Tillfälligt måla lagningar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tillfälligt måla lagningar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tack OjaOnej för ett helt suveränt inlägg!
    Långt bättre och noggrannare än jag hade hoppats på ☺️

Har i stort sett alla verktyg redan och den mesta kemin också, stort plus.

Antar att du syftar till om jag skulle gå på med epoxiprimer och sen 2k-lack?

Kommentera

Ursprungligen postat av Xander Visa inlägg
      ...
      Antar att du syftar till om jag skulle gå på med epoxiprimer och sen 2k-lack?
      Ja precis.

Kommentera

Ursprungligen postat av OjaOnej Visa inlägg
        Hur stora är lagningarna? Om du som old firehand påpekar, dvs gjort förarbetet bra så kommer lagningen att hålla utan färg en säsong. Säkert 20säsonger... Nu syftar jag på en lagning i glasfiber+plast. Gelcoaten som täcker en båt är inte helt vattentät så laminatet kommer suga en del vatten ändå och tittar jag på min örnvik 480 från 1974 som har diverse skavanker med öppet laminat så har den inga synliga tecken på dellaminering. Man ska däremot passa sig om man har ett dubbelskrov och fått in vatten mellan skroven.
        Har sett en uttern 510 där vattnet blev stående mellan skroven över vintern. I den är det oerhört mycket små sprickor i gelcoaten och den är bulig när man känner på den. Jag har aldrig sett något liknande tidigare på ett skrov. Om jag minns rätt så tar det bara 4-5 dagar för vatten att gå ur ett skrov så pass att det inte frostsprängs efter upptagning. I rumstemperatur.
        Onej;

Inom båtvärlden kallades fenomenet förr för "böldpest" ...

"Böldpest" eller Osmos som det också kallas har ju inom båtvärlden varit ivrigt debatterat under massor av år. De flesta av våra plastbåtar suger åt sig vatten under säsongen. Detta kan i sin tur leda till att båtarna får en massa blåsor både i och under gelcoaten och i värsta fall långt inne i laminatet. Botemedlet heter upptorkning och behandling med ett skyddande spärrskikt av exempelvis epoxy.

http://www.trumman.com/fisketips.htm
        Old Firehand
        Senast ändrad av Old Firehand; 2016-09-30, 16:10.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
          Onej;

Inom båtvärlden kallades fenomenet förr för "böldpest" ...

http://www.trumman.com/fisketips.htm
          Old Firehand
          Tjena firehand,

skulle kunna vara det men det ser inte ut som osmosis brukar se ut: https://www.google.se/search?client=...RdDN9IuybIM%3A

Det är alltså sprickor och bulligt mer som det sprängts av frost. Svårt att beskriva och jag har inte någon bild på båten men tänkt dig hur en busskur kan se ut när glaset är krossat men inte fallit isär. Som den här bilden: http://se.depositphotos.com/4538575/...acks-hole.html
          Begynnande böldpest hade jag på en gammal Ockelbo t14 på ca en halv kvadratmeter. Luktar surdoja när man slipar det

Kommentera

Först hur ska du laga, ett tips är att aldrig använda polyester för att laga en plastbåt som är äldre än säg 5 år då plasten har härdat och plyster binder inte mot polyester.

Använda epoxy istället och tex rovingväv, lättjobbat som tusan och sedan när du slipat som du vill att det ska bli lägger du på ett lager extra med epoxi som du säkert har lite kvar i flaskan.

Köp tex nedan med pump så att blandar lätt och rätt!

Kommentera

Ursprungligen postat av mlaajanen Visa inlägg
              Först hur ska du laga, ett tips är att aldrig använda polyester för att laga en plastbåt som är äldre än säg 5 år då plasten har härdat och plyster binder inte mot polyester.

Använda epoxy istället och tex rovingväv, lättjobbat som tusan och sedan när du slipat som du vill att det ska bli lägger du på ett lager extra med epoxi som du säkert har lite kvar i flaskan.

Köp tex nedan med pump så att blandar lätt och rätt!

http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsi...1_2KG?id=09874
              Tack för tipset!
              Har dock inte upplevt att polyestern inte binder mot gammal uppruggad polyester. Sitter som sten, än så länge iaf. La på första lagren på ena hålet i förra veckan. Försöker undvika epoxi så långt det går, men kommer nog bli tvungen att dra på exempelvis International Gelshield när all gammal bottenfärg är borta, samt att täta upp de nya lagningarna.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
              18 svar
              5 801 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Lärka
              av Lärka