Nybliven båtägare, vad är det för modell? 😁 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybliven båtägare, vad är det för modell? 😁

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Nybliven båtägare, vad är det för modell? 😁

    Hej!

    Jag har nyligen köpt en båt som enligt säljaren ska vara en Crescent 415.
    Men det verkar vara lite smårörigt med alla olika crescentmodeller...

    jag bifogar lite bilder på skönheten

    Sen har jag lite funderingar på vad som behöver åtgärdas på båten omgående?
    Ytterskrovet ser Iaf helt ut och tofterna verkar i hyfsat skick. Durken är dock sprucken runt "öshålet" samt lite mjukt i fram. Kan man köra på iaf nästa år i befintligt skick? Det följde med trall som den tidigare ägaren haft för att troligtvis stadga upp lite och få det plant. Man kanske kan lägga en skiva över tillsvidare?

    jag har tusen frågor till känns det som men jag tar det eftersom 😜
    Bifogade filer

  • #2
    jo, det är en 415 du skaffat dig....1979 blev de orangea och bytte namn till 425 så den är tillverkad före -79...



    visst kan du köra på nästa säsong, har den hållit ihop i 40 år håller den nog en säsong till om du är lite försiktig...skulle dock råda dig att kolla akterspegeln....de brukar också bli mjuka (plyfan i ruttnar med tiden)...
    Never let your memories be greater then your dreams...

    I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

    Kommentera


    • #3
      415 stämmer bra. Det som skiljer de olika modellbeteckningarna åt är vilken inredning och vilket tillverkningsår båtarna har.
      Vad som behöver åtgärdas.....Tja båten ligger ju inte i sjön och fiskas i från!

      Så länge skrovet är helt så inte båten tar in vatten kan du använda den i befintligt skick så länge du vill.
      Inredningen i din båt består av inplastad 7 mm plyfa med två "klumpar" flytskum i aktern, två i sidorna på mittoften och en längst fram under förtoften. Det som troligtvis hänt är att vatten trängt in i plyfaskivorna och gjort att det spruckit/känns mjukt. Eventuellt är även flytmedlet vattenskadat.
      Båten väger därför antagligen något mer än den borde och kanske inte planar lika lätt men utöver det är det ingen fara att använda den.

      Ps: Byggarn hann före

      Kommentera


      • #4
        Ok, då är det alltså en 415...

        På utsidan är akterspegeln stum, men jag antar att den börjar ruttna under durken på insidan först.

        Om jag sågar upp durken mellan tofterna borde jag se om det är dåligt även undertofterna och om akterspegeln är dålig antar jag. Men det skjuter jag lite på tillsvidare...
        Om grabbens fiskeintresse håller i sig så kanske det blir en helrenovering så småningom.

        Behövs flytelementen i tofterna?

        Det ingick en 9,9 hkr motor till, tror ni båten planar med den?

        Kommentera


        • #5
          Akterspegeln brukar bli, som du säger dålig inifrån. Oftast beroende på att vatten blivit kvar under durken, dåligt tätade skruvhål genom akterspegeln eller att kondens till slut lyckats tränga in i laminatet.

          Att skära upp durken mellan tofterna visar bara hur durken är. Du ser varken flytmedel eller akterspegelns skick genom det.

          För att båten en gång skulle bli godkänd och få "blåskylten" behövdes flytmedlet för att båten skulle flyta vattenfylld.
          Sen är det upp till dig om dy tycker det är viktigt eller inte.

          9,9 är tveksam. Hade en 15 på min (vattenfyllda) 415 och den räckte knappt till. Men enklast är ju att prova.

          Till sist ett råd: Kapa inte upp/bort något i båten om du tänkt använda den.
          Även om materialet är vattensjukt behåller den ändå sin uppstyvande funktion i viss grad. Låt båten vara som den är och starta vinkelslipen först när du verkligen tänkt att renovera den.

          Kommentera


          • #6
            Jag väntar med att kapa tills jag vet vad jag vill göra med båten...
            Jag har inte haft någon fiskebåt tidigare heller så det kanske behövs några säsonger för att veta hur man vill ha det.

            Tillsvidare blir det nån typ av skiva över för att få det plant och lite stabilare...

            Just nu har jag båten på trailer och så länge som jag tömmer båten så borde det iaf inte bli värre.

            Jag har läst mycket om att det saknas luftning på äldre båtarna. Ska man ha lufthål in till alla slutna utrymmen? Ska man även ha vattenavrinningshål i dessa utrymmen också? Tänker då mest på tofterna.
            Var och hur brukar man göra dessa hål?

            Kommentera


            • #7
              Vattenavrinning långt ner och avluftningshålen högt upp brukar funka. Då får även luften möjlighet att "röra" sig litegrann.
              Men man bör observera att en del båtmodellers slutna utrymmen samtidigt är lufttankar för att båtarna ska flyta vattenfyllda. Detta istället för användande av flytmedel.
              På dessa båtar måste eventuella avluftning/vattenavrinningshål kunna pluggas med ordentliga pluggar som verkligen håller tätt.

              Ett annat och kanske bättre sätt är att montera inspektionsluckor för att kunna kontrollera slutna utrymmen, speciellt på båtar med flytmedel.

              Kommentera


              • #8
                en 415 som inte är vattendränkt borde plana med en 9,9hk tvåtaktare...i alla fall med en person i och om motorn är riktigt justerad...
                det bästa resultat jag vet är runt15 knop med en 9,9...dock på en lättad 430 (samma som 415D)...på den är stora delar av innerskrovet bortskuret men sidorna förstärkta....
                Never let your memories be greater then your dreams...

                I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                Kommentera


                • #9
                  ok

                  Vi får se om motorn räcker till nästa år

                  När jag väl börjar renovera så kommer säkert många nya frågor, men det tar vi då.
                  Tack så mycket för hjälpen
                  Senast ändrad av nAsnoj; 2016-10-13, 22:07.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                    en 415 som inte är vattendränkt borde plana med en 9,9hk tvåtaktare...i alla fall med en person i och om motorn är riktigt justerad...
                    det bästa resultat jag vet är runt15 knop med en 9,9...dock på en lättad 430 (samma som 415D)...på den är stora delar av innerskrovet bortskuret men sidorna förstärkta....
                    Ja till och med 16 knop med Evin 9,9 -96

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 813 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka
                     
                    Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                    10 svar
                    15 004 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
                    694 svar
                    198 407 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nybörjare-igen  
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    27 svar
                    14 208 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Mudwater  
                    Startad av mickedykare, 2020-02-17, 21:34
                    16 svar
                    3 751 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg Dannii578  
                    Arbetar...
                    X