Blöt foam, tung båt. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Blöt foam, tung båt.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Blöt foam, tung båt.

Hej igen allihopa,

Här kommer ännu en tråd om den "nya" båten, jag hoppas att ni står ut

När jag fick hem båten häromdagen, så fick jag reda på att det blivit hål i skrovet över sommaren. Enkelt fixat tänkte jag! Men efter att ha gröpt lite i hålet, för att underlätta torkning, märkte jag att det var uppfyllt med någon form av väldigt gammal foam eller skum.
    Efter vidare utredning upptäcker jag hål runda hål på ovansidan, runt tofterna.

Markerat här, efter att jag monterat loss ena toften. Det verkar som att det kommit in vatten både från ovansidan och från hålet mitt på kölen. Hålet undertill är ca 5 x 8 cm, men kommer behöva såga upp en del för att bli av med det skadade glasfibret.

Click image for larger version

Name:	IMG_20160915_144926_1473944392184.jpg
Views:	1
Size:	1,00 MB
ID:	1847444

Name:	IMG_20160915_144930_1473944346582.jpg
Size:	986,1 KB
ID:	1847445

Name:	IMG_20160915_145003_1473944308774.jpg
Size:	1,02 MB
ID:	1847446

Min första idé var att såga upp ett så litet hål som möjligt, mitt under toften, för att komma åt och slita ur all gammal och blöt foam. Men sen tänkte jag att det är nog bäst att höra med folk som har lite erfarenhet först! Har själv aldrig arbetat med just båtar tidigare.

Någon som har en bättre idé?

Tack för titten!

Det finns hur många trådar som helst med bra info, tryck på forum-knappen eller sök.

Kommentera

Ursprungligen postat av Edguy Visa inlägg
      Det finns hur många trådar som helst med bra info, tryck på forum-knappen eller sök.
      Jepp jag vet, tänkte mer om någon såg en bättre lösning på juat denna båt. Tack ändå!

Kommentera

Du har väl eg tre val här:

1) Låt det vara

2) Ut med skummet och plasta igen så det blir tätt. (med möjlighet att luft ur) Du bör då fundera på hur mycket skummet har fungerar som stöd så skrovet inte bli allt för svajigt.

3) Ut med skum och i med nytt. Helst väljer du ett 2-komp skum som är avsett för ändamålet. Det är inte helt lätt att få tag på det. Jag har någon mindre dunk(ar) står i källaren från ett oavslutat projekt. Vill minnas att jag jagade runt ett tag för att få tag i det. Kanske finns fler inköpsställen idag? Det här var 5-6år sedan. alternativt, 1-komp skum som suger vatten efter tag.

Jag hade kört på alternativ 2. Sågat ur hela toften ur med skum och sedan dunkat på några rejäla plastlager innifrån då behåller du original look & feel på utsidan. Vilket jag tycker du ska göra med en sådan båt

Kommentera

Hur hade du tänkt få upp all foam genom ett litet hål - jag menar, har det separerat såpass eller är det fyllt med frigolit?
          Trodde inte man hade foam på så gamla båtar (men här får någon gärna rätta mig)

Kommentera

Ursprungligen postat av OjaOnej Visa inlägg
            Hur hade du tänkt få upp all foam genom ett litet hål - jag menar, har det separerat såpass eller är det fyllt med frigolit?
            Trodde inte man hade foam på så gamla båtar (men här får någon gärna rätta mig)
            Tack snälla för ditt inlägg
            Nja dett är inte foam direkt, inte nu längre iaf. Det känns mer som gammal, hård, och numera blöt isolering. Svårt att förklara. Men du har nog rätt i att det inte är skum, som används på senare båtar. Det är ganska poröst, så det går att slita loss med händerna, iaf från det jag sett genom de befintliga hålen.

Kommentera

Byggskum ?
              Vissa äldre båtar har tyvärr någon sorts byggskum i sig , har själv stått och brutit loss kakor av det vid renovering :-(

På den båten syntes det att byggskummet var sprutat genom diverse uppborrade hål i plastningen för att styva upp efter att originalplywooden hade murknat pga dålig skötsel
              Spiggpimplare

Kommentera

Ursprungligen postat av Sälstryparn Visa inlägg
                Byggskum ?
                Vissa äldre båtar har tyvärr någon sorts byggskum i sig , har själv stått och brutit loss kakor av det vid renovering :-(

På den båten syntes det att byggskummet var sprutat genom diverse uppborrade hål i plastningen för att styva upp efter att originalplywooden hade murknat pga dålig skötsel
                Å tusan!
                Förhoppningsvis så orkar jag städa ut garaget lite så båten får plats idag. Så jag kan kapa upp och se hur det ser ut innanför. Återkommer med bilder så snart det är gjort.
                Det är svårt att säga om det är byggskum än så länge, eftersom jag bara gröpt ur hålen med mejsel.

Kommentera

Följdfråga, hur sågar man bäst i glasfiber? Vinkelslip eller en bra sticksåg? Lite orolig att skada nånting innanför med sticksåg,även om det borde funka bra just där jag tänkte öppna upp.

Kommentera

Tunn kapskiva på vinkelslipen, men ett tips är att inte göra detta i garaget. Det dammar en hel del, luktar illa och är inte så hälsosamt att andas in. Använd munskydd med riktiga filter.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 823 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka