Ryds 1018 planar inte? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ryds 1018 planar inte?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ryds 1018 planar inte?

En båtfråga i hopp om att någon kunnig kan ge svar:

Har kommit över en Ryds västkust 1018 billigt att ha på landet (okej, ingen gäddracer direkt men nu ska det fiskas järnet), och fick en 5 hk-motor med "på köpet" eftersom den var "strulig". Har gjort ett par tappra försök att få snurr på den och halvlyckats, men den självdör vid full gas och är svår att starta.

Hursom, båten är klassad upp till 10 hk-motor och jag tänker skaffa en ny välfungerande utombordare.
    Dock sa säljaren att det inte är någon mening att hänga på en 10 hk:are eftersom båten inte planar, alltså kommer man inte få nämnvärt högre fart än om man puttrar runt med en 5 hk:are.

Min fråga är - kan detta verkligen stämma? Planar verkligen inte denna modell? Ska jag i så fall nöja mig med en 5 hk:are?

Om någon känner sig hemma i ämnet och kan tänka sig att svara vore jag evigt tacksam!

Skitfiske!

Riktigt att den båten inte kommer att plana. Modellen är väl närmast att betrakta som en roddbåt och du kommer få upp den i 5-6 knop och sedan kommer den sätta sig på röven oavsett hur stor motor du hänger på. Du kanske kan få upp den i några knop till med en 10 hk och genom att lägga all vikt i fören, men det kommer att bli en vinglig resa.

Det här är ingen båt gjord för fart, utan ett ganska smalt deplacerande skrov som trots tillnamnet "Västkust" nog gör sig bäst på en inte alltför stor insjö...

Kommentera

Stort tack för svar och klargörande, Niklas!

Kommentera

Hade en liknande båt för många år sen. Lite mindre men med ett liknande skrov.
        Körde den med en 2,2 hästare och med två man gick båten i ca 5 knop.
        Testade med en 7,5 hästare, alltså rent procentuellt en våldsam "trimning". 7,5:an var tyngre att bära hem efter fiskepassen, drack mer bensin och toppfarten blev......6 knop.

Så nej, en roddbåt tjänar vanligtvis ingenting på att utrustas med en större motor.

Kommentera

vi hade en ryds västkust fram till i somras
          , 8hk tvåtaktare gav runt 8knop om jag minns rätt, inget fartmonster och inte särskilt stor

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
          18 svar
          5 804 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Lärka
          av Lärka