Tillfälligt måla lagningar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tillfälligt måla lagningar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Kolla seasea, erlandssons brygga eller hjertmans.

Det går inte att återställa gelcoaten under? Då har du "bara" slip, spackel och putsmomenten kvar. Slipper målandet
    Annars finns det oftast beskrivet på färgproduktwrna hur förarbetet skall skötas för att få bra vidhäftning och resultat. Kolla även dejissels sträck-coat. Den verkar rätt nice att arbeta med.

Edit: Double Coat är produktnamnet.
    Senast ändrad av OjaOnej; 2016-09-25, 12:13.

Kommentera

Ursprungligen postat av OjaOnej Visa inlägg
      Kolla seasea, erlandssons brygga eller hjertmans.

Det går inte att återställa gelcoaten under? Då har du "bara" slip, spackel och putsmomenten kvar. Slipper målandet
      Annars finns det oftast beskrivet på färgproduktwrna hur förarbetet skall skötas för att få bra vidhäftning och resultat. Kolla även dejissels sträck-coat. Den verkar rätt nice att arbeta med.

Edit: Double Coat är produktnamnet.
      Ja, vi får se nästa år när det är dags att slipa, men tack snälla för tipset!
      Seasea skickar inte, minns inte hur de andra gör, får kolla!
      Har mailat lite med de-ijssel-coatings.se, men det landade på ca 4500kr bara för grund och lack. Lite mycket att lägga på denna båt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Xander Visa inlägg
        Hej,

Skrev denna fråga som följdfråga på ett av mina tidigare ämnen, men antar att ingen sett.
        Ska laga hål i min glasfiberbåt i vinter och undrar om man kan dra på några lager färg/lack bara på och runt lagningarna så den står sig under nästa säsong?
        Tänkte måla om båten nästa vinter, har inte tid eller råd att lacka om hela nu i vinter.

Tack för titten ☺️
        Hej Alexander;

Förarbete, dvs rengöring och slipning är det allra viktigaste när man ska laga hål i en båt. Ofta behöver området närmast hålen också slipas ner för att inte vatten som sugits in ska försvaga skrovet....

Mitt förslag är att du slipar hela båten. Sedan lagar du hålen med glasfiberspackel Slutligen, när båten är riktigt torr, kan du måla båten två gånger med tvåkomponentsfärg i den färg du vill ha.

Tvåkomponentsfärg till båtar kan du köpa i färghandeln eller hos Biltema.

Ett bra förarbete brukar ge ett bra resultat!
        Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
          Hej Alexander;

Förarbete, dvs rengöring och slipning är det allra viktigaste när man ska laga hål i en båt. Ofta behöver området närmast hålen också slipas ner för att inte vatten som sugits in ska försvaga skrovet....

Mitt förslag är att du slipar hela båten. Sedan lagar du hålen med glasfiberspackel Slutligen, när båten är riktigt torr, kan du måla båten två gånger med tvåkomponentsfärg i den färg du vill ha.

Tvåkomponentsfärg till båtar kan du köpa i färghandeln eller hos Biltema.

Ett bra förarbete brukar ge ett bra resultat!
          Old Firehand

www.trumman.com
          Tack OF!
          Jag har läst på nätet ett otal timmar och även spenderat en hel del tid på Youtube i väntan på att komma igång med upprustning och reparationer.
          Ett problem är att biltemas 2k-lack har utgått, man är således hänvisad till märkesfärger = betydligt högre kostnad (men ev bättre resultat).

Kommentera

Ursprungligen postat av Xander Visa inlägg
            Tack OF!
            Jag har läst på nätet ett otal timmar och även spenderat en hel del tid på Youtube i väntan på att komma igång med upprustning och reparationer.
            Ett problem är att biltemas 2k-lack har utgått, man är således hänvisad till märkesfärger = betydligt högre kostnad (men ev bättre resultat).
            Hej Alexander;

Vi i "Team Saida" brukade förr i tiden köpa båtfärg och tillbehör hos Byggplast & Båtprylar och senare hos Erlandssons Brygga. Om du klickar på bilden här..http://www.trumman.com/fisketips/galleri_39.htm .. läser bildtexten under bilden och sedan klickar på pilarna varvet runt då ser du många av de båtar vi jobbat med genom åren....

Old Firehand

Kommentera

Bara så jag förstår rätt, det går alltså att köra en säsong på bara epoxiprimer ovan glasfiber+polyester?

Edit: för det går väl inte att bara köra på 2k-lack?
              Senast ändrad av Xander; 2016-09-26, 19:15.

Kommentera

Hur stora är lagningarna? Om du som old firehand påpekar, dvs gjort förarbetet bra så kommer lagningen att hålla utan färg en säsong. Säkert 20säsonger... Nu syftar jag på en lagning i glasfiber+plast. Gelcoaten som täcker en båt är inte helt vattentät så laminatet kommer suga en del vatten ändå och tittar jag på min örnvik 480 från 1974 som har diverse skavanker med öppet laminat så har den inga synliga tecken på dellaminering. Man ska däremot passa sig om man har ett dubbelskrov och fått in vatten mellan skroven.
                Har sett en uttern 510 där vattnet blev stående mellan skroven över vintern. I den är det oerhört mycket små sprickor i gelcoaten och den är bulig när man känner på den. Jag har aldrig sett något liknande tidigare på ett skrov. Om jag minns rätt så tar det bara 4-5 dagar för vatten att gå ur ett skrov så pass att det inte frostsprängs efter upptagning. I rumstemperatur.

Kommentera

Det är som vanligt en hel del "gissande" i såna här trådar, så tillåt mig addera även mina gissningar som bygger på ganska många års erfarenhet av egna och andras båtar och lagandet och målandet av dessa...

Till att börja med skall man skilja på båtar som ligger i vattnet hela säsongen och båtar som tillbringar sitt liv på en trailer. Stor skillnad på vad man kan tillåta sig i form av dåliga lagningar, 2k PU lack, epoxiprimer/epoxi o.s.v. på dessa.

Till att börja med skulle jag vilja påstå (precis som bl.a. OjaOnej skriver) att problemet med glasfiber/gelcoat båtars förmåga att suga vatten är betydligt överdrivet. Bara att titta på hur många tusentals båtar som tillbringar större delen av säsongen i vatten och som är 30-40 år gamla idag och som fortfarande är i utmärkt skick. Att sedan epoxitillverkarna hängde på tåget med plastpest (osmos) när drevet gick som värst för några år sedan är väl inte så konstigt!

2-komponents PU lack är normalt sett inte gjord för att ligga konstant under vatten! Därför använder man typiskt denna färg ner till vattenlinjen och i botten på båten låter man gelcoaten vara kvar, eller så lägger man på ett lager epoxiprimer för att sedan lägga på marinepoxi i önskat antal lager. 5-6 lager om man vill skydda mot vatteninträngning, men då skall båten vara riktigt torr d.v.s. legat torrförvarad över vintern. Primern är alltså till för att öka vidhäftningen och är inte tät i sig.

Mitt råd till dig om du ska måla NÄSTA vinter. Ta hand om skadorna där du har synligt laminat (glasfiber) nu och låt finliret (spackling, slipning, lackning) vara till du verkligen ska fixa båten. Att göra det halvbra nu innebär bara att du ändå får göra om allt innan nästa vinter. Har du synligt laminat så måla över detta med lamineringspolyester eller lamineringsepoxi och sedan kan du somna om till nästa säsong. Använd inte gelcoatspackel då detta är hårt som helvete och en pina att slipa. Gelcoatspackel används för små skador i gelcoaten, eller större naturligtvis men då lagar man först med glasfiberväv och plast innan man slutspacklar med topcoat.

Kommentera

Tack OjaOnej och Lejestrand för bra svar!

Lagningarna kommer att utföras nu i höst/vinter. Båten står i varmgarage.
                    Båten kommer att ligga på trailer för det mesta. Som ni säger så känns det som en dålig idé att bara blaska på någon lack för nästa säsong. De större skadorna som påverkar sjödugligheten sitter alla under båten i den nuvarande bottenfärgen. Tanken var egentligen att inte köra bottenfärg, eftersom båten bara kommer ligga i vatten någon dag i taget. Men nu tänker jag nog göra så att jag fixar hela botten med ny primer/bottenfärg(?) så att det som återstår till nästa vinter är ovan vattenlinjen.
                    Det är dubbelskrov, delvis iaf. Men har redan öppnat upp och tagit bort gammal, fuktigt skum och kommer åt hålen bra från både in- och utsida. Det synliga laminatet är bara i anslutning till där det kommer att lagas och kommer således försvinna i samband med lagningarna nu.

Click image for larger version

Name:	IMG_20160927_100938_1474964337797.jpg
Views:	1
Size:	815,1 KB
ID:	1782966

Name:	IMG_20160927_100951_1474964309359.jpg
Size:	982,1 KB
ID:	1782967

Name:	IMG_20160927_101203_1474964267745.jpg
Size:	752,4 KB
ID:	1782968

Ny fråga: eller är det bättre att göra som jag tänkt från början, att köra 2k-lack över hela båten?
                    Om man utgår ifrån att båten ser ut nu som den gör på bilderna. Det är ju ganska slitet bitvis och det kommer vara lagningar med glasfiber+polyester. Hur skulle ni gå tillväga för att få den schysst igen? I vilken ordning? Har fortfarande inte riktigt fått koll på vad som ska på, men ffa i vilken ordning och hur många lager av varje? (hjälper ju inte att man sitter med febrig brakförkylning i huvudet heller☺️)
                    Senast ändrad av Xander; 2016-09-27, 15:16.

Kommentera

Grejen med såna här projekt är att tiden lätt springer iväg och priset också. Man ska ha det i bakhuvudet och kanske jämföra mot vad en båt i bättre skick hade kostat. Men har man kärat ned sig i en båt så har man, och då är det bara att kavla upp armarna, köpa sig en halvmask med ett partikelfilter och ett gasfilter. Det är alltid trevligt

- Vinkelslip med lamellrondell eller rapsskiva för att få en ordentlig ren yta att plasta på. Observera att raspskiva tar så ända in i h-vete. Det går fort om man halvsover samtidigt som man kör

- Plast & härdare + glasfibermatta 450g. Kör Biltema, det duger gott. Låt ingen lura dig nå annat. Du gjuter inte ett eget offshoreskrov.
                      Till detta vill du ha några penslar och alu-roller. Skaffa några kärl att blanda plast i och för att rengöra penslar o dylikt med aceton som också finns på biltema.

- En hyfsad excenterslip typ Bosch PEX 400 med 80 - 400 papper

Vad jag hade gjort:

- Rondella ur innefrån minst 5cm runt om skadorna men gärna 10cm. Sikta på att plasta upp i samma tjocklek som tidigare laminat. Plasta 3 lager, vänta inte mer än 24h för att lägga de sista lager plast + matta då den kommersiella polyestern trycker ur sig lite paraffin som gör att vidhäftningen blir sämre om det får härda för länge.
                      Innan du plastar så kan du sätta mothåll på utsidan så plast + glasfiber får ett stöd/mothåll. Då minimerar du arbetat att snygga till på utsidan.

- Sedan hade jag själv provslipat skrovet på några ställen utvändigt med PEX 400 och ett 320-400papper för att bedöma om det går att få någon fason på den gamla originalfärgen. Om det anses vara i sådant skick att det går hade jag köpt gelcoat i närmsta möjliga kulör, paraffin samt microballonger. Med ballongerna kan du göra spackel av gelcoat vid behov. De lagningar du har gjort kan du pensla över med gelcoat så har d något som täcker plasten tills det är dags att snygga till båten. Paraffinet blandar du i gelcoaten för att få topcoat. Det gör du för sista lagret gelcoat du lägger. Man kan också skippa paraffinet och täcka med plast för att hålla borta syre, då blir det också klibbfritt. Proffsen kör med vaccumsug och trixar.

Vet inte hur van du är med att plasta men här är länk till en miniguide. I den står säkert en massa smådetaljer jag glömt nu: http://www.glasfiberteknik.se/pdf_filer/gordetsjalv.pdf

Du nämner bottenfärg. Då syftar man vanligen på en färg som håller påväxt och snäckor borta från skrovet. Ska du ha den på trailer tycker jag absolut inte att du ska ha bottenfärg på den. Det är bara extra jobb och pengar.

Tänk också på att epoxi har god vidhäftning mot polyester (gelcoat) men inte tvärtom. Dvs om du lägger epoxi först och sedan vill ha gelcoat av någon anledning så kommer det inte fästa väl. Det sägs dock att det finns epoxiprodukter idag som gelcoat skall fästa mot men de finns väl så vitt jag vet mest i USA än så länge. Om de verkligen funkar är jag tveksam till också. Det finns dock en del trevliga epoxispackel att arbeta med. Så skall du på med en 2k färg så kolla upp hur den fäster mot epoxi. Säkert inga problem? Men jag har själv ingen koll på det.

Edit: Glömde en sak. På vissa ställen kan polyesterspackel vara bra att använda. Då finns det här: http://www.hjcc.se/?product=bufa-gf-spackel Det är grymt. Korttrådar som gör det mycket lättare att arbeta med än tex plasting paddings motsvarande. Det blir också grymt starkt. Detta används där an behöver styrka. Vill man ha spackel som bara ska fylla ut revor och så så bör man välja något utan glasfibertrådar då appliceringen blir mycket lättare.

Hoppas detta hjälper.
                      Senast ändrad av OjaOnej; 2016-09-27, 19:53.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 801 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka