Köpråd / Erfarenheter av Oskwig 370 med elmotor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpråd / Erfarenheter av Oskwig 370 med elmotor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Köpråd / Erfarenheter av Oskwig 370 med elmotor

Jag går och funderar på att skaffa mig en lätt och smidig båt som jag kan hantera på ett smidigt sätt själv.
    Av den anledningen har jag börjat fundera på just denna båt, rätt eller fel?
    Det som gör den mest intressant för mig är vikten. Vilket även är en nackdel i sjön gissar jag.
    Att aluminiumen är tunnare är jag inte så orolig för eftersom det brukar tåla rätt mycket. sedan finns det ju svets på jobbet i värsta fall.
    Jag äger idag en Transporter och har ingen lust eller plats heller för den delen att skaffa mig en trailer.
    Jag räknar med att kunna bygga mig en en upptagningsvagn som jag lätt själv kan lasta upp tillsammans med båten på flaket på ett smidigt sätt.
    Jag bor i villa men vill inte ha båten liggandes på framsidan så därför måste jag kunna flytta den till baksidan själv. detta räknar jag kunna göra själv med vagnen som jag bygger.
    Har fiskat en del dom senaste åren från kanadensare och har inga problem med det. Problemet är att dom inte är hanterbara själv när man ska ha upp dom på takräcke på bilen. Jag hoppas även kunna ta med barnen själv ibland (5 och 8 år), då framförallt den store verkligen har njutit när vi åkt ut och metat. Fiske med barn i kanot kan nog bli onödigt spännande (även om jag anser att kanot är stabilt bara man sitter ner).
    Vad jag har läst om den så har jag förstått att den inte är den mest rodd vänliga båten men att det fungerar.
    Dock är tanken att skaffa en av minn kotas lite större motorer, minst 45 LB gärna större. Är det värt att satsa på en steglös motor?
    En av mina förhoppningar är att jag ska slippa ha en "riktig" motor som väsnas. Är det möjligt eller har jag för stora förväntningar.
    Jag räknar inte med några stora fartresurser men vad kan man räkna med en fin dag utan någon sjö? Går det bra att förflytta sig en distans, kanske 2 eller behöver jag kanske en annan motor också?
    Jag vill inte ha en tvålkopp som knappt rör sig fram, men jag vill ha lugnet.
    Jag gissar att det inte är den trevligaste båten när det blåser, men är det någon som har varit ute med en sån båt i lite sjö? hur upplevde ni det?
    Kanske mycket text om mig själv och lite frågor men det är för att jag hoppas det ska bli lättare att komma med synpunkter.
    Jag tar tacksamt emot tips, råd och erfarenheter om denna kombination

Har en QuickSilver 355, som Oskwig ungefär... Lätta båtar och i lite vind ja då behövs bensinmotor (eller massor av batteri och en hyfsad elmotor)En elmotor kan funka som komplement men inte som huvudmotor om du har vind eller lite avstånd att åka. Köp hellre en 2-10 hk tvåtakt och ha en elmotor och ett 80-100Ah batteri med bra laddare som "fiskemotor"...

Kommentera

Tack för synpunkten.
      Hur stor elmotor har du? Tänkte om det är stor skillnad på 30LB mot 55LB när det blåser?
      Jag kan tänka mig gå upp till 55LB om jag klara mig på enbart elmotor.
      Annars får jag leta efter en beg motor och sedan en liten mindre elmotor.
      Får ju anpassa sig efter vad ekonomin tillåter.
      Jag kommer inte behöva förflytta mig mer än högst 2 distans vid blåst. anpassar mig därefter.
      Som batteri kombination hade jag tänkt mig 2 st 70-75 A batteri. Samma kostnad som ett 110 A. Det är även lättare att bära fast man får bära 2 gånger. Sedan råkar jag ha dubbla i husvagnen så det går ju fint att låna ett av dom så behöver jag bara köpa ett: detta borde ge mig hyfsat med batteri. kanske dock inte alltid behöver ta med båda. Eller är jag för optimistisk med att kunna glida fram ljudlöst?

Kommentera

Hej
        En Oskwig 370 med en 55lbs motor kommer funka kanon!
        Kör du med dubbla batterier så får du ut bra lång drifttid också.

Är du orolig över att inte ta dig hem då investerar du i ett par åror så är du säker!
        Då får du även lite motion vilket aldrig är fel.

Vore jag dig då skulle jag budgetera in 2st nya 80Ah fritidsbatterier samt en väl anpassad laddare till dessa.
        Köra med gamla batterier funkar såklart men då ska de vara i riktigt bra skick för att få ut många problemfria timmar på sjön !

/ HenkeW

Kommentera

Åror medföljer.
          Ett Batteri kommer jag nog i början ta från husvagnen. kommer inte ihåg exakt vad det är men det ligger någon stans runt 70/75 A. Det är inga gamla halvtaskiga batteri utan knappt ett och två år gamla märkesbatteri. Sedan köper jag ett nytt. Ska överväga 80 A beroende på pris. Det sticker i ögonen på någon hemma om hon ser 2 nya istället för ett. Samma sak är jag rädd för att en elmotor och en vanlig motor skulle göra. Hon skulle inte se eller förstå skillnaden.

Kommentera

Något år gammalt 70-75Ah batteri har i de flesta fall förlorat en hel del av sin ursprunglig kapacitet, tyvärr.
            Så har du inte skött dem exemplariskt efter konstens alla regler då ska du inte räkna med att du får ut så mycket fisketid på dem.

Batterier får rejält med stryk när man använder dem i en båt med elmotor och att då inte utgå från nya gör inte saken bättre...

Men självklart så ska du prova och se hur de fungerar men du ska inte räkna med massor av timmar i drifttid.
            Därav tipset om att budgetera med nya batterier samt en väl anpassad laddare.
            Med väl anpassad laddare då pratar jag inte om laddare från Biltema, Jula, Rusta osv !

/ HenkeW

Kommentera

Du har säkert helt rätt. Då får jag bara hoppas att det fungerar ändå. Det har ju inte används till någon motor ännu, utan har ju behandlats rätt snällt. Provar med det jag köpte i somras som komplement till det jag kommer köpa.
              Skulle inte ens överväga att köpa batteri på något av ovan nämnda företag.
              Märkesbatteri är dyrare men det finns en anledning. Sedan vet jag att dom lite billigare laddarna är inte ens värt att försöka få upp ett urladdat batteri med.

Kommentera

Låter som en sund inställning !

/ HenkeW

Kommentera

Jag har inte elmotor på lillbåten men känner båttypen. Jag tror att en 40-45 Lbs steglös elmotor kan räcka i styrka, vad tror du HenkeW? (beror väl på vind och önskad fart men...) men som sagt ovan, det är tufft för batterierna. Pröva med det du har och se efter hur långt det räcker.

Köp gärna en multimeter och mät kvarvarande spänning (för att få koll på hur mycket du vanligen konsumerar) nån halvtimme/timme efter bruk och ladda direkt efter. En bra laddare, Ctek/Exide kan ge dig bättre odds att hålla liv i dem, annars kan de nog raskt ta slut. Om det inte räcker så komplettera med nya förbrukarbatterier eller en liten bensinare.

Kommentera

Skulle rekommendera en bensinare. Hade elmotor på min tracker topper men tyckte det blev väldigt omständigt. Inga fartresurser alls och körde ofta slut på batteriet på en halvdag och så tog det tid att ladda men var ju tyst iallafall. Går självklart att skaffa större batterier och laddare men själv valde jag en bensinmotor istället.

Har en Oskwig 370 idag som jag ägt i några år. Riktigt nöjd med båten trotts att foamdynorna färgar av sig och bottenplankorna var tvungen att bytas i höstas efter att först mattan lukrats sönder och sedan brädorna murknat. Men båten i sig själv är stabil och klarar mer sjö och vind än andra biltaksbåtar jag testat. Kör en 6 hästars fyrtaktare och då gör båten ca 14 knop ensam och sjunker till 10-11 med ytterligare en person. Funderar att gå upp lite till i hk för inte tappa fart när man är två. Har haft båten liggandes vid båtplats både vid mälaren och runt vaxholm och funkat fint att fiska så länge det inte varit storm även om man dristat ut sig i det också. Med andra ord mycket båt för pengarna.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 813 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka