Förslag på båt mottages! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Förslag på båt mottages!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jester Burk II, vad vandaler anbelangar, så peppar, peppar, så har min hamn varit relativt förskonad. Jag blev av med ett drev på en Honda på förra motorn, men efter att ha monterat drevlås så känner jag mig tryggare, kanske en falsk trygghet-vad vet jag. Servering, låsta bryggor, mycket folk sommartid håller förhoppningsvis klåfingriga personer borta
    . Vad gäller ditt påstående om egenskaper, så är det väl som så att den båt jag ska ha ska inte förutsätta att man ska ha in den under tak mellan tillfällena jag använder den. Jag vill kunna åka bort 14 dagar på semester och inte oroa mig för att 50 mm regn hamnar i kölsvinet. Pss som en bil säkerligen mår bäst av att stå under tak, så förutsätts inte att den ska stå under tak för att den inte ska läcka in osv. Ser du skillnaden?
    Kikade lite snabbt på Blocket på Silver-båtar. Är de billigare än Yamarin/Buster? Om de är billigare, är de det för att de är "billigare"?Jag la bara 5-10 minuter, så jag ska inte påstå att min iakttagelse är korrekt

Kommentera

Man behöver väl inte förvara båten under tak för det, tex själv har jag min på gården under bar himmel, och med dyvikorna öppna och fören höjd så rinner allt regnvatten ut(utom när jag glömt dyvikorna på och det har regnat in några hundra liter vatten). Men om självläns är en prioritet så köper du givetvis en båt som har den egenskapen.

Kommentera

jag tycker man skall kunna förutsätta att en båt tål vatten både underifrån och ovanifrån om inget annat skrivs ut klart och tytdligt...
        ett kapell sitter dock aldrig i vägen när båten ligger vid brygga...
        Senast ändrad av byggarn; 2017-01-15, 17:41.
        Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Det här var en intressant tråd.....
          Din Yamarin är en av de bästa båtarna i världen (inom det storlekssegmentet) med hög kvalitet och ett väldigt bra skrov.
          Men det är inte en optimal fiskebåt.....

Den är ganska trång inuti med den fasta aktersoffan, har lite för höga fribord och inlinern försvårar montering av extrautrustning, elmotorer, kabeldragning mm.
          Den saknar helt enkelt "fishability" som amerikanarna säger.

Självläns/regnläns är jäkligt skönt att ha på en båt som ligger vid brygga men det är inte bara fördelar. För att det ska fungera måste durken befinna sig över vattennivån och vill man ha någorlunda höga fribord blir båten väldigt hög över vattenytan. Detta resulterar i en båt som tar mycket vind, något som inte är önskvärt vid t.ex vertikalfisket som du själv utövar.
          Många gånger är det faktiskt så att en mindre/lägre båt driftar betydligt mindre trots sin lättare vikt än en stor båt.
          Bästa lösningen för dig är kanske att även skaffa en mindre båt, mer inriktad för bara fiske?

Men vill du bara ha en båt och med någorlunda samma egenskaper som den du har är ju Yamarins Cross-serie nästan givna. Det är fruktansvärt fina båtar.
          Silver och Buster är också tänkbara. Vill du ha en mer råare båt är Anytec och Ockelbo B18 AL kandidater.

Vill du ha en mer fiskeinriktad båt men som saknar den amerikanska "lull-lull" inredningen är Rocad 498, Larson FX eller Mako tänkbara.
          Själv tycker jag det är riktigt kul att fler och fler märken hittar till Sverige och inte bara alu-båtar.
          I USA finns det ju som exempel en mängd olika märken som passar ypperligt för vårt fiske. Vill man inte ha en aluminiumbåt med klädd inredning finns det ju även en mängd olika glasfiberbåtar.
          Den här: http://www.backtroller.com/ kanske är nåt för dig som vertikalfiskar?

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
            jag tycker man skall kunna förutsätta att en båt tål vatten både underifrån och ovanifrån om inget annat skrivs ut klart och tytdligt...
            ett kapell sitter dock aldrig i vägen när båten ligger vid brygga...
            Man kanske kunde göra ett test där man fyller en alu- och plastbåt med vatten och låter dem stå under bar himmel över vintern för att se vilken som håller bäst ?

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
              Man kanske kunde göra ett test där man fyller en alu- och plastbåt med vatten och låter dem stå under bar himmel över vintern för att se vilken som håller bäst ?
              Jag har nästan gjort ett sånt test, fast det var inte meningen.......

Glasfiberbåt med vatten stående kvar i dubbelbotten = Durken sprack.

Kommentera

Nu börjar det bli lite off-topic...frysprover på vattenfyllda båtar var nog inte det jag ville ha råd om. F.ö så ska väl knappast något frysa sönder så länge som vatten inte står i utrymmen där det inte kan expandera då det fryser...Annars finns nog inte mycket som skulle klara en vinter, båt som pulka som ligger utomhus...
                Tre S, jag tror du precis fångat "problemet" med min båt. Den är hög i friborden. Det gör den inte exemplarisk att fiska ifrån. Men samtidigt känns det tryggare med höga fribord. Allt blir en kompromiss...
                Ni märker hur ambivalent jag är...

Kommentera

Ja min har lägre fribord men inte oroande låga...och flytväst på. Aldrig har jag eller annan, vuxen som barn fallit överbord för det, har aldrig hört talas eller läst om det heller, men visst, allt kan hända..

Kommentera

Jag förstår så väl hur du menar.
                    Jag trollade mestadels förr, då var det en fördel med högre fribord att luta sig emot när det gungade i vågorna. Även transportsträckorna blev ju självklart tryggare.
                    Men allt eftersom vertikalfisket, prickskyttet och spinnfisket tog allt större del av fisketurerna förändrades också båtbehovet.
                    Nu vill jag inte ha alltför höga fribord istället. Vill kunna sitta med spöt behagligt över relingen eller kunna stå och jerka med spötoppen nedåt.

Det var därför jag föreslog att skaffa två båtar.
                    Gjorde så själv och till slut insåg jag att jag personligen får ut mer av det smidigare fisket och den smidigare hanteringen med en mindre båt, i dag i form av en Linder Arkip.

Men se över båtmarknaden noga och försök att noga tänka efter vad du verkligen behöver. Och titta gärna på amerikanska båtar också.
                    De har i regel utmärkta förvaringsmöjligheter, lite lägre fribord och bra möjligheter till extrautrustning. Dessutom brukar amerikanska skrov gå ganska bra i vattnet samtidigt som de i regel är ganska stabila stillaliggande. Om du tittar på både aluminium och glasfiber blir utbudet enormt men tyvärr har inte alla märken svenska återförsäljare.

När det gäller de nordiska båtmärkena håller jag Finland som favorit när det gäller att bygga båtar. Jäklar om Yamarin kunde göra en seriös fiskeplattform av deras 5 meters skrov. Eller Cross-seriens 4,9 meters skrov.....

Nu drar även båmässorna igång snart och jag vet inte vart du bor men det kan vara riktigt trevligt att gå runt och kika lite. Att syna en båt i verkligheten brukar ge mer än att stirra på Blockets annonser.

Kommentera

Hej!
                      Tänkte bara tipsa om C-Ride 17 Center-console. http://c-ride.se
                      Den anpassas efter dina önskemål, och är naturligtvis självlänsande. Robust och helsvetsad, utan nitar, trä etc.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 824 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka