Bästa takräckesbåten? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa takräckesbåten?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag gillar min Pelican Intruder.

Plast/dubbelskrov, 4 spöhållare, 2 motorfästen.

Gillar plast bättre än alu - tappa ett bete i en alubåt o det ekar i viken. Plast dämpar ljud bättre o jag tror på att vara mer stealth överlag vid fiske.

Lätt o bulta fast extra tillbehör.

Behöver inte tänka lika mkt på o repa bilen.

Bra pris.

Skitfiske!

Kommentera

Jag var inne på att skaffa takräckesbåt tidigare men det blev en trailerbåt istället, insåg att det passade mitt fiske bättre.
      Den jag spetsade in mig på var Alumacraft pga att det är en seriös båttillverkare och då de tål lite mer motorstyrka. Möjligheten till transport i 10-15 knop är värdefull i min värld. Nu kollade jag på klippet med Pelican och den såg ju jäkligt fin ut också. Kanske lite tung i förhållande till storlek men stabil och hyfsat välutrustad till ett svårslaget pris.

Kommentera

Någon som vet om man får upp en Alumacraft 1436 på takräcket?

Kommentera

Ursprungligen postat av Andreasbd Visa inlägg
          Någon som vet om man får upp en Alumacraft 1436 på takräcket?
          man får ju fixa breda takräcken, sen får det ju inte sticka ut 20cm på varje bredsida.
          men tror inte det är några problem annars.

jag har lastat min oskwig 330 själv och är man 2 är det samma sak med 1436

Kommentera

Är ute efter en Pelican intruder 12:a att ha på tackräcket, men undrar om någon har koll på om dom klarat någon vind överhuvudtaget? Kan man fiska en hyfsat skyddad vik utan att välta eller är de uteslutande åar och små sjöar som gäller?

Kommentera

Det är inte stabiliteten som är problemet, snarare att båten tar in stänkvatten när man kör i motvind. Hade en 1,20m X 2,40m stor(eller ska man hellre säga liten ? ) plastbåt med "trimaran" skrov som nästan blev vattenfylld efter en stunds rodd i motvind, och då var det inte några extrema vågor. Men Pelicanen och Jonbåtarna verkar iofs vara mycket bärigare i fören så de kanske inte har det problemet.

Kommentera

Hej.
                Kanske lite sent svar.
                Men ändå

Jag har en alumacraft 1436 som jag enkelt lastar ensam på taket.
                Hemligheten ligger i ett takräckes tillbehör från Thule som heter förlängningssats med rulle.

För övrigt är jag mycket nöjd med båten.
                Den är väldigt rymlig och stabil.
                Kan lätt vara 3 stycken fiskare i den.

För att vara riktigt mobil så kör jag med en minnkota traxxis 55 på ett 80ah fritids batteri.
                Minnkotas batterilåda med inbyggd säkring och 12v uttag.
                Ska jag förflytta mig en längre sträcka kör jag med en Honda 2,3 Hk 4-takt som är luftkyld.
                Minimalt underhåll och den väger bara 12 kg.
                Det går utmärkt att ha bägge motorerna på aktern samtidigt.

Kommentera

Click image for larger version

Name:	DSC_0436.jpg
Views:	2
Size:	1 010,1 KB
ID:	1783765Click image for larger version

ID:	1783765Click image for larger version

ID:	1783765

Kommentera

Ursprungligen postat av James83 Visa inlägg
                    Hej.
                    Kanske lite sent svar.
                    Men ändå

Jag har en alumacraft 1436 som jag enkelt lastar ensam på taket.
                    Hemligheten ligger i ett takräckes tillbehör från Thule som heter förlängningssats med rulle.

För övrigt är jag mycket nöjd med båten.
                    Den är väldigt rymlig och stabil.
                    Kan lätt vara 3 stycken fiskare i den.

För att vara riktigt mobil så kör jag med en minnkota traxxis 55 på ett 80ah fritids batteri.
                    Minnkotas batterilåda med inbyggd säkring och 12v uttag.
                    Ska jag förflytta mig en längre sträcka kör jag med en Honda 2,3 Hk 4-takt som är luftkyld.
                    Minimalt underhåll och den väger bara 12 kg.
                    Det går utmärkt att ha bägge motorerna på aktern samtidigt.
                    Du måste vara stark du! Eller jag kanske får upp/ned 55-60 kg båt men inte så lätt att ta den till sjön... Drar du den eller har du någon transportvagn?
                    Ser att du har båten rättvänd på taket - inga problem men att båten vill "lyfta" d v s belasta takräcket uppåt snarare än nedåt? Fören ser ju ut att kunna skära bra likt en jättewobbler...
                    Jag har min Quicksilver 355 upp och ned på räcket och det känns tryggare och säkrare.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                      Du måste vara stark du! Eller jag kanske får upp/ned 55-60 kg båt men inte så lätt att ta den till sjön... Drar du den eller har du någon transportvagn?
                      Ser att du har båten rättvänd på taket - inga problem men att båten vill "lyfta" d v s belasta takräcket uppåt snarare än nedåt? Fören ser ju ut att kunna skära bra likt en jättewobbler...
                      Jag har min Quicksilver 355 upp och ned på räcket och det känns tryggare och säkrare.
                      När jag höll på med brädsegling lärde jag mig knepet att lägga en rem runt lasset på taket OCH själva taket. Man öppnar framdörrarna och surrar runt hela skiten.
                      Som killen uttryckte det som lärde mig knepet: "The roof rack might breake, the roof won't."
                      Bakre lasthållaren fick en vanlig rem eftersom vi körde tvådörrars bil.
                      Det finns naturligtvis en risk att båten lyfter bilen tillräckligt för att påverka vägegenskaperna men förhoppningsvis kör man inte så fort med en båt på taket ändå.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 825 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka