Crescent 380 för 2 vuxna karlar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Crescent 380 för 2 vuxna karlar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Crescent 380 för 2 vuxna karlar?

Hej
    Är på g att kanske köpa en roddbåt till sommaren. Det ska inte vara någon värsting utan bara ett båt som är stabil nog att stå i och använda för att kunna fiska. Max 2 personer är tanken att vara i båten. Den ska även fungera bra att fiska i ensam.

Har hittat en Crescent 380. Vad tror ni om den? Blir 380 cm för lite?
    Vuxen : Över hundra pannor.
    http://www.srfoto.se

Ursprungligen postat av Cobbdog Visa inlägg
    Hej
    Är på g att kanske köpa en roddbåt till sommaren. Det ska inte vara någon värsting utan bara ett båt som är stabil nog att stå i och använda för att kunna fiska. Max 2 personer är tanken att vara i båten. Den ska även fungera bra att fiska i ensam.

Hej Sami;

Crescent 380 passar bäst i mindre insjöar. Ska du fiska i Vänern eller Vättern bör du satsa på en större och sjösäkrare båt som exempelvis Crescent 500...

Go for the Big Ones!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
    Old Firehand

Kommentera

I mitt tycke är den för liten och trång för två fullvuxna karlar + fiskeutrustning .
      Går bra till en vuxen och ett barn men inte mer utan att det blir trångt och besvärligt .
      Ska ni bara ro drag kanske det går bra men det blir trångt med två fullstora kastare på liten yta .
      Spiggpimplare

Kommentera

Kan egentligen inte uttala mig om den båten men inga problem att fiska med två vuxna i min Sportsman 400 och två dec bör inte göra så stor skillnad...
        Skit fiske!
        Gösta

Kommentera

Längden har ingen betydelse(va, skrev jag verkligen så ? ), det är skrovformen som avgör. Ett runt deplacementskrov av roddbåtstyp är rankt som sjutton vid stillastående och således inte optimal för spinnfiske stående. Ett planande flatbottnat skrov däremot funkar acceptabelt även i mindre storlekar, hade en Linder 355 Sportsman tidigare som funkade bra för sin storlek, två man kunde fiska stående utan problem så länge vågorna inte gick alltför höga.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
            Kan egentligen inte uttala mig om den båten men inga problem att fiska med två vuxna i min Sportsman 400 och två dec bör inte göra så stor skillnad...
            Skit fiske!
            Gösta
            Det gör stor skillnad med en decimeter extra i bredd samt några i längd när man är inne på små båtar .
            Har en Terhi 385 som "stugbåt" , den är liten men jämfört med kusinens Terhi 345 är den jättestor inuti .
            Allting går om man vill men i mitt tycke är det värt de extra pengarna att köpa en båt som är 4-4,5 m istället .
            Spiggpimplare

Kommentera

Ursprungligen postat av Cobbdog Visa inlägg
              Hej

Vad har ni för budget och vad för vatten fiskar ni i?
              Scandica 410 finns för 12900:- ny, ingen värsting, men bra pris för en helt ny båt. Annars finns en ryds västkust för 8000:- i västerås.
              Båda är riktigt stabila och fungerar i mellanstora sjöar.

Det fungerar att fiska 2 vuxna i en 380, Vi har varit 3 personer i en oskwig 330, men då blir det trångt på längden.
              Vi hade tidigare en ryds västkust och det är en ganska trevlig båt för insjöar, planar inte jättelätt om du tänkt köra med motor, men stabil och mycket plats = skönt när du får en stor gädda och inte behöver trängas så mycket för att få upp den

Kommentera

Hej,

Du säger roddbåt men jag vet inte om du faktisk tänker ro eller köra med motor? En crescent 380 kommer bete sig lite som en prom med 2 st karlar i, och därför också bli svår att ro, är jag ganska säker på.

Min erfarenhet av små båtar och användningsområdet du beskriver säger mig att du bör välja en båt minst runt 4,10-4,3 meter beroende på skrovform och bredd när vi talar om typiska svenska glasfiberbåtar. Gärna över 1,6 m bredd och inte de lägsta friborden om du främst tänker använda motor. Du kommer antagligen undan med 15 hk motor på dessa båtar om du inte väljer ett deplacerande skrov, då räcker det antagligen med 5-6 hk.

Kort och smal båt med låga fribord och kort rigg brukar upplevas väldigt liten väldigt fort.

Begagnatmarknaden är stor i detta segment.

Lycka till!

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
                  Längden har ingen betydelse(va, skrev jag verkligen så ? ), det är skrovformen som avgör. Ett runt deplacementskrov av roddbåtstyp är rankt som sjutton vid stillastående och således inte optimal för spinnfiske stående. Ett planande flatbottnat skrov däremot funkar acceptabelt även i mindre storlekar, hade en Linder 355 Sportsman tidigare som funkade bra för sin storlek, två man kunde fiska stående utan problem så länge vågorna inte gick alltför höga.
                  Hej Jester Burk II;

I det här fallet har vi lite skilda uppfattningar! Ett runt deplacementskrov av roddbåtstyp kan som den här 17-fots norska Askeladden, "Askevikingen" ..http://www.trumman.com/fisketips/galleri_36.htm vara helt otroligt sidostabil i jämförelse med många flatbottnade, planande skrov.. "Roddbåtsformen" och den under hela båten längsgående ca 20 cm djupa kölen medförde att Askevikingen var otroligt sjösäker... Båten köpte jag år 1965 hos Askvik og Sönner A/S i Trondheim. Båten har varit med vid fiske med 3-4 fiskande personer ombord utefter Finmarks kust i Norge samt i Sverige från Pukaviken i söder till Hornavan i norr....

Katamaraner och trimaraner är också sidostabilare och sjösäkrare än "planande flatbottnade skrov"...
                  En bild på en av mina första katamaraner ser du här..http://www.trumman.com/fisketips/galleri_34.htm ..
                  En solnedgångsbild på en av mina första trimaraner ser du här..http://www.trumman.com/fisketips/galleri_37.htm ...

Nothing is forever!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                  Old Firehand

Kommentera

Med instabila roddbåtsskrov menar jag båtar av den här typen: http://www.suvi-boats.com/imagevault...60_SVM_xx3.jpg . Att det även finns stabila deplacementbåtar är självklart, men de är nog inte 3,80m långa som tråden från början handlade om. Förresten så är väl trimaraner och framför allt katamaraner relativt flatbottnade ? Iaf mellan pontonerna http://www.suomi-veneet.fi/thumb.php...&new_h=300&f=0

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 813 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka