Lackera om båten. Fråga om färgval - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lackera om båten. Fråga om färgval

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lackera om båten. Fråga om färgval

Hej

Har köpt en båt som jag skall göra i ordning till en go fiskemaskin. Funderar lite över färgvalet körde tidigare Biltemas 2k båtfärg vilken höll fint men denna verkar dessvärre ha utgått.

hitta andra alternativ

International Perfection
    Hempel Poly Best polyuretan

Funkar någon av dessa eller har ni något tips på bra färg. Ska vara bra grejer så man sliper måla om allt för ofta.

Ursprungligen postat av Crescent499 Visa inlägg
    Hej

Har köpt en båt som jag skall göra i ordning till en go fiskemaskin. Funderar lite över färgvalet körde tidigare Biltemas 2k båtfärg vilken höll fint men denna verkar dessvärre ha utgått.

hitta andra alternativ

International Perfection
    Hempel Poly Best polyuretan

Funkar någon av dessa eller har ni något tips på bra färg. Ska vara bra grejer så man sliper måla om allt för ofta.
    Perfection tycker jag är en kanonfärg, den har suttit i nästan 20 år på min segelbåts däck och sittbrunn!

Kommentera

Denna finns ju fortfarande, men kanske inte den du sökte? https://www.biltema.se/sv/Bat/Kemika...ack-2000023245

Kommentera

Det här är bra grejer:

Väldigt hjälpsam kille som har företaget och bra färg som jag använt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Xander Visa inlägg
          Denna finns ju fortfarande, men kanske inte den du sökte? https://www.biltema.se/sv/Bat/Kemika...ack-2000023245
          Inte den jag använt tidigare år. den de sålde förra året fanns i flertalet färger. Färgen var från marine systems.
          Har hittat ersättaren på biltema. 1-K alkyd enamel färg. Är den duglig eller är 2k den rätta vägen.

Kommentera

2K gissar jag på om det ska hålla och gissar även på en icke biltema produkt tyvärr.

Det senaste jag köpte på biltema var bränsledunkar till båtmotorn som var alkoholbeständiga, tyvärr stod det inte att packningarna var så också!

Efter kontakt med biltemas produktsupport så fick jag först frågan hur gammal dunken var, dom ansåg att om den var 4-5 år gammal så får man räkna med att det kan läcka, tänk om Volvo resonerade så!!!.
            När jag berättade att den var 2 månader gammal så fick jag beskedet att det bara var 50 dunkar som gått i retur så det var knappast ett problem med dunkarna, dvs ingen aktion

Biltema verkar ha en otroligt dålig kvalitetssäkring, kunden testart är han inte nöjd så pengarna åter det är allt.

Så måla med Biltemas färger törs man det, det tråkiga är att dom är så billiga att det är lätt att bli lurad igen...

Kan nämna att det finns saker som är exakt lika och av samma kvalitet som andra varuhus, köpte nyss ett båtfäste och det kostar 10 kr mer på Biltema än på Erlansssonsbrygga!

Kommentera

2komponents om du vill ha att färgen skall vara tålig mot kemikalier och uvstrålning. Du får dock en farligare färg som innehåller isocyanater.

Som vanligt skriver jag tänk på din hälsa och använd skydd när du målar båten oavsett vad för färg du väljer.

Kommentera

Ursprungligen postat av mlaajanen Visa inlägg
                2K gissar jag på om det ska hålla och gissar även på en icke biltema produkt tyvärr.

Det senaste jag köpte på biltema var bränsledunkar till båtmotorn som var alkoholbeständiga, tyvärr stod det inte att packningarna var så också!

Efter kontakt med biltemas produktsupport så fick jag först frågan hur gammal dunken var, dom ansåg att om den var 4-5 år gammal så får man räkna med att det kan läcka, tänk om Volvo resonerade så!!!.
                När jag berättade att den var 2 månader gammal så fick jag beskedet att det bara var 50 dunkar som gått i retur så det var knappast ett problem med dunkarna, dvs ingen aktion

Biltema verkar ha en otroligt dålig kvalitetssäkring, kunden testart är han inte nöjd så pengarna åter det är allt.

Så måla med Biltemas färger törs man det, det tråkiga är att dom är så billiga att det är lätt att bli lurad igen...

Kan nämna att det finns saker som är exakt lika och av samma kvalitet som andra varuhus, köpte nyss ett båtfäste och det kostar 10 kr mer på Biltema än på Erlansssonsbrygga!

Biltemas prylar är allt från livsfarliga till bra. deras sortiment från marine systems har varit riktigt bra hittills. Dock kommer jag aldrig köpa bildelar där igen efter en riktigt otäck upplevelse där ett hjullager separerade och däcket var mm från att lossna efter 50 mil på nytt lager

Kommentera

Ursprungligen postat av Monkey Visa inlägg
                  2komponents om du vill ha att färgen skall vara tålig mot kemikalier och uvstrålning. Du får dock en farligare färg som innehåller isocyanater.

Som vanligt skriver jag tänk på din hälsa och använd skydd när du målar båten oavsett vad för färg du väljer.
                  Japp har halvmask från 3m med rätt filter för ändamålet. kommer även stå väl ventilerat (ute) så hoppas klara mig från att dra i mig allt för mycket farliga ämnen.
                  Är det uv och kemi beständighet som skiljer blir det 1k. båten står ej i direkt solljus när den inte brukas och bränslespill är sällsynt. tack för infon

Kommentera

Nja 1k är sämre på det mesta håller bland annat glansen sämreoch blir matt fortare beroende på färg naturligtvis men jag vet ingen lackering utom till vissa industriella applikationer som använder 1k tex som transportfärg och grund färg som topcoat är det inte särskilt vanlig vad jag märkt längre. 2k vid finish krav ock pulver vid slitkrav. Jobbar på en industri som lackerar bla. brandbilshytter, Atlas Copco maskiner samt diverse andra lastbils detaljer.

/Apan

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 813 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka