Tips på båt för ~100' - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på båt för ~100'

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips på båt för ~100'

Är på jakt efter båt inför våren, första båten, och skulle gärna ta emot lite tips på vad som kan vara lämpligt att välja. Båten kommer ligga i hamn april-november och huvudsakligen användas för fiske. Funkar den för turer och vattenskidor är det plus men fisket är prio ett. Har tittat på t.ex. HR 460 Fishing, Buster M och Buster L och dessa verkar gå att få ganska bra exemplar för kring 100'. Har även tittat på t.ex. Linder 445 Catch men den är för dyr ny men begagnad kan man säkert hitta någon kring 100'. Bonus om det finns kastdäck och om det är lätt att montera ekolodsgivare och elmotor.

Vad tror ni? Någon bra båt som jag har missat? Köper mer än gärna begagnat för att slippa den initiala värdeminskningen även om den är väldigt snäll på båtar.

Jag har själv en HR 460 Fishing och är väldigt nöjd med båten, finns inget med själva båten som egentligen går att klaga på. Används både på havet (västkusten) och i insjöar. Stabil, lättrailad och mycket båt för pengarna. Du kan göra den till en fiskemaskin genom att köpa till kastdäck etc..

Skulle ge det tråkiga svaret, det går inte att hitta en båt som är perfekt för allt, är alltid en kompromiss och man får försöka hitta bästa möjliga som täcker sina största behov som i ditt fall verkar vara fiske. Hade jag köpt en ny båt nu så skulle jag försökt hitta en båt med mer mittpulpet än vad HR 460 har då ytan bak till blir något liten som kastplatå om man är två eller fler i båten. Men som sagt jag fiskar även i havet och behövde en stabil båt för dessa turer. Hade jag enbart fiskat i insjö hade jag valt en rorkult båt, Quintrex 390 explorer/435 eller en Alumacraft V16.

Är ditt primära syfte med båten fiske och kanske ha med en kompis eller två. Tänk förvaring och fiskeyta. Värdelöst att stå med prylar upp till knäna samtidigt som man stressar med en stor fisk på kroken.. Händer ju att man tar med en extra beteslåda och några spön

Kommentera

Ryds 478 GTI är trevliga och välgjorda, och ligger beg. inom din budget.

Kommentera

Hej
        Om du inte har tid/ork och slänga i länspump är ett förslag

Annars så har du den större modellen

Självklart största möjliga motor och så lite till :-D

Kommentera

Hej,

har en HR510 som jag är väldigt nöjd med. Funkar att fiska med på ett bra sätt pga mittpulpeten och det går bra att stå på "sitsen" fram när man spinnfiskar. Klara även mycket sjö och är självlänsande. Skulle definitivt satsa på någon som är självlänsande om du ska ha den i så länge... :-)

Lycka till!
          /Martin

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
          18 svar
          5 824 visningar
          0 gillar