapell om jag hade haft en dyr båt med matta.

Kommentera

Beror lite på vad det är för matta.
              Hade en Quintrex för några år sen som alltid stod ute. Förvisso inte i hamn och utsatt för måsskit utan hemma i trädgården på trailer.
              Den mattan klarade sig bra. Fick några fula fläckar och tallbarr hade en förmåga att bita sig fast men det funkade ändå skapligt. Värst var det när det blev minusgrader på hösten. Då torkar aldrig mattorna och is biter sig verkligen fast i dem. Det hände även flera gånger att luckorna frös fast p.g.a fukten i mattan.

På en annan båt (ombyggd plastbåt) valde jag en annan typ av matta som enligt försäljaren skulle vara det bästa. Det var en filtmatta men med ett tygliknande underlag.
              Det gick 4 veckor, förvisso väldigt regniga veckor.
              Mattan inte bara möglade, det började till och med växa mossa i båten!

Så det beror väldigt mycket på vad för slags matta det är men man får alltid räkna med lite mer "underhåll" med klädd inredning.

Kommentera

Jag hade en tidigare Alumacraft ute vid båtbryggan en halv säsong första året. Även om den hade en slags marinplywood och en anpassad matta för ändamålet så drog jag alltid över transportkapellet (med böjda plaströr under för avrinning) Jag hade dessutom grejer kvar i båten, regnbyxa, toapapper, handdukar, småverktyg m.m. och sånt ville jag skydda från väta/rost.

En väderexponerad plywooddurk (?) i t ex en Busterbåt håller vanligen många år men måste sedan bytas ut. Detsamma gäller nog i än högre grad (fart) om plywooden är klädd men en matta som binder fukten längre.

Kommentera

Sommardäck får man ha april till november

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                  18 svar
                  5 824 visningar
                  0 gillar