Köpråd / Erfarenheter av Oskwig 370 med elmotor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpråd / Erfarenheter av Oskwig 370 med elmotor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Niklar Visa inlägg
    Har en Oskwig 370 idag som jag ägt i några år. Riktigt nöjd med båten trotts att foamdynorna färgar av sig och bottenplankorna var tvungen att bytas i höstas efter att först mattan lukrats sönder och sedan brädorna murknat. Men båten i sig själv är stabil och klarar mer sjö och vind än andra biltaksbåtar jag testat. Kör en 6 hästars fyrtaktare och då gör båten ca 14 knop ensam och sjunker till 10-11 med ytterligare en person. Funderar att gå upp lite till i hk för inte tappa fart när man är två. Har haft båten liggandes vid båtplats både vid mälaren och runt vaxholm och funkat fint att fiska så länge det inte varit storm även om man dristat ut sig i det också. Med andra ord mycket båt för pengarna.
    Jag håller med dig, man får väldigt mycket båt för pengarna!
    Faktiskt skapligt stabil för sin storlek/vikt och planar lätt med en liten motor.
    Är det dock bara kortare sträckor man ska förflytta sig så funkar en elmotor galant tycker jag.
    Jag hade en MK 40lbs på min Oskwig 370 och det räckte bra långt om man inte har tokbråttom.
    Man får såklart anpassa fisket efter vädret mera noggrant än med en större båt men fördelarna är många!

Kommentera

Tacksam för alla svar.
      Bra tips med multimeter. Enkel och billig investering.
      Kul att höra lite om båten också. Även om jag läst lite tidigare har jag ändå ställt mig lite tvivlande förut till dom fartresurserna du skrev. Misstror dig dock inte, utan jag har bara tyckt det låtit lite för bra för att vara sant.
      Jag har även varit lite misstänksam mot att den skulle hålla i längden för dom hastigheterna eftersom den är såpass klent byggd. Men det du skrev lät ju riktigt lovande om du kört i dom hastigheterna under 2 år.
      Med andra ord behöver jag inte större än 5 hk om jag skaffar en riktig motor.
      HenkeW, du skrev att du att du hade haft denna båt med MK 40LBs. Vad tycker du verkar smartast av dessa 2 alternativ?
      Skaffa en MK 35/40 LBs och en beg 2-5 hk motor. Inte säkert den blir steglös eftersom det börjar kännas lite mer i plånboken.
      Eller.
      Skaffa en MK 55 LBs som enda motor. steglös
      Att köra på bara bensinare känns inte som något alternativ för då försvinner lugnet för mig.
      Mer än 5 knop är jag inte i behov av, 2/3 knop räcker för att jag ska vara tillräckligt nöjd (helst 3).
      Tvivlar på att jag kommer ge mig ut i allt för taskigt väder. Jag är rätt bekväm av mig. Fast det känns bra att höra att den tål en del sjö. Det har ju hänt att folk tycker det är klokt att blåsa förbi i full fart. Ibland drar ju vissa av dessa "trevliga" personer upp en del sjö.

Kommentera

Kan vara intressant. Ska du inte långt räcker säkert ett fräscht och nyladdat batteri.
        Man kan ju fiska upp i vind på utvägen så har man medvind hem.
        Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Jag skulle, trots mer transportbuller, rekommendera alternativet mindre elmotor (40-45lb) och liten bensinare.

Du kommer då få längre räckvidd, lite mer fisketid och sannolikt slippa "batteriångest". Inget kul att behöva (av misstag eller "tvång") klämma ur det sista av batteriets spänning om man vet att det också innebär en förtida batteridöd... (att ta ut mer än 50 % ur vanliga fritids/marinbatterier sägs påverka antalet möjliga laddcykler kraftfullt)

Om du mäter batterispänningen löpande under fisketuren, tänk på att låta batteriet vila maximalt innan du mäter. På så sätt får du ett mer rättvist (högre) värde än om du mäter direkt efter att elmotorn jobbat (ger felaktigt lågt värde).

Fast om du utnyttjar denna information maximalt och ofta så knaprar du samtidigt på batteriets "restenergi" och därmed batteriets livslängd...

Lycka till med köpen!
          Senast ändrad av anteman; 2016-12-29, 21:14.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            Jag skulle, trots mer transportbuller, rekommendera alternativet mindre elmotor (40-45lb) och liten bensinare.
            Jag överväger detta. En del av säger mig att det vore klokt att göra som du skrev. En annan del vill att det ska räcka med elmotor.
            Det är därför jag starta denna tråd, för att lära mig av era erfarenheter.

Andra elmotorer än Minn Kota är inget jag överväger. läst för mycket bra om dom och för mycket annat om billigare alternativ. Därmed inte sagt att jag har rätt, absolut inget illa menat.

Kommentera

Från början då jag hade min 370 så körde jag bara elmotor och anpassade fisket till det.
              Skaffade en 5hk utombordare med inbyggd tank och det var såklart otroligt smidigt !

Så efter det så hade jag allt som oftast båda motorerna på båten,
              Bensin till transport
              El till mindre förflyttningar vid spinnfiske och bottenvertikal.

Jag kommer inte ihåg exakt hur fort båten gick med respektive motor men den planade då jag körde med min 5hk.. 10-12 knop kanske?
              Med elmotorn så har jag för mig runt 3knop som maxfart.
              Båten är lättdriven så en kraftig elmotor ger skapliga prestanda men de slukar bra med batteri om man maxar dem!

/ HenkeW

Kommentera

Hej!
                Jag lånar tråden lite eftersom jag också överväger att köpa en Oskwig 370. Först var jag inne på Alumacraft 1236 men jag har blivit mer och mer intresserad av Oskwig 370. Någon som har erfarenhet av båda båtarna? Viktmässigt skiljer det inte mycket mellan båtarna det jag funderar kring är hur stabila de är. Jag tänker främst spinnfiska och då givetvis ståendes och vill ha en så stabil båt som möjligt (av denna typ av båt). Jag vill kunna lasta/lasta av båten själv på biltaket eftersom jag kommer fiska själv ibland (är det möjligt?!). Vilken av båtarna tål mest sjö?

Om det är någon som har erfarenhet av att lasta en båt i den här storleksklassen (370cm, 55-60 kg) på/av från ett biltak får gärna skriva en beskrivning hur ni gör och vilka hjälpmedel/takräcken ni använder.

tack på förhand!

Kommentera

Ursprungligen postat av tånglaken Visa inlägg
                  Hej!
                  Jag lånar tråden lite eftersom jag också överväger att köpa en Oskwig 370. Först var jag inne på Alumacraft 1236 men jag har blivit mer och mer intresserad av Oskwig 370. Någon som har erfarenhet av båda båtarna? Viktmässigt skiljer det inte mycket mellan båtarna det jag funderar kring är hur stabila de är. Jag tänker främst spinnfiska och då givetvis ståendes och vill ha en så stabil båt som möjligt (av denna typ av båt). Jag vill kunna lasta/lasta av båten själv på biltaket eftersom jag kommer fiska själv ibland (är det möjligt?!). Vilken av båtarna tål mest sjö?

Om det är någon som har erfarenhet av att lasta en båt i den här storleksklassen (370cm, 55-60 kg) på/av från ett biltak får gärna skriva en beskrivning hur ni gör och vilka hjälpmedel/takräcken ni använder.

tack på förhand!
                  Skepp åhoj!

Jag har en Alumacraft 1236 som jag ska ha på taket.
                  Jag ska bygga om takräcket lite och bygga en ramp så att man kan skjuta upp båten på taket.
                  Detta är helt enkelt för att du lyfter inte upp den själv.... möjligen att man kan lasta den som en kanot där man lyfter den på ena sidan och sen upp på andra.

Mitt bygge ska bli ett litet mobilt lasttillbehör så man enkelt kan lasta den själv, utan att behöva lyfta hela skiten.
                  Ingen fisk är chans för fisk.
                  https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                  https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Intressant joens, håller också på att fundera på tänkbara lösningar. Du får gärna blogga om vad du kommer fram till. Enligt Westgear så finns det några som lastar 1236:an på/av själva men de skrev att de hade olika hjälpmedel till hands.

Kommentera

Ursprungligen postat av tånglaken Visa inlägg
                      Intressant joens, håller också på att fundera på tänkbara lösningar. Du får gärna blogga om vad du kommer fram till. Enligt Westgear så finns det några som lastar 1236:an på/av själva men de skrev att de hade olika hjälpmedel till hands.
                      Ja, det är lite kul att komma på bästa lösningen som passar en bra.
                      Jag har en kollega som ska hjälpa mig med själva svetsningen och att fixa fram material. Jag kan ju svetsa själv med min svets... Men det blir ju som det blir. Vilket är rätt dåligt.
                      Plus att han är prototypbyggare så han kan det där.

Jag ska göra ett inlägg och en video med det så att det är lugnt. Dock så blir det inte denna veckan eller troligen inte denna månaden, eller nästa.

Men har en bra plan på vad som ska göras och hur jag ska göra det. Har ett Biltema takräcke som ska byggas om och kompletteras med lite teleskopiska bitar och sen så jävlar!

Ska även bygga en liten kärra med ett hjul som jag tänkte montera där motorn sitter i aktern. Så man kan köra den lätt och smidigt.
                      Ingen fisk är chans för fisk.
                      https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                      https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 824 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka