Köpråd / Erfarenheter av Oskwig 370 med elmotor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpråd / Erfarenheter av Oskwig 370 med elmotor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Låter som bra plan, skönt med bra kontakter som kan hjälpa till �� Isarna ligger nog till slutet av april här där jag bor så jag har lite tid på mig. Först måste jag bestämma vilken båt jag ska köpa

Det blir roligt att följa ditt projekt, lycka till!

Kommentera

Jag "tillverkade" ett demonterbart räcke (man kan skruva isär och får då 4 fyrkantsrör) i alu som jag satte på takräcket som satt på railsen (med 4 skruvar och vingmuttrar, tar 3-5 min). Funkar utan problem i 100-110km/h i vart fall.

Gjorde det då pass brett att det finns god yta att lägga upp båten på räcket från sidan, knuffa framåt, uppåt och vrida runt båten i färdriktningen.

Har fortfarande grejorna kvar men tyvärr (?) har jag en större båt så mina äventyr i främmande vatten (som jag tänkte det) blir aldrig av...
      Senast ändrad av anteman; 2017-01-25, 23:40.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
        Jag "tillverkade" ett demonterbart räcke (man kan skruva isär och får då 4 fyrkantsrör) i alu som jag satte på takräcket som satt på railsen (med 4 skruvar och vingmuttrar, tar 3-5 min). Funkar utan problem i 100-110km/h i vart fall.

Gjorde det då pass brett att det finns god yta att lägga upp båten på räcket från sidan, knuffa framåt, uppåt och vrida runt båten i färdriktningen.

Har fortfarande grejorna kvar men tyvärr (?) har jag en större båt så mina äventyr i främmande vatten (som jag tänkte det) blir aldrig av...
        Hade varit intressant med en bild eller skiss på det!
        Ingen fisk är chans för fisk.
        https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
        https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
          Hade varit intressant med en bild eller skiss på det!
          Kanske kan ta nån bild vid tillfälle... vet inte hur man skissar på datorn...fyrkantsrör 25x25 sammafogade ungefär som ett "dubbelt H" (alltså två liggande streck) med 4 Sapa Tube joint (dolt förband som kan lösgöras)
          Det "liggande strecken" är de två tvärprofiler som vilar på takräckets balkar. I Profilerna/balkarna borrade jag matchande hål för 4 skruvar med vingmutter.
          Sitter stumt med rostfritt förband. På med takräcket på bilens rails, lägg båträcket på takräcket, skruva fast, spänn fast båten i båträcket.

Båten vilar alltså på dessa två tvärprofiler som ligger på takräcket. De profiler som ligger i bilens längdriktning (något smalare än bilens bredd) är bara till för att få upp båten.

Kommentera

Kanske kan ta nån bild vid tillfälle... vet inte hur man skissar på datorn...fyrkantsrör 25x25 sammafogade ungefär som ett "dubbelt H" (alltså två liggande streck) med 4 Sapa Tube joint (dolt förband som kan lösgöras)
            Det "liggande strecken" är de två tvärprofiler som vilar på takräckets balkar. I Profilerna/balkarna borrade jag matchande hål för 4 skruvar med vingmutter.
            Sitter stumt med rostfritt förband. På med takräcket på bilens rails, lägg båträcket på takräcket, skruva fast, spänn fast båten i båträcket.

Båten vilar alltså på dessa två tvärprofiler som ligger på takräcket. De profiler som ligger i bilens längdriktning (något smalare än bilens bredd) är bara till för att få upp båten.

Ok. Så du sköt på båten bakåfrån så?
            Att den bakre tvärliggande balken var utanför bilen så man kunde luta båten mot den och sedan bara putta upp allt?

Kommentera

Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
              Ok. Så du sköt på båten bakåfrån så?
              Att den bakre tvärliggande balken var utanför bilen så man kunde luta båten mot den och sedan bara putta upp allt?
              Nej, ville inte ha en tvärbalk så långt bak pga brytkrafter vid lastning då, så de enda tvärliggande balkar (2) jag har ligger längs (på) takräcket. Lägger båtens för (uppochner) på den längsgående balken (alltså från bilens långsida) knuffar upp och vrider båtens för i färdens riktning. Klart det skrapar lite men det är ju en bruksbåt i aluminium...

Kommentera

Nej, ville inte ha en tvärbalk så långt bak pga brytkrafter vid lastning då, så de enda tvärliggande balkar (2) jag har ligger längs (på) takräcket. Lägger båtens för (uppochner) på den längsgående balken (alltså från bilens långsida) knuffar upp och vrider båtens för i färdens riktning. Klart det skrapar lite men det är ju en bruksbåt i aluminium...

Ok.

Ungefär som man ska lasta kanoter på tak och så.
                Min tanke där de går bak långt är ju även opraktiskt om man ska öppna bakluckan

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                18 svar
                5 813 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Lärka