Tips på båt (eka) för insjöfiske i mindre sjö??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på båt (eka) för insjöfiske i mindre sjö???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips på båt (eka) för insjöfiske i mindre sjö???

HEJ,

Söker efter tips på bra, relativt lätt och stabil roddbåt som vid tillfälle funkar bra med el-snurra alt liten 4-taktare för en mindre insjö.

Jag har idag en Linder 410 Fishing aluminiumbåt men den är både för rank, trång och vindkänslig/för lätt och funkar inte bra att utrusta med motor om man är själv i båten helt enkelt, i synnerhet inte om man som jag är stor och tung (100+) och med motorn påmonterad så mycket sidoförskjuten det går, får sitta snett . Fördelen är givet att den är lätt att ro och underbar att både lägga i och ta upp själv vår och höst. Vill kunna både köra alt ro drag och även ankra upp och kasta/meta/pimpla osv.

Någon som har tips på en bra ”kompromiss-båt” med längd 4 – 4,5 m och max vikt på båten ca 150 kg.

kolla scandicas 410 tror jag det är, roddbåt för 12 000:-

budgetbåt, men det är nästan vad en beg båt i den storleksklassen kostar ändå.

haft båt med liknande skrov och den var riktigt trevlig, inget fartvidunder, dock.

Kommentera

Ursprungligen postat av daikai1 Visa inlägg
      kolla scandicas 410 tror jag det är, roddbåt för 12 000:-

budgetbåt, men det är nästan vad en beg båt i den storleksklassen kostar ändå.

haft båt med liknande skrov och den var riktigt trevlig, inget fartvidunder, dock.

Ok, tackar för detta. Ska kolla asap.
      Har du själv haft en sådan?

Kommentera

Ursprungligen postat av Säbysjön Visa inlägg
        Ok, tackar för detta. Ska kolla asap.
        Har du själv haft en sådan?
        tyvärr inte, men det är som dom säger, en billig båt, så den är väl inte superstabilt byggd, men vafan, dra med frugan till gekås i helgen så kan du kolla på den.
        "njaee alltså, jag måste gå å kolla på lite annat, jag kommer om en halvtimma"

Men tack vare att det den har så platt botten så är den "stabilare" rullar inte lika mycket som en båt med platt botten Men när den väl börjar tippa över så är det inget som stoppar

Kommentera

Crescent 405... Väldigt stabil och hyfsat lättrodd!

Kommentera

Ursprungligen postat av daikai1 Visa inlägg
            tyvärr inte, men det är som dom säger, en billig båt, så den är väl inte superstabilt byggd, men vafan, dra med frugan till gekås i helgen så kan du kolla på den.
            "njaee alltså, jag måste gå å kolla på lite annat, jag kommer om en halvtimma"

Men tack vare att det den har så platt botten så är den "stabilare" rullar inte lika mycket som en båt med platt botten Men när den väl börjar tippa över så är det inget som stoppar

Haha, får nog bli en sväng till Ullared. Tack!

Kommentera

Ursprungligen postat av Me_pps Visa inlägg
              Crescent 405... Väldigt stabil och hyfsat lättrodd!
              Ok, ska kolla den oxo. Har du brukat den båten med nån form av motor eller bara rott?

Kommentera

Jag har en med en 4 hk motor på. Används 3-5 ggr i veckan för fiske.
                Gör ca 5-6 knop med 2 pers och fiskeutrustning.
                Ror även en del när vi ska över en grund kanal, samt när det ska bonntrollas gös.
                Som sagt, väldigt stabil för fiske - har även varit 3 pers när vi spinnfiskat och det går bra.

Har även en Linder 440 fishing som det sitter en 5 hk på. (som jag använder vid sommarstugan)
                Enda fördelen mot 405:an är väl att den är lite mer lättrodd.

/ Me_pps

Kommentera

Jag har en 12 fots Porta bote! Har bara positiva saker att säga om den! Perfekt båt för mindre sjöar!

Kommentera

Tack för tipsen!

Har nu köpt en ny Ryds 425 till ett vettigt pris (17.000:-) så får vi se under fiskesäsongen 2017 om detta var rätt båt för mig!

//Uffe

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 823 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka