Båtköp, förvirrad och förtvivlad - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Båtköp, förvirrad och förtvivlad

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Båtköp, förvirrad och förtvivlad

Hej på er,

Som rubriken ger sken av befinner jag mig i ett mörker av desperation och bedrövelse.

Enligt min kära sambo har jag dem senaste 3 veckorna varit frånvarande, asocial och stundtals okontaktbar.
    Orsak: stundande båtköp.

I denna djungel av plast- och aluminiumskrov, kastdäck och tofter, livewells och stuvutrymmen, pulpeter och "rorkultare", (jag kan fortsätta hur länge som helst), hur ska en normalbegåvad, lätt överviktig ung man någonsin kunna komma till insikt om vilken båt som lämpar sig bäst till hens fiske?

Jag är fullt medveten om att det finns ett hundratal liknande trådar i detta forum, tro mig jag har läst dem allihop och det gjorde mig ännu mer förvirrad.

Mitt fiske bedrivs till 90% på en liten/medelstor insjö hemma i dalarna och riktas främst mot pelagiskt fiske efter abborre och ibland gädda. Jakten efter abborre är min stora passion här i livet och har hittills bedrivits i en ombyggd Ockelbo B 14 de Lux med en inte alltför pigg Evinrude 15 hk (modellår 1837??)
    Problemet som jag ser det med min nuvarande båt (bortsett från att borde pensionerats och slängts på tippen redan för 10 år sedan) är att den är på tok för trång och sidoinstabil, blåser det 3-4 sekundmeter så känns varje tur som att det vore den sista.

Det jag söker hos en båt är en känsla av rymlighet, okej/bra stuvutrymmen och kastdäck fram + bak, pulpet är för mig ett plus men inget krav. Jag ser gärna att båten inte är omöjlig för mig att traila då jag inte tänkt att byta bort min Volvo v60 D4 2wd för något bränsleslukande, traktorliknande monster. Önskemål att båten inte har alltför högt fribord men den ska fortfarande inte kännas "osäker" om det går lite sjö. Vill absolut inte ha en för liten båt, längd 4,4 m+ och bredd 1,75+.

Budget <130K detta innefattar båt, motor och trailer.

Mina önskemål kanske är helt orealistiska men har man drömmar så har man.

Kom gärna med förslag eller ännu hellre bestäm bara vilken båt jag ska köpa, min beslutsångest är f*n orimlig..

Tack på förhand!
    Senast ändrad av elfstr0m; 2016-10-09, 13:37.

Buster m kanske? En i bra skick, årsmodellerna med den dära grönmålade överdelen gillar jag. Sen anser jag att b14 deluxe är en jäkligt charmig båt. Den tycker jag inte hör hemma på tippen.

Kommentera

Beklager, men den beste løsningen på utfordringen er å bli enda mer fraværende, asosial og vanskelig å kontakte for din samboer. Ved mindre hun liker å prøve båter?

Du bør nemlig prøve noen, gjerne så forskjellige som mulig før du har bestemt deg for hva du vil ha sånn i grove trekk. Så er det tid for å prøve liknende båter. Totalt en masse prøving.

Prøv kompisene sine båter (det er om ikke annet sosialt for dem), hør med lokale forhandlere om de har demobåter, og gå på båtmesse(r).
      Team Colibri

Kommentera

Tack för tips, allt är av intresse!

Det blir att känna, klämma och testa.

Kanske står med en ny båt år 2021 om jag lyckats bestämma mig

Kommentera

En båt som är stor , trygg och rymlig men helt saknar ballfaktor och blingbling : Nordanvind / Norrbåten / Baskeribåten

6 meter lång och 2 meter bred , båten är en plastvariant av ett skrov som använts sedan urtiden i kvarken av skärgårdsbor och nätläggande yrkesfiskare .

När det blåser så illa att man inte ger sig ut med den så stannar finlandsfärjorna i hamn också .

Finns många fina begagnade exemplar för en rimlig peng och båten går bra att ro fast den är stor .

Däremot får du bygga kastdäck och sådant själv.......
          Spiggpimplare

Kommentera

Ursprungligen postat av Sälstryparn Visa inlägg
            En båt som är stor , trygg och rymlig men helt saknar ballfaktor och blingbling : Nordanvind / Norrbåten / Baskeribåten

6 meter lång och 2 meter bred , båten är en plastvariant av ett skrov som använts sedan urtiden i kvarken av skärgårdsbor och nätläggande yrkesfiskare .

När det blåser så illa att man inte ger sig ut med den så stannar finlandsfärjorna i hamn också .

Finns många fina begagnade exemplar för en rimlig peng och båten går bra att ro fast den är stor .

Däremot får du bygga kastdäck och sådant själv.......
            Undra hur den går att traila med hans Volvo V60 2wd.. ?

/ HenkeW

Kommentera

Ursprungligen postat av elfstr0m Visa inlägg
              Hej på er,

Som rubriken ger sken av befinner jag mig i ett mörker av desperation och bedrövelse.

Enligt min kära sambo har jag dem senaste 3 veckorna varit frånvarande, asocial och stundtals okontaktbar.
              Orsak: stundande båtköp.

Budget <130K detta innefattar båt, motor och trailer.

Mina önskemål kanske är helt orealistiska men har man drömmar så har man.

Kom gärna med förslag eller ännu hellre bestäm bara vilken båt jag ska köpa, min beslutsångest är f*n orimlig..

Tack på förhand!

Hej Mattias;

Köp en ny eller begagnad Silver Hawk eller Silver Fox så slipper du ångra dig. Silver-båtarna kommer att älskas av både din sambo och dig!..http://www.marindepan.se/BoatDetails.aspx?id=196894 .. Yamaha tillverkar bra motorer...

http://www.trumman.com/fisketips.htm
              Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2016-10-10, 10:55.

Kommentera

Bara för att förtydliga så söker jag inte en båt för stora vatten, utan en välplanerad båt för spinnfiske som är lätt att traila och inte förliser om det går 3-4 sekundmeter på min hemmasjö.

Håller med dig Old Firehand, Silver-båtarna är fantastiskt fina men jag vill gärna köpa en ny båt och då ligger dem tyvärr över min budget.

Ska kika på en Tracker V-16 Laker i helgen och försöka ta mig iväg och inspektera på en Nextline 460 under dem kommande veckorna, får se om man blir klokare efter detta..

Som sagt, uppskattar alla tips och råd!

Kommentera

Jag slår ett slag för Linder "Catch" eller "Arkip", var ute med min Catch på Stora värtan i Lördags och det blåste på rejält mellan varven. Svårt att hitta beggade men här finns en:

Lycka till & skitfiske!
                  Det är en extremt liten skillnad mellan att fiska och att stå bredvid en sjö och se ut som en idiot.

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
                    Undra hur den går att traila med hans Volvo V60 2wd.. ?

/ HenkeW
                    Den väger 380 kg och en Hyundai Getz 1,4 orkar bevisligen trailra den .
                    En Silver Hawk väger in på 540 .......

Däremot är den kanske onödigt stor för insjöar .
                    Spiggpimplare

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 824 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka