Crescent 460 projekt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Crescent 460 projekt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Crescent 460 projekt

Hallå göbbar och damer

Nu är det dags för första båt projektet, fick denna gratis och tanken är att det ska bli min flugfiskeräser vare sig det är gädda eller havsöring och bonito.

Båten är en gammal crescent 460

Tanken är kast däck back och fram, länspump, radio stereo, elmotor, och allt annat kul,

Nu till mina först frågor, jg borde kunna såga av sätes plankorna från "ramen" va? I och med att lastdäcken kommer styva upp båten?

Vad har ni för tips och tankar? Bilder kommer här, nu och skiss kommer snart!Click image for larger version

Name:	IMG_3953.JPG
Views:	1
Size:	332,5 KB
ID:	1847456Click image for larger version

Name:	IMG_3952.JPG
Size:	376,2 KB
ID:	1847457Click image for larger version

Name:	IMG_3954.JPG
Size:	361,4 KB
ID:	1847458

Crescent 42 heter din båt

Kommentera

Och någon räser blir det inte med deplacementfart:-) Dock är det en ruggigt sjösäker båt.

Kommentera

första och enda tanken är att det är inte en skrov byggt och tänkt för ett stabilt kastdäck.

Kommentera

Bara man har ett kastdäck.... inget annat är viktigt
          Verkar de som ny för tiden

Kommentera

Ursprungligen postat av karanzas Visa inlägg
            Hallå göbbar och damer

Nu är det dags för första båt projektet, fick denna gratis och tanken är att det ska bli min flugfiskeräser vare sig det är gädda eller havsöring och bonito.

Båten är en gammal crescent 460

Tanken är kast däck back och fram, länspump, radio stereo, elmotor, och allt annat kul,

Nu till mina först frågor, jg borde kunna såga av sätes plankorna från "ramen" va? I och med att lastdäcken kommer styva upp båten?

Vad har ni för tips och tankar? Bilder kommer här, nu och skiss kommer snart![ATTACH=CONFIG]89959[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]89960[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]89961[/ATTACH]
            Hej Ilias;

Din Crescent kan nog bli något i stil med min gamla 17-fots Askevikingen här .. http://www.trumman.com/fisketips/galleri_36.htm ..

http://www.trumman.com/fisketips.htm
            Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av vanheden Visa inlägg
              Bara man har ett kastdäck.... inget annat är viktigt
              Verkar de som ny för tiden
              Hej Herr Vanheden;

Det är inget nytt nu för tiden! Kastdäck hade vi på flera av Team Saidas båtar redan i början på 1970-talet. Se här.. http://www.trumman.com/fisketips/galleri_34.htm ..

Runt, runt det snurrar, det snurrar...

http://www.trumman.com/fisketips.htm
              Old Firehand

Kommentera

Och man får inte mer fisk för man har ett kastdäck......

Kommentera

Men ge er. Två bittra inlägg som inte tillför ett dugg till tråden.
                  Tror att majoriteten som fiskar från båt föredrar att stå en bit ovan durken, och jag tror då inte att valet mellan en smal toft och ett lite mer rymligt däck är speciellt svårt för de flesta.
                  Fast visst, vill man så kan man ju sitta kvar i båten och tjura över att det inte är som det alltid varit/borde vara/så kul som man trodde det skulle vara/för kul för alla andra utom en själv osv... fast det var ju inte riktigt vad TS frågade om.

Sen kan man ju fundera över ekvationen om ett kastdäck ger mer fisk eller inte... Bekväm fiskare = glad fiskare = effektivare fiskare = beten som är mer i vattnet än i lådan = ...åtminstone större chans till ett mer lyckat fiske?

Kör på kastdäck! Mitt tips är att börja med en lösning som går att ta bort till en början. Då hinner du provfiska ifrån det och få in känslan för hur du verkligen vill ha det, gällande lutning och övrig planlösning etc. Kan vara lite knepigt om du aldrig fiskat från båten eller sett hur den ligger i vattnet.
                  "Det här är ett bete som fungerar bra när det är riktigt trögt"

Kommentera

Kastdäck är något som höjer trivseln rejält i båten .

Jag skulle ha låtit främre sittbrädan vara kvar och byggt ett löstagbart kastdäck i tjock plywood / plyfa från den främre sittbrädan och framåt , sedan skulle det bli altanmatta från jysk / jula eller motsvarande .

Kolla på en lastbilsverkstad om du kan få byta åt dig spillbitar av plyfa mot lite fikabröd , där jag jobbar ger vi bort sånt åt behövande .

Tips : kallar man det för "soldäck" blir frugan positivt inställd till båtprojektet.....
                    Spiggpimplare

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 798 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka